Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

Offshore-rederi med milliardoverskudd | Finansavisen

Mye reversering av nedskriving og noe skatte-greier i den milliarden men fin økning i inntekt. Ahts skuffer men det visste vi jo-der er Soff heldige som hadde den Afrika-jobben store deler av Q4-Q1

2 Likes

Sigma på riggflytt og nå er det mye ledige båter og ratene raser-fortsatt over drift men ikke sprekt

26.02.24 SIEM EMERALD AHTS SERICA ENERGY RIG MOVE - OCEAN PATRIOT D/D 14 GBP 22.000
26.02.24 NORMAND SIGMA AHTS, Standby SERICA ENERGY RIG MOVE - OCEAN PATRIOT D/D 14 GBP 25.000
26.02.24 BB OCTOPUS AHTS SERICA ENERGY RIG MOVE - OCEAN PATRIOT D/D 14 GBP 22.000

Prosper og Drott på Riggflytt 01.03 for Shell UK/Ocean Endeavor D/D14. Rate ikke oppgitt.

28.02.2024 NORMAND DROTT Shell UK RNR All duties Ocean Endeavour, D/D 14
28.02.2024 NORMAND PROSPER Shell UK RNR All duties Ocean Endeavour, D/D 14
28.02.2024 MAERSK MINDER Shell UK RNR All duties (+WROV) Ocean Endeavour, D/D 14
2 Likes

550k/dag på begge, ikke verst igrunn

2 Likes

Viktig å være foroverlent, utslipp på skipene vil bli viktigere fremover

https://www.cat.com/en_US/news/engine-press-releases/caterpillar-solstad-shipping-and-pon-power-mou.html

Det er idag Q4 rapport kommer? Sender de den ut sent på dagen kanskje, siden Webcast er satt til imorgen?

Ja. Q4 rapporten kommer i ettermiddag en gang, etter børsen er stengt.

FRa 5:33

https://channel.royalcast.com/sparebank1markets/#!/sparebank1markets/20240228_1

Fra presentasjonen-notater underveis, med forbehold:

*Eiof *
poengterer at de ikke er på kreditorenes nåde og kan betale utbytte (om de ønsker)
Har ikke ledig kapasitet nå
Sunn gjeldmengde
Mener utilization trumfer spot på sikt og satser på lange kontrakter
Positiv trend alle segmenter, økt aktivitet globalt
Kunden mer interessert i lengre kontrakter
Sier TechnipFMC har rekord backlog (det har jeg sett andre si også, høyere enn 2012-2013)
Eiof tror på nybygg for noen typer subsea, pga bullish på subsea, lav kapasitet og eldre flåte (min kommentar-det må de jo si, de har jo bestilt et nybygg)
Sier litt om nybygget- bilde av det- åpenbart lett csv, skredersydd lett OG-subsea og ikke minst renewable imho. 3-5 års kontarkt med Reach (litt kort-min kommentar??) Sier også at dette skyldes delvis at de er fullbooket og at det derfor er en del av strategien om å vokse når de er fullbooket. Følte åpenbart behov for å “forsvare” nybyggvalget.

Soff:
Begynner med å si at det har vært begivenhetsrikt, at de har fått refinansiert og at de mener løsningen er god og sikrer fremtiden. Fornøyd med flåten som er godt tilpasset fremtidens marked.
Pga kvartalstall først etter presentasjonen-lite tall i denne prsentasjonen
Redegjør for refinansieringen
Hele gruppen under samme “hatt”, Solstad Offshore er navn og klient for kunder og andre. Robust løsning med full støtte fra Aker og Solstadfamilien.
750 mill TR kommer i Q2 for å fullføre refinansieringen, denne er garantert av Aker (Min kommentar-tipper de aaaller fleste bruker sin TR)
Ratene er rekordhøye på subsea men også på prosjekt-ahts (Meg: WOHO-det er nytt, viktigt!)
CA 30% ledig i 2024 for nye kontrakter, er komfortabel med det da ratene blir bedre fremover og fartøy kommer på bedre rater
Flåten kan jobbe både OG og renewable og fortsetter å satse på serviceavdelingen
Fremhever vestafrika
Fokuserer på båtutleie men øker tjeneste på toppen av fartøydøgn (uten å ta prosjektansvar- csv)
AHTS- store ahtser, som passer til prosjektarbeid, mest OG men renewable og dekomissjon, nevner Windstaller aliansen. Ser stort potensiale i flytende vind men mest om noen år.
Ahts nærmer seg csv mtp jobb og tilbud f.eks mtp å tilby andre tjeneste (tenker nok bla på rov her)
Nevner at det er viktig å ha kapasitet, og trekker frem at de som et av få selskap kunne tilby hele 5 store ahtser på prosjektet i afrika i vinter, som sikret god utilization i vinterhalvåret.
Snakke rom serviceavd sammen med omega, investert i 12 ROVer
Lite folk i Soff, de er i samarbeidspartnerne (Min kommentar- kjenner markedet litt, det er “umulig” å få tak i egne folk innen rov omtrent)
Positivt marked, satser på 1 mrd på service segmentet i 2026 (jøss!)
Meg: Litt kort/lite tall fra Soff som i motsetning til de andre jo ikke har levert Q4-tall

