Spørsmål: Det ser ut som om jeg har fått tildelt tegningsretter, men har ikke eid SOFF-akjser siden tidlig i vår, og det ser for så vidt ut som tildelingen i nettbanken ikke er aktiv. Da har jeg altså ikke mulighet til å kjøpe tegningsrettene? Eller?
Eide du Soff i slutten av oktober 2023, får du tegningsretter. Ligger de der, skal du kunne tegne deg.
Edit: og jeg tror du har frem til 11. Juni å tegne deg, så du har litt tid å finne utav det på:) Men du kan ikke selge de videre lengre.
De ligger der, men det er ingen aktiv lenke knyttet opp til dem.
Jeg har tenkt at AMSC blir et nytt “Ocean Yield”, som skal tjene penger på “sale lease back”-strukturer, hvor Maximus bare er starten. Uansett spennende tider.
Så lenge rettene ligger på Vps kan du tegne for aksjene. Går ikke via nettbank/Vps da det er Pareto som styrer dette.
Gå til følgende link:
Følg menyen og logg inn med Bank ID så får du tegnet på kort tid og får bekreftelse på tegning på den e-post adressen du oppgir.
Tenker dette er enkleste løsning uten at jeg vet hvilken nettbank du har.
Edit: kanskje flere måte å tegne seg for aksjene, men dette var min måte. Har DNB og ingen elektronisk registrering der. Kan kanskje ringe megler/nettbank, men dette er i alle fall en løsning for å tegne seg elektronisk.
Jeg tegnet via vps og fikk bekreftelsesmail fra Pareto. Null stress
Når vil aksjene bli notert? Fremgikk ikke av prospektet (tror jeg).
«Planen» er at selskapet Solstad Maritime skal noteres inne 12 mnd, men ingen garantier gitt her. Kan dog skje tidligere, men ingen garanti, må først komme i mål med siste kapitalemisjon som går nå.
12 juni er siste frist her:
Du må tegne for aksjene før utgang 12 juni, 16:30
«Publication of the results of the Offering is expected to take place on or about 12 June 2024. Notifications of allocation of Offer Shares, and the corresponding subscription amount to be paid by each subscriber, are expected to be made available by Pareto Securities AS, who is acting as sole global coordinator and sole bookrunner in the Offering (the “Manager”), on or about 13 June 2024. Payment for allocated Offer Shares falls due on or about 17 June 2024. SMH expects that allocated Offer Shares will be delivered to the VPS accounts of the subscribers on or about 24 June 2024, subject to timely payment by the subscriber.«
Sander:
Hvis du ser rettene har du de, vps.no er hvor du beyntter deg av de. Vil anbefale det, når rettene kjøpes til 9-12kr skal det godt gjøres å ikke gå i pluss på de du ikke har betalt for.
Floppen
Det tropr jeg var planen også opprinnelig, at de skulle kjøpe flere subsea/osv skip. Men det er mulig den planen har endret seg slik refinansieringen ble lagt opp og ikke minst md utviklingen i Maximus rettssaken(e) som drar ut. Jeg sitter med endel AMSC også og er igrunn komfortabel med begge løsningene. Og de tjener penger hver dag nå med utleien av amximus.
Det kan altså drøye til ute i 2025 før de blir notert?
Ja om det ikke blir en fusjon tidligere. De klarer nok børsnotering før 25 og om de har bestemt seg for det.
Fusjon i så fall med hvem?
Amsc er mest nærliggende
Syns vi kan får en fin kontraktsmelding nå- det er jo 2 båter vi “vet” skal til Petrobras og slutten av forrige uke var Petrobras på besøk i Skudeneshavn- de kunne jo skrevet under et par avtaler når de først var der?
Ikke veldig spennende vedr. denne Møller, men biter meg merke i avslutningen.
"Til sammen har AMSC, der Aker Capital er største eier, kjøpt 5,84 millioner tegningsretter for 53 millioner.
Med en tegningskurs per aksje på 11,82 kroner blir dermed det samlede beløpet for kjøp av aksjene på 122 millioner kroner.
AMSC vil eie 19,4 prosent av Solstad Maritime.
AMSC har ikke besvart E24s spørsmål om saken. E24 har også spurt Kistefos om AMSC-kjøpene.
– AMSC kjenner jo verdiene i Solstad Maritime Holding AS godt, så når de kjøper tegningsretter må jo det bety at de er billige, skrev Kistefos-sjef Bengt Rem i en e-post tidligere denne uken."
Når får vi vite børskurs for SMH? Og hvilken range er mest realistisk?
Tegningsrettene gikk høyt (11 kr+) både ved lansering og mot slutten, med et fall i midten (9 kr) trolig pga. “tvangssalget” til Lars Peder Solstad. Det betyr at markedet per i dag priser SMH til 22,82 kr/aksjen. Men man må forvente at markedet i dag legger inn litt rabatt pga. tiden til børslansering. Med de markedsutsikter som ligger der nå, så vil jeg tro en åpning i range 25-30 kr er ganske sannsynlig.
For en enkel sjel: 11,82->22,82. Hva utgjør diffen på 11?