Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

Den klamme kloa til Voleon bør nok slippe taket for at vi skal få en skikkelig rekyl her, men da kan det skyte fart

Deilig med short da, garantert kjøper

1 Like

Det kommer jo helt an på om man er inne eller ei.

Oljerelatert går nedover i dag og.

Ja, motsatt av US. Startet ned der i går også. Har en følelse av at det er kjøp nå og går opp andre halvdel av dagen i dag.

1 Like

Makro i Sverige hjelper ikke på segmentet heller.
1,75% økning i rente.

USA futures er svakt opp men det kan fort forandre seg som vi har sett før.

Klippe rinn noen tanker jeg gjorde meg i et annet forum vedrørende Soff fremover:

De har nå 5 kvartaler på rad med booktobill over 1,0 så inntektene øker jo for hvert kvartal nå, spørsmålet er jo selvsagt om det øker nok til at de utover i 2023 viser at de kan håndtere lånet før de snakker med bankene igjen. Q2 var jo bra om man ser bort fra valutaen pga sterk dollar som jo strengt tatt ikke betyr mer enn at de får mer i betaling løpende nå for endel av jobbene så får vi håpe dollaren svekker seg noe til 2024 mtp lånet. Jeg har tidligere sagt-mye basert på tall fra noen som er bedre på slikt enn meg- at oppnår man 150-350-550 i snitt for psv/ahts/csv med 90% utnyttelse skal man klare å håndtere lånet- med renteøkningene må dette nok oppjusteres med noen småprosenter dog men ikke mye… 1% i renteøkning betyr ca 200mill i renteutgifter, fordeler man dette på 85 båter betyr det ca 5k/dag pr.skip for å kompensere med rater-slik inflasjonen er nå bør ikke det være noe problem i det hele tatt egentlig.

Vi nærmer oss og særlig på csv ser det jo ut til at det faktisk kan være en oppside også over 550/dag for endel av jobbene. PSV ser også lovende ut på sikt- det ser vanskeligst ut for ahts i et 1-2 -års perspektiv men da skal vi heller ikke glemme at ahts er det Soff har færrest av… 20 AHTS mot over 40 psver og 26 csv. Når det gjelder csv ser det jo ikke ut til at det er så mye sesongvariasjoner lenger, markedet er for stramt- jeg har fulgt Soff i 5 år nå og det er første vinteren siden 2017 de ser ut til å ikke ha en eneste csv i opplag eller ledig, med litt forbehold om at det er en håndfull båter som det ikke er meldt nye kontrakter på.

6 Likes

Altså det er bare kursen som har endret seg. Det fundamentale er sterkere enn noen gang. Vi har såklart dollarkursen, men den svinger også.

1 Like

Dette er jo fornuftige og relalistiske tanker. Usikkerheten vil absulutt være der, men potensialet også. Det skal ikke så veldig mye til før det er press i AHTS markedet heller. Vi så jo hvilken effekt det hadde på ratene i spotten når det ble press. både 1 og 2 mill/dag.
Ikke at man skal tro at det blir vanlig med slike rater, men det viser hvor volatilt det er om det kommer mange flytt på samme tid.

1 Like

Ja,oppover desverre. I Q1 var dollarkursen ca 8,8 i snitt de 3 månedene og da var det ikke noe snakk om valutatap,så kom Q2,da hadde dollaren steget til ca 9,6 og da var det vel snakk om over 1 milliard i valutatap. Nå har dollaren ligget over 10 i det meste av Q3 og er i skrivende stund 10,24 og vil vel antagelig stige enda mer når FED setter opp renten igjen,så dette ser ikke lyst ut på kort sikt ihvertfall.Kan jo fort ende opp med 2+ milliarder på toppen av gjelden som er nå.Jeg har stor tro på SOFF men jeg har solgt meg ut fordi jeg tror støtten på 19,5 ryker når som helst og tror den vil gå ytterligere ned.

1 Like

SIOFF har snudd til pluss. Tenker SOFF følger etter fram mot stenging.

1 Like

Ja litt psykisk nedtur om den slutter under 20 :-o :smiley:

SOFF prises til skarve 1,5 milliarder nå. Nå er det altfor mye negativt som er priset inn. Det er lenge til 2024. Renter pga. valutaendringer kommer løpende, greit nok, men saldoen på lån i USD kan det skje mye med. Kan fort skrelles bort mange milliarder for 2024 på gjelda.

1 Like

Som @Metallian har regnet ut, det er ikke store rateforbedringene i snitt per båt som skal til for å dekke inn økte renteutgifter. Q3 regner jeg med vi ser omsetning opp mot 2 mrd og enda bedre EBITDA enn for Q2.

1 Like
Date Vessel Charterer Scope of Work Comm. Rate
NEW [NORMAND DROTT](javascript:void(0):wink: Aker BP All duties (+WROV) , D/D 14 22/09/22 NOK 105000

Ikke voldsom sjvung over den raten der gitt.

Nei er seigt nå, ingen dom tjener på jobbene for ahts

Var jo faktisk bedre betalt med et supply oppdrag…

1 Like

Ja, får bare håpe at det drar seg til med AHTS ratene også framover.
For Solstad sin del er det ikke avgjørende, der er det altavgjørende at CSV og PSV ratene forholder seg høyt stabile med et stramt marked.