Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

Bare å posisjonere seg😀

Westshore nå justert retirdatoene på ahtsene-og Sirius er ikke lenger med… betyr antagelig som vi har vært inne på at den ikke returdnerer til nordsjøspotten…

[NORMAND PROSPER](javascript:void(0):wink: 32600 337 800 II Ocean Installer AS - Hook-up - 1-2 months 28.01 - BERGEN
[NORMAND SAPPHIRE](javascript:void(0):wink: 27700 272 800 II Ocean Installer AS - Hook-up - 1-2 months 28.01 - BERGEN
[NORMAND DROTT](javascript:void(0):wink: 32600 339 800 II Ocean Installer AS - Prelay and hook-up - 2-3 months 15.02 - BERGEN
[NORMAND SIGMA](javascript:void(0):wink: 24371 272 755 II Ocean Installer AS - Prelay and hook-up - 1-2 months 15.02 - BERGEN

Sirius skal først til Singapore og dokking før ferden går videre til Australia i april.

2 Likes

Mye overførbart til Soff her og noterer meg at de sier de forventer tildeling fra Petrobras H1-24, jeg antar det da er kabel/rørleggerne de snakker om.

2 Likes
3 Likes

NRK med artikkel faktisk :flushed:

Aker-sjefen om Solstad-konflikten: – Åpne for justeringer

https://www.dn.no/oljeservice/aker-sjefen-om-solstad-konflikten-apne-for-justeringer/2-1-1580222

Ja, vi har også vært åpne for justeringer som kan gjøre Solstad enda mer robust, men foreløpig har vi ikke konkludert den delen av dialogen.

1 Like

Aker-sjefen om Solstad-konflikten: – Åpne for justeringer

Dialogen mellom partene er god, og ble ikke påvirket av harde ord fra Kjell Inge Røkke mot Christen Sveaas, sier Aker-sjef Øyvind Eriksen: – Tror alle så humoren.

Aker-sjef Øyvind Eriksen sier Kjell Inge Røkkes intervju med DN, der han kalte Christen Sveaas for "Smeaas", ikke påvirket den gode dialogen mellom partene som strides om verdiene i rederiet Solstad Offshore. – Jeg tror alle så humoren i Kjell Inges uttalelser, og vi kjenner ham godt nok til å sette pris på det, sier han lattermildt.

Aker-sjef Øyvind Eriksen sier Kjell Inge Røkkes intervju med DN, der han kalte Christen Sveaas for “Smeaas”, ikke påvirket den gode dialogen mellom partene som strides om verdiene i rederiet Solstad Offshore. – Jeg tror alle så humoren i Kjell Inges uttalelser, og vi kjenner ham godt nok til å sette pris på det, sier han lattermildt.Foto: Gunnar Lier

Mikael Holter

Journalist

Oppdatert for 26 minutter siden

Frontene har vært harde i konflikten mellom milliardærene Christen Sveaas og Kjell Inge Røkke i rederiet Solstad Offshore. Nå kommer det for første gang signaler fra Røkkes Aker om at det kan være åpent for endringer i refinansieringstransaksjonen som partene krangler om.

– Ja, vi har også vært åpne for justeringer som kan gjøre Solstad enda mer robust, men foreløpig har vi ikke konkludert den delen av dialogen, sier Aker-sjef Øyvind Eriksen til DN like før NHOs årskonferanse begynner i Oslo Spektrum tirsdag morgen.

Det har vært dialog mellom partene både før jul, gjennom romjulen og etterpå, har Solstad-sjef Lars Peder Solstad bekreftet.

• Dialogen fortsetter mellom partene i Solstad-krangelen. Men gitt de harde ordene som er falt fra Christen Sveaas og Kjell Inge Røkke om hverandre, er det nok ikke direkte kontakt mellom de to hovedpersonene.

Les også[

Milliardærkrangelen i Solstad: Dialogen fortsetter, gjeldsklokken tikker

](https://www.dn.no/oljeservice/solstad-offshore/kjell-inge-rokke/christen-sveaas/milliardarkrangelen-i-solstad-dialogen-fortsetter-gjeldsklokken-tikker/2-1-1578795)

– God dialog

Eriksen sier tirsdag at han er personlig involvert, slik sjefen for Sveaas’ investeringsselskap Kistefos, Bengt Rem, er det, og Solstad-styreleder Harald Espedal.

