Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

11,8kr ja, så 67% hvis man selger til 18kr. Men dette er jo bare basert på kursmål fra Clarkson, tror man må regne mer på det når prospektet for Solstad Maritime gis ut

2 Likes

Blir vel 52% hvis man skal være en flisespikker, men ja, høy (potensiell) oppgang/avkastning

Spent på NewCo, tror det blir DOF-tendenser der og. Jeg tenker å benytte mine tegningsretter, spesielt når det kommer frem at marginene på NewCo var bedre enn RemainCo.

2 Likes

Ja klart, jeg var litt kjapp med regningen over middagen :sweat_smile: tror også det kan bli DOF-tendenser, derfor det blir spennende å få mer kjøtt på beina med prospektet

1 Like

Jeg var en av de som prøvde å kjøpe Pre-TR gjennom meglerhus 9-10kr+. Resultatet var absolutt 0
Blir spennende å se hva TR går får når de kommer i markedet i juni.
Dette kan bli er bra run for de med TR dersom man tenker 12 mnd frem i tid. Ting har skjedd og vil fortsette å utvikle seg fremover. Gjelder både NewCo og RemainCo. Synd med NM utsettelsen, men her ligger det fortsatt en «potensiell» enorm oppside.

Kommer til å benytte 100% av mine TR

5 Likes

Spørsmålet er om mange vil selge SOFF-aksjene sine for tegningen. Det kan medføre et lite salgspress på kursen. Med rettsak utsatt på ubestemt tid, og avklaringen om at det ikke blir NM-kontrakt i Petrobas-anbudene, så skyves disse to gulrøttene lenger fram i tid. Jeg begynner å helle mot å tegne meg heller enn å selge TR. Det blir uhyre spennende å se hva markedet mener TR er verdt.

2 Likes

Enig, godt resonnert som vanlig Locksley .

Et annet morsomt poeng er jo at jo met TR anses å vøre verdt- og dermed newco- jo mer blir jo Soff (og amsc forøvrig) verdt også. Så vi kan få en situasjon hvor prisen på Soff går ned fordi mange selger for å få tåd til TR noe som indirekte betyr at prisen på Soff går ned fordi man tror den viktigste «eiendommen» deres er skal øke i verdi😮‍💨

1 Like

Hmmm, får se hvor lenge han sitter denne gangen.

1 Like

Publication of Prospectus, delivery of subscription rights and launch of offering of shares in Solstad Maritime Holding AS

1 Like

… men hvor ligger selve prospektet?

Fant det, ble så ekstatisk at jeg leste for fort: https://paretosec.com/updates/transactions/fully-underwritten-rights-offering-in-solstad-maritime-holding-as

3 Likes

Solstad_Maritime_Holding_AS_-_Prospectus_29.05.24.pdf (5,9 MB)

2 Likes

229 sider altså! Sikkert mye formalia men det bør nok leses før klokken 09 i morgen

Å fytte den der rekker jeg ikke før børsåpning gett

Chat gpt…

Merker meg kriteriene til kreditorene: giring på maks 3,5x EBITDA, samt 1,350 milliarder i cash i likviditet til enhver tid (tilsvarer tilfeldigvis 10% av en tenkt mcap på 13,5 mrd…?). Gjeld kan altså teoretisk nedbetales på 3,5 år. Merker meg også estimatene for EBITDA 2024e på 3,4mrd og 2025e på 3,9 mrd (mid range).

Båtverdier satt til drøye 10 mrd var det vel.

Begynner å tro at 13-14 mrd mcap ikke er så urealistisk. Vil markedet da kjøpe TR til 16-18 kr?

Det gir implisitt verdi på 28-30 kr aksjen, og mcap på 465 mill aksjer x 30 kr, som er rett under 14 mrd.

1 Like

Jeg tror-mer TROR- at vippepunktet kan ligge rundt 15kr for mange

1 Like

Merker meg også at det understrekes at Aker har lov til å kjøpe TR retter i markedet…

1 Like

Ja det kommenterte jg på xi spennende å se om de ønsker det

Jeg har ikke gjort min egen vurdering enda, men dette var svaret til ChatGPT:

Determining a fair share price involves a comprehensive analysis of the company’s financial health, growth prospects, market conditions, and comparative valuations. Based on the provided information, here are some key metrics and considerations that can be used to estimate a fair share price for Solstad Maritime Holding AS:

Key Financial Metrics

1. Total Assets : NOK 14.57 billion
  2. Total Equity : NOK 2.06 billion
  3. Total Debt : NOK 10.31 billion
  4. EBITDA Forecast for 2024 : NOK 3.3 billion to NOK 3.5 billion
  5. Current Offer Price per Share : NOK 11.82

Steps to Estimate Fair Share Price

1. Net Asset Value (NAV) Calculation :
  • Total Assets : NOK 14.57 billion
  • Total Liabilities : NOK 12.51 billion (sum of non-current and current liabilities)
  • NAV : NOK 2.06 billion (Total Assets - Total Liabilities)
  • Shares Outstanding : Approximately 63.5 million NAV per Share = Total Equity / Shares Outstanding = NOK 2.06 billion / 63.5 million ≈ NOK 32.44
  1. Earnings Valuation (EV/EBITDA) :
  • EBITDA Forecast : NOK 3.4 billion (midpoint of forecast range)
  • Enterprise Value (EV) : EV/EBITDA multiples in the industry typically range from 6x to 8x. Fair EV = EBITDA * Industry Multiple = NOK 3.4 billion * 7 (average multiple) = NOK 23.8 billion Equity Value = EV - Total Debt + Cash = NOK 23.8 billion - NOK 10.31 billion + CashAssuming a cash balance of NOK 1.33 billion (as of the end of 2023): Equity Value = NOK 23.8 billion - NOK 10.31 billion + NOK 1.33 billion = NOK 14.82 billion Fair Share Price = Equity Value / Shares Outstanding = NOK 14.82 billion / 63.5 million ≈ NOK 233.43

Comparative Valuation

Comparing the NAV per share (NOK 32.44) and the earnings-based valuation (NOK 233.43) provides a range for the fair share price. Given the current offer price is NOK 11.82, which is significantly lower than both valuation methods, it suggests that the shares might be undervalued.

Conclusion

Given the financial metrics and the forecasted earnings, a fair share price could reasonably be estimated in the range of NOK 32 to NOK 233. However, this wide range reflects the need for careful consideration of market conditions, future growth prospects, and potential risks outlined in the prospectus. The actual fair value might be closer to the lower end if market conditions are adverse or closer to the higher end if the company meets its EBITDA forecasts and the market remains favorable.

2 Likes

Det der er så morsomt- nederste estimatet er nesten spot on Clarksons basert på TP remainco….

1 Like