Men det jeg ikke helt har klart for meg, hvem er det som får utbytte nå? Eiere av unoterte aksjer i SMH eller aksjeeiere i børsnoterte SOFF?
Direkte utbytte: 50øre/aksje mn har i SMH (Unotert)
Indirekte: Solstad Offshore eier 27% av SMH og får 64mill kr i utbytte, som utgjør ca 75øre pr.aksje i Soff
Litt tall-lek på SMH- dersom de øker utbyttekapasiteten til 4kr utløpet av 2026 basert på inntjening samt etter årsskiftet halverer nedbetalingen av gjeld fra 3kr/aksje til 1,50kr/aksje (gjelden vil da være svært lav om ikke annet skjer) og det da skal være 10% yeild (omtrent som 2kr idag er) så vil vi se en kurs på ca 55kr
15% yield er vel mer realistisk kanskje da ser vi en kurs på ca 40kr vel
Jeg tror dog ikke dette er så aktuelt, jeg tror det skjer noe med børs og gjerne både fusjon (Soff, aknskje AMSC og ikke umulig andre og) og/eller oppkjøp av mindre aktører før den tid…
Mulig å handle Solstad Maritime dersom man ringer Nordnets meglerbord?
Aldri prøvd men verdt et forsøk-men ser for meg du må ha litt volum da- hos Pareto f,.eks er kurtasjen 500kr og der har de systematisert det…
Noen som har sett kommentar fra Clarkson, FFearnley, Arctic eller andre? Har kun sett fra Pareto og de er jo veldig “nøytral” i ordbruken siden de er rådgiver men tallene var ørlite over deres estimat så jeg tolker det positivt. De kommenterte også lav ordreinngang i Q3 men at det ventes flere kontrakter snart.
Ikke sett noe fra noen av de andre. Enig at det er mer interessant enn Pareto. De legger litt bånd på seg selv iom de er så involvert i refinansieringen.
Fearnley (Fra XI chat)
Solstad Offshore (Not rated)
• 3q24 results
Solstad Offshore released its 3q24 results this morning. Solstad Offshore revenue came in at NOK 766m, up from NOK 746m in 2q24. EBITDAadj. was NOK 328m, down from NOK 362m in 2q24. NIBDadj. was NOK 2.27bn, down from NOK 2.35bn last quarter. Backlog stands at NOK 4.3bn vs. NOK 5.0bn last quarter, whereof NOK 2.8bn are related to Solstad Maritime vessels operated through the Brazilian setup in Solstad Offshore. Solstad Maritime revenues was NOK 1.63bn vs. NOK 1.55bn in 2q24. EBITDAadj. was NOK 975m, up from NOK 799m last quarter. The company has agreed to sell AHTS Normand Titan (2007 built, 16,092bhp), which has been cold stacked since 2017. The sale is expected to close in 1q25. Moreover, a quarterly dividend payment is initiated from Solstad Maritime at NOK 0.5/sh. 2024 EBITDAadj. guidance has been hiked for Solstad Offshore to NOK 1.0-1.2bn (excl. contribution from Result JV and Result AC in 4q24) from NOK 0.9-1.1bn, while the guidance for Solstad Maritime is kept unchanged.
On the outlook, Solstad is seeing continued high activity within offshore energy across all regions and vessel segments. Tendering activity is high, and the company expect several contract awards in the near term. Solstad also states that there are several long-term opportunities, particularly in Brazil.
Det er et par andre tall jeg ser som jeg også liker godt- nå er jo utgifter noe som varier mye i et rederi- vi så jo i Q2-24 at det var mye dokking f.eks mens f.eks “administrative” utgifter ikke burde variere/stige for mye- og med inflasjon, renteøkninger mm så er jo utgiftssiden viktig- så jeg bet meg altså merke i dette:
Q3-2023
V essel operating expences: 767mill
Adm.expences: 104mill
Totalt: 871mill
Q2-2024:
V essel operating expences: 741mill
Adm.expences: 91mill
Totalt: 832 mill
Q3-2024:
V essel operating expences: 649 mill
Adm.expences: 76 mill
Totalt: 725 mill
Man skal ikke legge altfor mye i det, og jeg har ikke hatt tid til å følge trenden over alle kvartalene for å se om jeg klarer se en tydelig trend men uansett liker jeg det, skal se om jeg får dykket litt dypere i det etterhvert
Det jeg ser da er at 1.1-30.09 (3 første kvartalene) er total operating expences i 2024 2170 mill mot 2720 mill i 2023- det er nesten for mye til å være tilfeldig, ser ut som det jobbes bra på utgiftssiden.