– Så det er god dialog. Vi har brukt tiden fra desember til nå, og dialogen fortsetter. Dels for å forklare kompleksiteten i utgangspunktet, dels for å forklare det som er blitt løsningen, og dels for å forklare hva alternativene ville vært hvis ikke vi hadde gjennomført den refinansieringen.

Samtalene går altså også ut på mulige endringer som kan sette punktum for en av de mest spektakulære kranglene i norsk finans på år og dag.

Refinansieringsavtalen som ble presentert i oktober innebærer at Aker og et Aker-kontrollert selskap tar 3,25 av fire milliarder kroner i ny egenkapital, selv om Aker eide 23 prosent da den ble annonsert. Øvrige aksjonærer får dele på de resterende 750 millionene.

Sveaas og Kistefos, og andre aksjonærer, har reagert kraftig på det de mener er en grov forskjellsbehandling av eierne, som kan føre til milliardtap for alle andre enn Aker.

Øyvind Eriksen snakker om konflikten i Solstad rett før NHO-konferansen sparkes i gang.

Øyvind Eriksen snakker om konflikten i Solstad rett før NHO-konferansen sparkes i gang.Foto: Gunnar Lier

Mer til andre aksjonærer?

På spørsmål om andre aksjonærer kan få en større del av egenkapitaltilførselen enn det som nå ligger på bordet, svarer Eriksen:

– Det er satt av et beløp til det. Skulle det vise seg at det beløpet er for lavt, er jeg ganske sikker på at selskapet vil vurdere å gjøre noe med det.

– De 750 millionene kan øke til litt mer?

– Det er et alternativ som ganske sikkert kan vurderes, men i første omgang er det selskapets styre som har ansvaret for de vurderingene.

– Og dere er åpne for det?

AKER

Siste653,00

Endring-0,50

%-0,08%

Tid09:57:50

Mer på DN Investor

09:1509:3009:45651,0652,0653,0654,0655,0

1 uke-1,95%

1 mnd0,69%

3 mnd7,28%

1 år-5,71%

– Aker vil ta stilling til endringer. Men det som er viktig for oss, er at refinansieringen er avtalt og ligger fast. Så det måtte være forbedringer i forhold til det som allerede er avtalt, som er relevant for oss.

• Som skatteflyktning reiser Kjell Inge Røkke ofte ut og inn av Norge. Her har han landet med privatflyet til Aker på Gardermoen og får bærehjelp av flykapteinen til jaktvåpenet.

Les også[

Her er Røkkes nye jaktmarker

](https://www.dn.no/magasinet/reportasje/kjell-inge-rokke/jakt/vilt/her-er-rokkes-nye-jaktmarker/2-1-1578016)

Eriksen ønsker ikke å gå lenger inn på de konkrete justeringene det kan bli snakk om.

– Det er for tidlig å formidle eksternt. Vi får uttømme dialogen med Kistefos, og se om det fører til justeringer. Det viktigste for alle aksjonærer, også Aker og Kistefos, er at vi har fått på plass en refinansiering som sikrer selskapets videre drift, som sikrer full tilbakebetaling til alle kreditorer, og som til nå har gitt aksjonærene en god verdiutvikling.

«Smeaas»

Like før jul ga Kjell Inge Røkke et sjeldent intervju til DN der han ikke sparte på kruttet mot Sveaas. Foruten å harselere med navnet til Sveaas, som han kalte «Smeaas», levnet han motstanderen liten sjanse til å oppnå noe som helst med sitt aksjonæropprør i Solstad.

– Dialogen ble ikke påvirket av det, sier Eriksen nå.

– Jeg tror alle så humoren i Kjell Inges uttalelser, og vi kjenner ham godt nok til å sette pris på det, legger han lattermildt til.

• En smilende og uvanlig pratsom Kjell Inge Røkke sier Solstad-konflikten med Christen Sveaas ikke tar for mye av hans energi. – Det er ikke en veldig stor sak i mitt liv, sier Røkke til DN etter å ha landet på Gardermoen.

