Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

Og dollaren i 10,35,lover ikke godt.

Nei, det er dessverre ikke alle variablene som spiller på lag for øyeblikket, må bare håpe at disse også kan rette seg.

1 Like

Det kom 75 poeng på renta i usa.
Denne uka har nok dette blitt priset inn som varslet.
Jeg tror en sakte opptur er i anmarsj.

1 Like

Jeg tror faktisk markedet hadde priset litt frykt for en hel prosent, og at markedet er letta. Litt overraska over at det duppet, men vil ikke overraske meg om vi snur og det ender i lettelsesgrønt.

1 Like

Tipper Opec svarer med å tighte kranene fra olja. De vil ha høyere pris for olja de levere. Mye rart nå om dagen.

1 Like

Nja en heling tror jeg ikke markedet priset inn. Det er drøyt… selv om finans avisen vil ha det til å være slik:)
Vi får nok en 0,5 til i Nårje og:) en 0,5% i finans og 14kr pr kwt gjennom vinteren gjør susen i norsk økonomi, både privat og næring

0,75% var nok forventet og priset inn, utfordringen er nok mer at dette kan komme til å fortsette.
Samtidig kan mye skje neste 1,5 time, mulig USA indeksene ender rimelig flatt

2 Likes

Probelemt er allerede høye priser på livsnødvendig ting som vil få ned forbruket og inflasjonen uansett. Feil medisin dette med rente hopp tror jeg. Kan slå en skikkelig svingdør i trynet av dette

1 Like

Det mener ikke jeg heller. Da hadde vi sett skikkelig rally. Men at markedet lå f. eks. på 0,85-0,9 i snitt. Tror dette rydder en del frykt av veien. “Fed har ikke panikk likevel”.

NB holder nok fortsatt en knapp på 0,5, noen annet blir en liten bombe. Av samme resonnement (at US hadde litt frykt for et helt prosentpoeng) tror jeg ikke dollaren skal videre opp mot krona. Tvert i mot.

1 Like

Maximus forlenget ut oktober

Kilde?

1 Like

Solstads egen side, oppdatert i dag.

1 Like

Maximus er forlenget 4 uker, ut oktober. Dette er igrunn interessant- jf denne delen av meldingen i mai:

«The total purchase price for the vessel is about USD 157 million, and AMSC expects to take delivery in Q4 2022, after “Normand Maximus” has finished its current contract.»

AMSC overtar altså ikke grombåten før jobben den er på nå er ferdig, og Soff begynner ikke betale leie før det skjer. Dette øker sannsynligheten for at vi får en Maximus melding før overtakelsen skjer selvsagt, og dt ligger litt i kortene at dette kan komme når som helst nå…

Slik jg ser det er det to alternativer- en ny «kort» kontrakt på noen måneder mens Soff jakter drømmejobben- og det kan da fort være havvind også men da vil nok raten være under de ca 1mill/dag jeg mener de må ha for å gå i pluss. Alternativ to er at de lander en skikkelig Maximus jobb nå- da tenker jeg dypvannsrøtlegging eller lignende og da er det fort Brasil eller Gulfen… og da bør vi være på 1mill/dag og gjerne over……

Saudiene renner over av penger… Er det uaktuelt med en diamantbelagt kontrakt derfra?

Nei men de operer hovedsaklig på grunnere vann og med andre metoder, mindre subseakonstruksjoner

" The contracts, which have a combined value of approximately NOK 400 million, including additional services, will be executed during 2022 by Solstads CSVs Normand Maximus, Normand Frontier, Normand Pioneer and Normand Navigator."

Snitt på 625k/dag dette.
Både Navigator og Frontier er store CSV’er. Raten på NM er ikke mer enn den må være på denne kontrakten slik jeg vurderer det.(mulig noe bedre på forlengelsen, men trolig ikke mye)
Nå håper jeg virkelig at de slår til med en lengre og betydelig bedre betalt kontrakt snart.
På den annen side er det selvsagt bra at den får 1mnd ekstra her dersom de ikke har en kontrakt klar før om 1 mnd.

Langebru ute.