Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

Han liker jo sånt- og passer på å ta det på presentasjonsdato igjen- det er jo ikke tilfeldig selvsagt, han er og blir en smålig liten mann. Han kunne brukt energien på VSSAB og Sea1 heller.

Det er jo uansett et “personsøksmål” som ikke påvirker selskapet, det blir jo juridisk avdeling til Aker som kjører den kampen tenker jeg.

Han føler seg urettferdig behandlet i prosessen, og det kan jeg forstå. Jeg deler ikke ditt syn ved at han er smålig.

1 Like

Hvis du ikke syns Sveaas er smålig anbefaler jeg deg å google :slight_smile: Du kan begynne med “bonus til sveaas etter salg av skip” og “sveaas i rettssak om toaletter” :slight_smile:

Og hvis du ikke syns det er smålig å med 3 måneders mellomrom sende ut først trussel om søksmål og så melding om søksmål nøyaktig på dagen for kvartalspresentasjon ved begge anledningene så har vi forskjellig oppfatning av hva smålig betyr.

(jeg mente ikke det var smålig å være misfornøyd med løsningen, det er en legitim sak)

Viktig å skille sak og person. Det er denne konkrete saken/løsningen jeg sikter til. Og det synes jeg ikke er smålig å reagere på. Hva han har gjort tidligere og detaljer rundt hvordan han velger å fronte saken får være en annen sak.

Her tenker jeg man må skille mellom person og sak. Hva Kistfoss er og hva han har gjort tidligere er like relevant som Røkkes tidligere bedrifter - som er langt fra plettfri. Saken dreier ser om en uproporsjonal fortrinnsrett. Parallellen er etter mitt syn fortrinnet mange store selskaper får gjennom diskriminerende emisjoner fremfor småaksjonærer.

Det bør være åpning for ulike syn på denne saken med Kistefoss. Forholdet en seg til sak blir diskusjonen mer konstruktiv.

1 Like

Nei men da er vi enige, jeg har ingen problemer med å forstå at Kistefos mener seg frøset ut- han er jo det. Nå mkan han vel takke seg selv i stor grad da etter at han røvkjørte Solstads nest største kreditor for noen år siden men dog.

Men timingen er jo selvsagt ikke tilfeldig, og det er imho smålig-i en såpas alvorlig sak- å bevisst time dette slik.

1 Like

Det er uanett ikke noe som påvirker Soff noe tenkjer jeg, dette går jo på personer og ikke selskapet.

Emisjonen med tegningsrettene er rett rundt hjørnet, den bankes vel gjennom 30.5 på GF (der tenker jeg stille, andre som skal?) og så har både Aker og Soff sagt “primo juni” som vel er første 10 dagene?

jeg tipper de vil ha de betalt og på plass innen 30.6, enklere regnskapsmessig- noe de jo bommet med nå først på psv salget (oppgjort 5.7 skulle vært 30.6 ) og så med refinansiernen som kom 16.1 (skulle vært 31.12)

Det burde være grei tid til å få det på plass på 20-25 dager. Jeg har purret på Nordnet om hvordan man får rettene men ikke fått svar etter at de skrev at de “sannsynlivis” blir utbetalt/satt på AF-konto (IKZ/ASK kan ikke ha retter for unotert selskap)

1 Like

Primo er første 10 dagene, ja :blush:

1 Like

Gratulerer med dagen :norway:

Og så- med et lite håp om å snu diskusjonen te nåke me faktisk kan bruke som en del av våre vurderinger har eg 3 punkter eg syns e svært interessante fra Q&A som eg gjerne vil ha andres tanker om. Va veldig fornøyd med Q&A, eg hadde 5 spørsmål og de besvarte alle. (de ekstra høye adm.kostnadne i q1, Kanselleringsfee, Maximus, Maximus Brasil og Poseidon/Sagaris i Brasil)

1. De sa jo rett ut at det kunne forventes kontrakter snart i Brasil, en ting er Sagaris/Poseidon (som jeg nevnte konkret i mitt spørsmål men som de selvsagt ikke nevnte med navn) men det var slik jeg tolket det flere på gang?

2. Maximus sa de hadde vært “on-hire og standby”- hvor løenge den var i arrest før den ble standby er jo umulig for oss å vite-kan være 4mnd, kan være 4 dager- men når jeg ser på tallene kan jeg ikke forstå annet enn at Soff har fått betalt for hele periuoden uansett, ellers ville de ca 2mill/dag vist tydelig igjen på inntektssiden?

3. LPS virkewt ikke supergira på Petrobras-plsv kontrakt for MAximus. Vi vet at Petrobras har sprengt budsettet sitt på de inngåtte kontraktene. De oppgis også fra flere kilder at petrobras nå sitter og forhandler direkte med de enkelte båtene for å få ned prisen. Det kan kanskje rett og slett være slik at Soff ser bedre verdi i en kontrakt med noe lavere rate men hvor de ikke blir en “ikke Brasilflagget” båt for Petrobras…?

2 Likes

Utsettelse rettssak for innhenting av dokumentasjon
https://www.dn.no/oljeservice/aker/solstad-offshore/anklager-dnb-for-a-ha-rigget-milliardsalg-til-fordel-for-rokke/2-1-1639614

1 Like

Framgår det hvor lang utsettelse? Må si jeg hadde håpet på avklaring nå. Det blir en klam hånd å måtte vente i uvisshet.

Står vel “ubestemt tid” - enig, hadde vært greit med avklaring.

Det spørs om ikke Aker-sjefen hadde et nyss i at dette kunne skje siden han sa i februar at fusjon med gamle solstad ikke var sannsynlig pga de ikke troidde rettssaken var over om et år. Regner med jusavd til Aker følger med på saken nokså tett.

Hm, er det ikke det ene så er det det andre. Hadde håpet vi snart kunne fokusere på drift og verdiskaping i Soff, men det er vel kun en drøm.

Uansett TR i NewCo kommer snart og closing i juni. Når den er i boks er i alle fall den sikret.
Frykter det kan skje litt med RemainCo kursen utover i uken, dessverre. Håper jeg tar feil

1 Like

Blir fort litt nervøst sikkert.

Mye er vel kjent her, men er det noe nytt som kommer fram? Spørsmålet er vel også litt hvordan et søksmål utformes ift om det er kun de som er med på søksmålet, eller alle som fikk TR får “erstatning” om de lykkes.

Godt spørsmål- aner ikke, men kjenner jeg hadde vært litt forsiktig med å si ja til å gifte meg før jeg visste om jeg evt måtte være med på å betale om bryllupet blir avlyst…

Drott går på Technipjobben en uke før tidligere oppgitt, 24.5 nå ifølge Soffs sider. Da er det kun Sapphire i spoten for Solstad på en stund.

EDIT: Sapphire har også fått en jobb i pinsen så ingen ledige i spoten nå, Sapphire ledig fra helgen oppgis det.

1 Like

Store utslag idag på veldig lavt volum🧐

Soff og Omega fortsetter trykket på å øke servicetilbudet! 2 rover skal på plass i Maximus nå før et lengre prosjekt i Brasil (hmm-betyr det at den blir der ut 2025???)

Navigator er neste ut i juni😀

Vi så at i q1 hadde serviceavd 60mill inn og 12mill i pluss, disse tallene øker nok kraftig fremover med de nye rovene som kommer.

2 Likes