Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

Angående nybygg subsea er det greit å sette ting litt i kontekst før man går helt i kjelleren. Det er idag ca 275 csver i verden (Dette tallet varierer selvsagt endel) men la oss si 300 for å få et rundt tall- de aller fleste er mindre/medium dvs opp til 250t krane, av de største (250t og opp) er det ca 75 i verden.

Dersom man ser for seg en alder på 30 år i snitt før skroting (endel av de eldste vil aldri bli 30 år, de er for gamle og holder ikke kvalitetskravene) betyr det at det må bygges 10 nye i året for å holde tritt med skrotingen- nå er det en opphopning av skip som er ca 10-15år gamle (bygget i forrige boom typisk ferdigstilt 2010-2016)

Prdd er det inkludert opsjoner ca 25 nybygg i subsea på vei hvorav 6-7 (inkl opsjoner) er med 250t kran eller større (er bare en større, en med 400t krane)

Disse har levering fra sent 25 ti H2-27 (vi skal vel ikke se bort fra at ting kan ta litt tid også)- det betyr at selv om det bestilles flere nybygg nå vil det uansett ikke bli en merkbar økning i kapasitet før vi er i 27-28 -og det er leeeenge til :slightly_smiling_face: Det er ikke slik at det er ubegrenset med verftskapasitet heller, vi ser jo bla at Viking må vente nesten 2år på å få kraner bygget ombord i sine AHTSer pga manglende kapasitet på verft/kran-siden.

Men som jeg har nevnt til det kjedsommelige nå- både mtp nybygg og ikke minst rater/utilization foretrekker jeg personlig tungt subsea nå og da er det Soff/Dofg som gjelder for meg, er prdd helt ute av alt annet in osv.

5 Likes

Ser Pareto operere med 7% nybygg ifht dagens flåte

• Solstad Maritime: Announced initiation of quarterly dividend payments to shareholders, starting at NOK 0.50 per share for Q3 2024, to be paid in November. The company remains well positioned in an attractive industry with potential for further growth.

Fra Aker

3 Likes

Akastor (Aker-dominert) øker til 75% i Akofs Offshore (3 skip på lange kontrakter) . Man kan jo lure litt på hva/hvor/hvorfor, Pareto kommenterer at dette “simplifying future transactions” …

1 Like

*
Ikke nødvendigvis så direkte overførbart til Soff da de i liten grad overlapper på båttyper men riggaktivitet påvirker jo alle.

De PSV-ene var kanskje ikke verdt å beholde :laughing:

2 Likes

Nei er vel mer og mer som tyder på at de hadde en oversikt litt i forkant av markedet der som gjorde det valget lettere enn vi trodde.

Fra ukens aksjesladder, var visst så bra at han ikke sier mer før neste uke???:joy: (gjaldt Soff)

2 Likes

Limer inn et innlegg jeg hadde på XI idag ang Soff/kurs:

Det er jo to måter å regne verdi på Soff på- den ene er en konservativ- man har nokså transparent inntekt/utgift for både Soff og SMH for resten av 2024 og 2025-dels også i 2026/2027 selv om andelen ledig kapsitet stiger endel der.

Man kan se på inntektene, legge samme tall til grunn (evt liten økning) for 2025, se på utbyttemeldingen til SMH og få fine tall litt fem i tid- da havner man jo imho fort rundt Clarksons oppdaterte kursmål på Soff på 55kr som jo implisitt gir ca 30kr på SMH. Vi er da på ca 70% og 55% oppside på de to fra dagens kurser. Ikke ueffent igrunn.

Men så kommer jo den litt mindre konservative-og spennende vurderingen av Soff hvor vi ser på eventualiteter- og ja, det er da Maximus jeg tenker på i hovedsak- jeg har droodlet litt om dette før (link nederst)

Med dagens refinansiering flyttes Maximus fra AMSC til newco. Remainco foertsetter samme leieavtalen-og har en kjøpsopsjon i 2027 som før refinansiering bare nå mot newco og ikke AMSC. Claimet på 2mrd (rettssaken-google om du ikke vet hva dette er) er ført som gjeld i remainco-faktisk er ca 3/4 av gjelden i remainco det claimet-og fremtidig leiebetaling på Maximus. Det betyr at mye av utgiftene til remainco ikke går til et annet tilfeldig selskap -men til et selskap remainco eier 27% av.

Dette gir oss noen mildt sagt artige «opsjoner» for bedre kurs -og jeg ser nå frem til utgangen av 2027:

Første opsjon:

-scenario der Maximus får en av PLSV-jobbene i Brasil fra midten av 2025:For remainco er det 900/dag i leie +mannskap/drift. Vanskelig å vurdere totalkostnaden på slikt arbeid i Brasil, man må ta hensyn til litt sære skatteregler osv :

Hvis vi sier 3.5mill/dag rate og 1.5mill/dag utgifter (som jo da inkluderer finans siden det er bareboat-leie) får vi 2mill/dag over det som er 700 mill i året (lett avrundet) – dette blir på 2.5 år frem til remainco kjøper Maximus i 2027 (da endrer regnsestykket seg).

2.5år*700mill=1750mill er ca 20kr/aksje Da tar jeg jo ikke med inntjeneningen på Maximus fra nå og til eventuell oppstart i 2025 som jo også vil være endel kroner pr.aksje.( Note: Etter at jeg skrev dette er det blitt mindre sannsynlig med Petrobras for Maximus og mer sannsynlig med Saipem og da med noe lavere rate men uten Petrobras kostnadene og…ikke nødvendigvis så store endringer på tallene her av den grunn)

2.opsjon

Så har vi kjøpsopsjonen til remainco- kjøpe maximus for litt over 1.2mrd i 2027. Denne tenker jeg med 99% sikkerhet blir benyttet om det ikke skulle skje fusjonering mellom selskapene før den tid. Forskjellen på kjøpsprisen og megleranslag er ca 14kr/aksje i rabatt på NAV .

