Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

Viktig å ikke bli for låst i kun betraktning av enkeltselskaper nå. Uroen vi ser kan trekke markedet lengre ned enn man føler er komfortabelt. Og for all det, vær veldig forsiktig med gearing uansett hvor billig man måtte mene enkeltaksjer er

3 Likes

Klarte ikke holde meg unna lenger på disse nivåene, så det ble noen rabatterte Soff-aksjer på meg i dag.

1 Like

https://www.tradewindsnews.com/offshore/-continued-progress-clarksons-stephen-gordon-logs-20-jump-in-osv-rates-this-year/2-1-1302710

2 Likes

Noen som har tilgang til denne artikkelen?

Fra Paretos analyse av OSV-markedet på energikonferansen. Meget bull presentasjon, markedet må snart reagere på dette. Neste sommer blir helt Texas i AHTS. For SOFF sin del er det kun AHTS som lagger nå i spotten, men PSV og CSV går så det griner. Her vil nok komme en del saftige langtidskontrakter for AHTS fra aktører som ikke ønsker å risikere å betale 2-3-4 millioner dagrater…

  • Take-home message:

    • Valuations are mostly unchanged
    • Market is up and dayrates are improving
    • Supply is restricted, so this could be quite fun for vessel owners
    • Pricing is still discounted
  • Share prices have gone up in 2022, but EV virtually unchanged [hence, great potential].

  • Utilization: PSV 80%, AHTS 85%, CSV 64%, improving on all segments.

  • Leading indicators are moving in the right direction. Active offshore rigs nearly doubled the last year for IOCs, about 20% increase for offshore oil majors.

  • Core North Sea market is expected to be strong, especially with recent UK leader Truss ramping up all energy sources. 34 Plans for Development and Operation (PDOs) in 22, 20 more than previous highs of 14 in 2005, 2007, and 2017.

  • Subsea vessels already doing offshore wind, which is at about 20% of demand currently (ATH at 23% earlier this year).

  • Floating wind will add to AHTS demand, estimated at 15-30% of current AHTS fleet in coming years.

  • Spare capacity extremely low. North Sea: stacked vessels are at CSV 1, PSV 1, AHTS 8 (and the AHTS vessels are 15y avg)

  • Spot rates for AHTS at 15 year highs (both avg and max)

  • AHTS similar to 2012-14 levels but withouth the eagerness to build, which leaves plenty of running room for day rates

  • Current implied values sits at 0.6-0.7x of newbuild values of 2012-14. But this time, no newbuilds will enter market. Due to high levels of net debt, +10% change in asset values should yield +30% to 100% on equity values.

8 Likes

Takk for oppsummering👌 Uten makro hadde supply løpt amok denne uken🤡

1 Like

Og over dammen ser det ut som det fortsetter i rødt

Merk særlig det siste. Og det kommer, siden det ikke ligger særlig fartøy i opplag, og newbuilds blir ekstremt dyre og ikke vil komme før om flere år. Skrives skipsverdiene opp mot nybyggprisene fra 2012-14, utgjør en økning på ca 50%, utgjør det 4-500% på EK. Vi snakker fort 150-200 kr fair price SOFF kun på det.

2 Likes

Jeg var for utålmodig. Burde ha satt av noen hundre tusen for ett slikt fall for dette mener jeg nå kan være en god inngangskurs. Problemet nå er at jeg sitter i nye posisjoner som jeg og har troa på:)

DnB ute?

Hva tror dere skjer med olja hvis renta blir satt 1 prosent opp i dag USA?

Må være feil på listene igjen, de hadde jo hatt meldeplikt på 5%?

På Solstadsiden har de 9,47% dato 21.9 og jg mener da bestemt de hadde 9,45 igår?

Ganske sikkert BUG i listene, dersom det var slik at de var ute så måtte nødvendigvis noen kommet inn med lignende antall

På Solstads side ser det slik ut-og noen må vel ha levert tilbake litt lånte aksjer for jeg ser at jeg skrev på FB igår etter spørsmål om DNB at de hadde 9,45% nå har de 9,47 ?

Det lå “falske” poster til salgs opp mot 21 kr før jafset nettopp, antakelig med formål om å lokke frem selgere. Til sammen lå det over 90k på de fem laveste nivåer, men kjøperne fikk bare snappet rundt 40-50k. Mao. her jaktes det billige aksjer. For øvrig, fin anledning for outsiders til å få store poster, men da må man kjøpe på best opp til et visst nivå og ikke småkjøpe, for å unngå at salgsordrene trekkes i siste øyeblikk.

Går renten opp går Usd opp…

1 Like

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Usikker på hva du mener her?

Faretruende 19 tallet igjen nå