Dofg:
Begynner med at det er interessant å høre på LPS og spøker med at Solstad har den “nest beste flåten” , (var da voldsomt tjommi stemning-SODOFF @ErlendHenriksen ?)
Viser til fin økning revenue/ebitda
Brasil viktigste marked men er til stede overalt unntatt MØ
Mest revenue fra services subsea
Nevner at ahts nå også brukes til kabelarbeid på reneable
20mrd backlog (økt til ca 22 etter kvartalsslutt)
75-80% sikret 2024 (meg- endel lavere enn Soff merker jeg meg)
Forventer rekordinngang (ordre) første halvdel 2024, nevner 2 store i Brasil men også andre. Mons drømme rom 30mrd backlog før ferien
Nevner Iceman/Hawk/Kvitsøy på ny kontra gamle kontrakter- ca 150mill mer ebitda :-o
Viser gjelden, nevner selvsagt de gode vilkårene de har.
Ser ingen risiko for refinansieringen
Guider 1.3-1.4 mrd USD 2024 ebitda
Mons er i meget godt humør hehe
Nevner Hawk(?)- gått fra 40k/dag til 140k/dag
Skipsverdiene må opp pga økt inntjening
Snakker litt om tenderne i Brasil- hoi for noen rater han signaliserer- ahts bydd inn 50% over nåværende f.eks…

Deepocean:
Begynner med å tulle med at han håper de bygger nye skip nå som de tjener penger for det er jo det de pleier gjøre “ha-ha” - sier så at det trengs flere skip
Viser til global tilstedeværelse og økt aktivitet
Fremhever at de er et kompetanse-selskap og ikke eier stål, gjensdidig forhold
Høyere rater til skipene fordi han får bedre betalt av sine klienter
Trekker frem at de jobber remotely i REMOTA i samabrid med Solstad og Østensjø
Fremhever at de har egenutviklet utstyr som bare de har tilgang til
Viser til renewable og bla samarbeidet med AkerSolutions/Solstad i Windstaller
Nevne roppkjøpet av InstallIT
Sier de byr inn med samme marginer i renewable som i OG
Nevner det “nye” markedet med havbunnsmineraler som de er inne i
Sier de har rekord rater/marginer på det de byr inn nå
Rekord backlog

Debatt etterpå:
Spm- betale lån først og så hva- utbytte eller nybygg?
Mons Dofg: Betaler lån ja, så utbytter- er fornøyd med 55 fartøy, dyrt med nybygg-vil fokusere på dagens flåte, markedet må bli mye sterkere for nybgg
Lars Peder Soff: Enig med Mons, har stor flåte, fornøyd med fartøyene, vil heller investere i service/tjenester til dagens flåte og øke tilbudet på dagens løsning. Mons skyter inn at det blir jo god økning bare på de bedre ratene- haha, klapper LPS på skulderen- god stemning her gett
Hilde- EIOF: Poengterer at de er i en annen situasjon enn Soff/Dofg da de ikke har noe ledig kapasitet.
Ivar(?)-Deepocean: Sier at på sikt kan fartøymangel påvirke deres muligheter, men sier også at det finnes krativitet og viser bla til ubemannede fartøy mm. Men han vil ha nybygg hehe

Min kommentar:
Generelt- det var litt “nå erre fest” stemning altså… dette var bull, voldsomt god stemning Soff-Dofg gett men de to kjenner vel hverandre godt nå etter alle årene som ledere på hver sin vestlandsholme

4 Likes

Teknisk ser det veldig spennende ut…

3 Likes

Hva forventes kl. 17 i dag? Her fra Q3:

Financial report for the 4[th] quarter 2023

WTF! Dette var sykt bra.

Russiske prosenter

Dette er vel langt bedre enn sammenlignbare selskaper - DOF til og med.

Edit - økningen altså

WOW. Steike for en sterk utvikling

Vi visste jo at ahts ble bra men altså- 310mill Q4-22 ble til 667mill Q4-23

Synes ikke resultatet er så veldig bra. Selv om de andre tallene ser fine ut

Denne artikkelen fremstår mangelfull ved å ikke nevne at en 1:1 yoy sammenligning ikke er mulig pga. nesten 50 prosent av fartøyene er solgt.

2 Likes

Ja inntjening per båt har økt voldsomt

1 Like