Kjørte tallene til clarkson inn i chatgpt:
To estimate the value of Solstad Offshore (SOFF) based on the provided information, we can analyze several key metrics:
1. Adjusted EBITDA Estimates
- 2024E Adjusted EBITDA : NOK 1,191 million
- 2025E Adjusted EBITDA : NOK 1,248 million
2. Market Capitalization (MCAP)
- Current MCAP: NOK 2.6 billion
3. Cash Flow Considerations
- Cash Flow Potential : It’s noted that more than 83% of the current MCAP could potentially be held in cash by the end of 2026, which amounts to approximately NOK 2.16 billion.
- If the Normand Maximus claim is reduced to NOK 200 million, it suggests that excess cash (NOK 1.9 billion) could lead to an extraordinary dividend of NOK 15-17 per share, representing about 55% of the current equity value.
4. Revenue Firmness
- 2025E Revenue Firmness : Approximately 80% of the 2025 revenues are firmed up, which provides a strong foundation for future earnings.
- Contracting Risks : The primary risk remains with the Normand Maximus, but potential renegotiation could lead to higher revenue.
5. Financial Highlights
- Recent quarterly results showed revenues of NOK 766 million and an adjusted EBITDA of NOK 328 million, exceeding estimates. This indicates strong operational performance.
6. Valuation Ratios
- P/NAV : 0.6x
- P/E : 4.3x for 2025E
- Free Cash Flow (FCF) Yield : Estimated at 25% for 2025E, which is attractive and indicates strong cash generation potential.
Conclusion on Valuation
Based on the information, Solstad Offshore appears undervalued given its strong EBITDA growth prospects and the potential for significant cash flow generation. The current market capitalization suggests that investors are not fully pricing in the future cash flows and operational strength.
Estimated Value
- Using EBITDA Multiple : If we apply an industry-standard EV/EBITDA multiple (let’s assume a conservative multiple of 6x), the estimated enterprise value for 2025 would be: EV=6×NOK1,248m=NOK7,488mEV = 6 \times NOK 1,248m = NOK 7,488mEV=6×NOK1,248m=NOK7,488m
- Adjusting for Debt : If we subtract an assumed debt figure (you would need to obtain the actual debt figures to adjust accurately), we can estimate a more precise equity value.
Equity Value Estimate
Given the potential for an extraordinary dividend and high FCF yield, SOFF could be valued significantly higher than its current MCAP. If the extraordinary dividend is realized, the implied share price increase to NOK 15-17 could also reflect an appreciation in market value beyond NOK 2.6 billion, potentially aligning more closely with the underlying cash flow potential.
In summary, the valuation of Solstad Offshore suggests it is an attractive investment, especially with the strong cash flow outlook and the likelihood of significant dividends in the near future.
SMH betaler utbytte på 0.5 kr per aksje til aksjonærene. Dette gir ca 64 mill. til børsnoterte Solstad Offshore. Er det sagt noe om videreføring av dette utbytte til aksjonærene i Solstad, eller beholdes mottatt utbytte i selskapet?
Mener å ha lest at de ikke betaler et eventuelt utbytte før Normand M saken er avklart? For mye gjeld, dvs uavklart gjeld?
Stemmer, ikke utbytter fra Soff nå, men de skal brukes i bla til investering i ROVs som øker inntjeningen raskere. H1-25 øker de fra 8 til 12 rover sammen med Omega subsea👌
Ser ut som alle AHTS båtene i spot skal ut på sjøen nå.
Vessel | Type | Client | Port | Availability |
---|---|---|---|---|
Normand Sigma | AHTS | Equinor | Bergen | 07.11 |
Normand Prosper | AHTS | Bergen | Aker BP 2/11 | |
Normand Sapphire | AHTS | Bergen | Equinor 2/11 | |
Normand Drott | AHTS | Bergen | Equinor 2/11 |
De blir det vel noen dager fremover med ingen ledige båter på norsk side.
575k/dag på Sapphire der, så fikk de dratt opp snittet sitt litt ihvertfall
Yepp stort sprik på disse båtene.
Drott er oppjustert til 400k, mens de andre fortsatt på 175-185k
På Westshore.
Ser ut som Soff enten har gamblet litt eller “ant” at det kom litt mer så har de bydd båtene inn med forskjellig pris. Nå har de 3 båter på Eqnr for 180k/400k/575k/dag og et snitt på omtrent det doble av de andre-med 3 båter. Det blir noen millioner av det på en jobb som tar 7 dager og et par av riggene er vel JU som fort kan trenge flere dager (venting) for det er endel vind i deler av NS nå
Over 600k/dag på Prosper m/rov for AkerBP, da har de et ok snitt på de 4 båtene faktisk nå
Paretopodden om oljeservice- de er selvsagt enige med meg om at det er subsea som er greia😂