3.opsjon

Så kan man jo evt legge til alt fra 0kr til 19kr pr.aksje i redusert gjeld for claimet på Maximus avhengig av utfallet i rettssaken. (Note: Det er nå bekreftet at det blir -ved seier- redusert med 90% altså ca 19kr/aksje redusert gjeld)

4.opsjon-eller mer et ekstra poeng…

Remainco betaler 900k/dag for leie av Maximus-til et selskap de eier 27% av… den «lille» eierandelen i newco der utgjør på den leien 900k/dag 365 4*27%/82millaksjer= 4,3kr/aksje EDIT: Denne er rettet, ble først oppgitt til 2,70kr/aksje men da ble det kun brukt 2.5år dette gjelder 4 år

5.opsjon-eller poeng

Kjøpopsjonen på MAximus er på 1.25 mrd cirka-som jo var til AMSC men som nå også blir til newco-som remainco igjen da eier 27% av… 27% av 1,25mrd fordelt på 82mill aksjer i remainco= 4,10kr/aksje

Nå er det jo ikke sånn at f.eks medhold i rettsaken- 19kr mindre gjeld pr.aksje automatisk betyr 19kr høyere kurs men opp mot det vil det nok bli-samme for flere av punktene her. Hvis vi for moro skyld setter de på rad får vi(oppdatert 12.11.24) :

31kr (dagens kurs)

19kr (medhold rettssak)

20kr (2.5år på 3.5mill/dag i brasil MAximus)

14kr (differanse megleranslag verdi MAximus 2027 og kjøpsopsjonen)

4,30kr (leie som betales til seg selv)

4,10kr (kjøpssum som betales til seg selv)

Jeg skal ikke slå dette sammen-det er bluesky, det er ikke realistiske tall selv om opsjonene skulle slå til og jeg vil ikke beskyldes for å ha et konkret «kursmål» her…. Men det sier allikevel litt om potensialet-slik jeg ser det- i remainco aksjen slik refinansieringen strukturer nye Solstad og ikke minst hvor avgjørende Maximus er for regnestykket. For det tar jo egentlig 3 år til før vi har den fulle fasiten her- men disse opsjonene kan gå tapt eller innløses fortløpende på veien dit…

NB at jeg ikke har tatt med merverdi på tegningsretter for de som har de, heller ikke utbytter fra newco (som er varslet allerede i 2024) eller inntekter utover det som er ventet fra resten av flåten i remainco. (Note- nå noen måneder senere ser vi at Tegningsrettene har en merverdi for de som innløst de på ca 7,50 prdd og det er varslet utbytter fra og med Q3-24 i SMH på 50 øre i første omgang)

8 Likes

Meget fint oppsummert. Men jeg vil si blue sky er enda litt høyere, fordi selv om det har kommet noen få bestilinger av nye skip, så kan her komme enda kraftigere markedssug om noen år nede i løypa, enn det man kanskje ser for seg i dag. Jeg er ganske optimist på at vi kan nå 90 kr ila. 1-2 år, og fornyet visibilitet for 2027 og senere vil da kunne gi enda økt oppside.

På 100 kr er SOFF verdt 8,2 mrd. DOFG er verdt over 22 mrd i dag. SMH er kun priset til 8,8 mrd i dag. Men burde ha potensiale for det dobbelte. Sier vi 15 mrd så utgjør SOFFs eierandel på 27% av dette ca. 4 mrd. Så 100 kr for SOFF kan f.eks. regnes hjem som rundt 4 mrd for Remainco + NM og 4 mrd for eierandelen i SMH.

Jeg tror vi kommer dit.

4 Likes

Sigma/Drott jobb for Wellsafge- 300/dag og et par dagers ventetid, ikke noe å bli rik av altså men bedre enn kaitid tross alt-300 er noe over kost. Ser på PSv er de nede på 50k/dagen nå på UK side, det er ikke lønn til mannskap nesten

Interessant

https://www.tradewindsnews.com/offshore/aurora-offshore-takes-on-nine-ships-and-shareholder-in-deal-with-siem-group/2-1-1739150

1 Like

I dag kom meldingen gjennom VPS om utbetaling av utbytte for Q3.
Selve utbetalingen er satt til 21. nov.

Kapitalutbetaling: SOLSTAD MARITIME HOLDING AS

|Status|Under arbeid|
|Ansvarlig|DNB Bank ASA 07910|
|Beslutningsdato|14.11.2024|
|Ex Date|15.11.2024|

3 Likes

Det er en nydelig “klang” av ordene…“Utbytte Solstad…” :heart_eyes:

4 Likes
3 Likes

Solstad Maritime Holding AS: Extraordinary general meeting held

Er positivt både at det ikke blir gruppesøksmål og at sakene slås sammen mtp tid og kostnad tenker jeg her, ellers betyr det jo ikke så mye.

1 Like

Solstad Maritime Holding AS: Ex dividend today

Hva tenker man det betyr for andre aksjonærer? Nå mister jo småaksjonærer muligheten til å være med. Hvis man tenker seg et scenario der Kistefos vinner frem. Vil andre aksjonærer da få samme erstatning/behandling, eller er det bare de som er med på et søksmål?