jeg slengte ut DNB/EKSFIN for noen timer siden- det blirt nesten litt rart nå om han ikke tar med DNB (og muligens EKSFIN) ? For Pareto har jo sagt ifølge flere-og det er jo bekreftet av LPS og uten at hanhar sagt noe om prosentandel- at bankene særlig DNB krevde at Aker skulle være største eier for at de skulle støtte refinansieringen. Og uten DNB/EKSFIN (som jo samhandler her) på laget kunne ikke refinansieringen gjennomføres. Så her må det vel komme et søksmål til vel.
Tenker du er inne på noe der. Tenker DNB/EKSFIN blir trukket inn i denne saken, men på hvilket nivå?
Det er klart de har vært part i saken og påvirket endelig avtale. Den siden er noe vi kan stille spørsmål ved.
På andre siden har de fått det meste, eller alle, pengene sine knyttet til NM. Vinner de i lagmannsretten så går gevinsten til Soff. Tar ikke stilling til om de skulle tatt den gevinsten selv. Mye har blitt avtalt her uten at vi kjenner detaljer.
Fornøyd med eget utfall på Soff/SMH investeringen så langt.
Så er spørsmålet:
Bli med på gruppesøksmålet eller ikke?
Ingen sympati med hverken Røkke eller Sveaas, men RR her er en interessant faktor.
Tja sånn prosentmessig så dersom man sier 1kr kostnad og gevinst 37-58kr så skal man vel ikke ha rare troen på Kistefoss seier for å finne grei RR der- det forutsetter dog at disse pengene kommer ved seier, det er ikke noe det er sagt noe om såvidt jeg har fått med meg?
Jeg er jo en “knok” så jeg kan uansett av prinsipp som sagt ikke sette meg på samme side av bordet som Rem som satt på teamsmøtet og løy meg rett “i trynet” som vi sier, så jeg blir tilskuer. Nå hadde jo jeg solgt meg kraftig ned før dette og pga frykt for utvanning. Gevinsten etterpå er jo meget pen men der har jeg jo økt og da og økt snittinngangen.
Det blir litt kostnader i q3 og som mange andre gar jo Soff og endel store flotte båter bestilt i forrige topp 2012-2014 mange da ferdigstilt 2014-2016. Vi så en kraftig opphoping av dokking/klassing i h1-24 særlig i q2 og nå ser jeg at 2014- bygde Frontier nettopp er ferdig med 10års klassing på Malta (rett på ikke meldt jobb for Saipem igjen ser det ut til) mens 2009-bygde Normand Subsea er gått i dokk og nok tar sin 15-års klassing. Ifølge mine notater skal Drott/Prosper og noen til også inn i løpet av q4/q1 nå.
Sapphire ledig igår, kort jobb fra imorgen- fortsetter å ha lite kaitid på spoten Soff men nå går vi inn i en periode hvor det historisk blir litt mindre riggflytt og mer kaitid- vi krysser fingrene for at Soff (helst) eller andre (også bra) får prosjektjobber som trekker endel ut av spoten for vintersesongen.
Man har jo noe å tape i et sånn søksmål, men samtidig er det mulig med en god reward og ikke minst en sak som setter presidens. Det har vært en ukultur med unødvendig bruk av rettede emisjoner og lignende og mener dette er en mulighet til å være med på å endre kulturen. Kistefoss Garanterer etter det jeg forstår for kostnader over 1 kr og det er ikke snakk om betaling før saken har vært for retten. Nå kan man vel se for seg at dette er en sak som vil fortsette i systemet i mange år og instanser, men mener allikevel at hver og en bør vurdere å melde sin interesse for å styrke saken og prinsippet.
Tror man må se litt kynisk på det og ikke (som jeg jo gjør🤭) blande inn prinsipper og følelser. Sveaas gjør ikke dette for prinsippet, han blir som såkalt «nøkkelinvestor» fordelsbehandlet av styrer ofte jf bla saken i FA igår
Enig i det. Jeg blir jo med først og fremst fordi man kan gjøre noen kroner. At det samtidig er en «god sak» er jo bare en bonus. Litt som elbil. Kjører elbil fordi jeg sparer noen kroner, ikke for å redde planeten. I’m only human…
Solstad imponerer på effektiv drift-utslipps reduksjon- 1.plass AHTS og 2. og 3.plass CSV 300 fartøy deltok
mener solstad hadde 7- 8000-ish aksjonærer? Bare i Nordnet rundt 5000 vel
Da er det ut på sjøen igjen…
DATE | VESSEL | TYPE | CHARTERER | SCOPE | PERIOD | RATE |
---|---|---|---|---|---|---|
23.09.24 | NORMAND SAPPHIRE | AHTS, OCV | EQUINOR ASA | ALL DUTIES - + ROV TO ENCOURAGE | D/D 14 | NOK 350.000 |
De er flinke nå, var ikke lenge den var i fortøyning heller- ratene daler nå, mye ledige båter så 350/dag er innafor
4 uker siden denne så har tatt en liten sjekk på status (i parentes) - ingen nye kontrakter meldt:
LIten update Soff-og hvilke subseaskip vi kan vente nyheter om “snart” mtp kontraktstatus:
Australis- ledig Q4-24 antagelig (aktiv utenfor Taiwan)
Frontier- jobber på ikke meldt jobb i Middelhavet der har den vært siden i vinter ,ser faktisk ut som den er i dokk på Malta nå- 2014 bygget så kan jo være den er på klassing, har vært der 12 dager. (Vørt og klasset på Malta, tilbake på jobb utenfor Sicilia)
Installer- jobber for SBM som eier den med Soff så her medles det kun eksterne kontrakter noe jeg ikke tror vi får se noe til mtp hvor mye ordrebok SBM har (ligger til kai på Las Palmas akkurat nå)
Jarstein har kontrakt til 31.12.2024 , Jarstein er en 250t 2014 bygget båt, kontrakten inngått i 2021 så her er det nok endel oppside på ny rate ,håper igrunn Deepocean gir ny kontrakt her med bedre rate. (I jobb i NS enda)
Navigator - jobb ut 2024, også en potensiell melkeku av dimensjoner med sine 2 nye ROVer,en kilde har denne opptatt ut 2025 på ca 1.7mill/dag-så noe usikkerhet her. (I jobb, prdd utenfor HAmmerfest)
Samson- ledig fra Q4-24 omtrent - en powersubsea med AHTS-egenskaper også, 250t krtane og var tidligere verdens sterkeste båt mtp BP- her er det stor oppside. (I jobb utenfor Guyana)
Sentinel ledig fra Q4-24/Q1-25 en av de flotteste i flåten, 2015 bygget med ROVer og 350t krane. En kontrakt her på 3 år kan fort være i 1.5-2mrd klassen (I jobb utenfor WA)
Ser ut som det drar seg til i AHTS spotten nå.
Ser også det står “Altera - 29.09” på Sigma nå, men finner ikke noe tildeling. Noe nytt eller jeg som ikke helt har fulgt med?
Hvor ser du det?
Aha- den er ikke meldt nei så der har westshore snappet opp noe, kommer nok på neste oppdatering hos solstad. Litt ventetid på den så bør være bra rate
Vi ser igjen og igjen at subseakapasitet på tyngre krankapasitet fremheves. Ikke oppgitt i tall her men kran-250t og oppover er det vanlige skillet. Her er Dofg og Soff i en særstilling.
24/09/24 [NORMAND SIGMA](javascript:void(0) Altera All duties, towage Rangrid FPSO, D/D 14 29/09/24 RNR