Kan noen dobbeltsjekke tallene mine her? Kan det virkelig stemme med 47% økning inntekt og 60& EBITDA fra Q3-23?
50 øre er bra for kvartalet, mitt tips på 90 øre var nok litt optimistisk :-). Kommer nærmere den summen i løpet av H1 2025. Ser vel ellers greit ut?
ca 78 øre pr aksje til SOFF. Viser bare at SOFF er altfor lavt priset nå. Minimum slike tall hvert kvartal fremover.
Stemmer ganske bra. får ca 47,5 på inntekt og ca 64% på Ebitda.
Og pen økning inntekt SMH fra Q2 : 1.554 til 1.630 = +76mill mens Ebitda SMH går fra 799 til 975= +176mill
Inntekt Soff fra Q2 : 746 til 766 = +20mill mens Ebitda Soff går fra 362 til 328= - 34mill
SMH øker Cash-beholdningen fra Q2 med 770 mill og betaler 233 mill (0,50kr) i utbytte. De kunne selvsagt betalt mer utbytte, men synes det er fornuftig at de bygger opp buffer på konto for fremtiden og nye “muligheter” i markedet.
Oppdatert med Q&A fra presentasjonen
https://manneblogg.no/tanker-rundt-solstad-offshore-q3-2024/
Veldig bra dette her! Nå har de funnet fotfeste og kursen fremover. Vil tro vi skal etablere oss et godt stykke opp fremover. Nå går selskapet over fra å være en “Hi risk, hi reward” aksje til en steady state aksje i mitt hode. Mye vedlikehold er tatt og det er klarvær i horisonten. Lån betales ned raskere og man starter med utbytte. Solstad har blitt en “trygg havn”, om det finnes noe sånn på børsen
LPS virker jo også mer komfortabel enn jeg noen gang har sett han. Her er det bare å lene seg bakover og nyte dagen!
Idiotspørsmål: Er dette Solstad Maritime Holding?
Det er et godt spørsmål- for det er begge men samtidig er de ikke en enhet- de rapporterer sammen men det er Solstad Offshore som er Soff på børsen, mens SMH-Solstad Maritime Holding- ikke er på børs enda.
NB nedbetalingsplanen- nesten 1,4mrd ventes nedbetalt 2025-dette sammen med ca 900mill utbytte om 50øre kvartalet opprettholdes er en nokså heftig plan- dersom det holder ser jeg for meg at utbyttene vil kunne øke nokså kraftig om ikke altfor lenge egentlig
Takk for oppsummering! Veldig hyggelig med utbytte. Jeg sitter fortsatt med alle mine SMH aksjer jeg mottok - utviklingen der har ikke vært veldig fantastisk så langt. Har det blitt sagt noe om kvartalsvis utbytte fremover - enten ifm presentasjon eller tidligere? Var dette utbyttet mer en en-gangs sak?
her er det mål om kvartalsvise utbytter fremover, noe som er veldig sannsynlig mtp inntjening de neste årene.
Står ganske klart i presentasjonen at det blir kvartalsevise utbytter fremover.
“A financially robust platform set to initiate quarterly dividend payments from Q3 2024”
Synes tallene er veldig solide, og nå kommer det noen gode år med mye overskudd.
Det jeg syns er mest interessant er dette:
Ramstad sa på prsentasjonen at i løpet av 2026 er de “ferdige” med det de kaller legacy-contracts som kort sagt er drittkontrakter fra tiden det lå båter ledige på hver en kai.
Inntjeningen fra Q3-23 har økt med 47% og EBITDA med 60%. Og da er det altsdå FORTSAQTT potensiale i endel båter som skal på nye kontrakter fra elendige gamle! i 25/26 vil også noen av de båtene som går på bra-men ikke 2024 bra- kontrakter nærme seg ferdig med kontrakt!
Henter vi fa oppsummeringen min/presentasjonen ser vi at:
bra backlog men viktigst-det er endel ledig kapasitet til å få nye bedre kontrakter på i 2025 og ikke minst fra 2026!
For Soff er det:
2025- 39% ledig
2026- 61% ledig
2027- 72% ledig
For SMH er det:
2025- 40% ledig
2026: 65% ledig
2027: 72% ledig
Kombinerer vi dette med en nokså heftig gjeldreduskjson- SMH skal betale ned nesten 1,4mrd både i 25 og 26 av flåtelånet på ca 8,6md så det er nede i litt over 5 i 2027.
Kombinerer vi disse 3 faktorene med en forutsetning at kontraktene som inngås for 25/26/27 holder samme eller bedre ratenivå som de siste kontraktene nå så blir man jo nesten rent skjelven mtp inntektsnivå kontra gjeldsnivå med tilhørende utbyttekapasitet når man ser 2-3 år frem i tid… (SMH skal knapt betale lån før 27 men mesteparten der er jo knyttet til Maximus-claimet og det ble nevnt på presentasjonen at Brasil-enheten (Som har eget lån der i Soff) går bra og betaler ned raskere enn forventet.
Jeg biter meg også merke i at Solstad Services RASER fremover, mye fortere enn de har guidet:
Guiding Q1-24: 1 milliard inntekt innen 2026 (by 2026 som jeg tolker som i regnskapsåret 2026)
Guiding Q2-24: 500 mill YTD (altså på nivå med 26 målsettingen allerde her)
Guiding Q3-24: “above expectations” med 900mill YTD vil altså klare 1 mrd med grei margin om ikke inntektene kollapser (noe de jo ikke gjør for båtene er jo i jobb) - faktisk kan de med denne farten ende på 1,2 mrd i 2024 med ikke altfor optimistiske briller
Børsnotering for SMH på gang?
Spurte på Q&A men de svarte bare det samme som før, innen Q2-25 dvs senest 30.6 vel