Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

Nei jeg sitter jo i “alle” selv (Soff, SMH- og AMSC) og tenker at når AMSC som kjenner SMH bedre enn noen (utenom Aker og Soff men det er jo samme gjengen så å si) øker og øker er det positivt.

Noen som har gjort seg opp tanker om når aksjene i SMH vil bli børsnotert?

LPS sier i løpet av Q2 neste år, men hvem vet.

Ser Magne og Loke er ledig i spotten fra i dag 21 og i morgen 22.08
Sigma ligger fortsatt inne med 26.08
Betyr dette et RM Askeladden er kansellert/utsatt og at Equinor skal bruke Sigma på annet arbeid?
Blir jo pene inntekter for Sigma hver dag på 1,7 mill-

Ser ut som EQNR betaler for ingenting ja

Btw- er vel ingen som har sagt at børsnotering kommer i Q2-25? Det er vel sagt innen Q2-25?

Mener LPS sa “i løpet av Q2”, men jeg kan ta feil.

Må høre gjennom presentasjonen en gang til i kveld. Var det på Q&A dette ble tatt opp?

Står i både Aker og Solstad presentasjoenen for Q2- slik står det i Soff sin:

"Intention to list Solstad Maritime within 2Q25 "

Det betyr vel noe sånt som “senest innen utløpet av 2Q25”, men kan selvsagt komme tidligere.
Personlig hadde jeg foretrukket om de kom på børs før 31.12.2024 pga ASK…

Ja og jeg tror jo Aker gjerne ser de på børs før 2025 og…. Ksnskje når AMSC er ferdig bunnfiske smh?

2 Likes

Noen som har tanker om hva end game kan være? Lite vits med et notert amsc i tillegg til alt det her etterhvert.

Et tomt AMSC utenom aksjer i SMH er det ingen grunn til å ha som et selvstendig børsnotert selskap nei, og med Aker på 49% der er det ingen grunn til å ikke slå de sammen da det ikke vanner ut Aker, men ikke godt å vite hva de stor gutta tenker

Litt i det stille har Hvalsund Miljølandbruk klatret til 5.plass her med 2mill aksjer/2.4% av totalen. Er et investreringsselskap med 100mill- 82 i Soff, 13 i Standard Supply og resten i SDSD. En del av en sfære hvor Bjørn Zachrisson er styrende kan det se ut til.

Merkelig- nå er visst hele posten flyttet til ØPB- som også er i BZ-sfæren- de har to store investeringer, Dofg og Soff

1 Like

For de som ikke har hørt det-det Dofg sjefen sier om markedet her er omtrent så bull det kan bli
https://tv.finansavisen.no/m/gPZ0hgVM/dof-sjefen-om-mrsk-ekteskapet-begynte-hos-pareto?zephr_sso_ott=l9kgUO

3 Likes

Takk for deling.
Liten tvil om at Dofg er bull for de kommende årene og har allerede sikret seg mye backlog (sikkerhet). Soff/SMH har vel betydelig mer ubenyttet backlogg for 2025 og fremover. Fortsatt økende aktiviteter globalt og videre rateoppgang på stadig strammere tilbudsside så tenker jeg Soff kan gjøre svært gode langtidskontrakter fremover på sin ledige kapasitet.

LPS sa vel på presentasjon for noen kvartaler siden at Solstad er “opertunistiske” i sin håndtering av markedet. Mindre fokus på Spot, mer fokus på prosjektarbeid. Snart vil det nok også renne inn mer langsiktige kontrakter.

Er veldig optimistisk med tanke på de kommende årene.

Edit: prosjektarbeid

3 Likes

Soff har markant mer ledig kapaditet enn Dofg/Sea1 de neste årene

2 Likes

Den må være gammel den du har der
image

Dette er Solstad Maritime

Dette er DOF
image
Og mykje av dette er feks at PLSV flåten er på såpass lange kontrakter, og i tillegg at DOF har porjsketarbeidet som gjer at dei kan flytte litt båter rundt viss dei får meir arbeid. Eller leige inn fleire slik dei har gjort med Havila Phoenix, og Maersk Installer

Det er ikke samme grafene, se tittel. Er fra clarkson, jeg brukte een for den viste drt greit mot de andre relevante.

Dofg kan jo i tillegg velge å benytte kapasitet til egne prosjekter og da.

1 Like

Ikkje dei same grafene nei, men den fra Clarkson er jo gammel. Må jo sjå på oppdatert kontraktsoversikt som Solstad Maritime sjølv har i sine rapporter.
Du tenker dei er ulike basert på opsjoner/ikkje?
I dagens marked så vil nok stort sett alle opsjoner utøves

Den fra Clarkson er fra 8.august rapporten.

Jeg antar alle opsjoner på subsea benyttes ja.

1 Like