Les også[

Kjell Inge Røkke til DN: – Hva Christen Smeaas, Sveaas eller hva han heter, mener, bryr jeg meg ikke om

](https://www.dn.no/oljeservice/kjell-inge-rokke/christen-sveaas/solstad-offshore/kjell-inge-rokke-til-dn-hva-christen-smeaas-sveaas-eller-hva-han-heter-mener-bryr-jeg-meg-ikke-om/2-1-1574062)

Da Sveaas opprinnelig gikk ut med sin kritikk av Aker og Røkke 7. desember, krevde Kistefos som nest største aksjonær en ekstraordinær generalforsamling i Solstad og fremmet et forslag om at den skulle stemme over et erstatningssøksmål mot Aker og Solstad-styret.

Den generalforsamlingen er utsatt på ubestemt tid, i forståelse med Kistefos, mens partene snakker sammen.

Generalforsamling i det blå

Et stridstema har vært hvorvidt Aker da kan stemme, gitt at det er omfattet av søksmålet. Men slike spørsmål brukes det lite tid på nå, sier Eriksen.

– Vi har ikke brukt så mye tid på generalforsamlingen, fordi dialogen med Kistefos bygger på et premiss om at det ikke innkalles så lenge vi har dialog, og det er konstruktivt. Derfor får vi komme tilbake til hva som skjer på en generalforsamling når og hvis det skjer.

– Er det mindre sannsynlig nå?

– Det beror på dialogen som pågår nå. Jeg tror uansett det er verdifullt at Kistefos og andre medaksjonærer forstår bedre enn de gjorde i utgangspunktet hva som var risikoen i Solstad, og hvorfor dette var den beste løsningen også for dem. og så får vi se om dialogen fører til at behovet for generalforsamling faller bort.

– Når får vi høre om utfallet av dialogen?

– Det vil jeg ikke spekulere i. Det som er positivt er at partene gir hverandre den tiden som skal til for å uttømme dialogen.

Det er jo den mest positive meldingen vi har fått til nå- Eriksen sier vel rett ut at Aker er positive til at det skytes inn mer kapital som reduserer gjelden sålenge refinansieringens form beholdes.

Flere tegningsretter er fint!

Ikke måte på hvor hyggelig og gemyttlig det forhandles. Og Kjell Inges intervju før jul var jo bare av den fleipete sorten, må vite :wink:

Når det er sagt - jeg er overbevist om at her kommer det noe. Måten Eriksen omtaler prosessen og framsnakker motparten. Det vil være oppsiktvekkende om det nå ikke kommer en eller annen form for gulrot basert på hva Eriksen sier her. Da blir det bomber og granater.

1 Like

Jeg sa etter at Aker kjøpte 10% til at jeg trodde det kunne være fordi Aker da kunne gå med på flere retter uten å redusere andelen sin i newco , det kan fort bli en innertier.

Dersom svaret nå blir flere retter, samt at Aker kan tegne og det tillates overtegning så er det vinn-vinn for både Aker og Sveaas som nok vil få noe over andelen. Aker mister ikke eierandel men får billig beholdt den, Sveaas øker sin eierandel og det er positivt for alle kan man nok mene dersom gjelden reduseres ytterligere.

Tenker du fortsatt at ex datoen for Tr opprettholdes?

Blir meget overrasket om de endrer den opprinnelige, det må nok komme en nye dato for nye retter tenker jeg.

Ser Eriksen nå sier at Aker har lockup i 3 år, det er ikke kommet frem før såvidt jeg vet.

Det ble jo sånn sett dyrt for Aker å kjøpe de 10 % for å opprettholde sin andel. Men det er vel i det store og hele smuler i den sammenhengen.

Dersom de får tegningsretter for de er det en smule i sammenhengen her tenker jeg selv på 50kr :slight_smile:

Men gjør de det da hvis Ex dato opprettholdes?

Jeg forutsetter da ny dato for nye retter- tror ingen av de 3 partene vil endre på den opprinnelige TR-datoen.

Her er intervjuet- rolig og sindig Eriksen, godt han er i forhandlingene og ikke sjefen hans-og det kan vi nok si gjelder for motparten også :slight_smile: