Skal vi se- her er oversikten min over Soff/SMH skip som enten er av kontrakt eller som snart er ferdig med kontrakt. Soff kommenterte på Q&A at de forventet flere kontrakter snart og jeg ser Pareto har kommentert det samme på SMH i sin siste (meget interessante btw) OSV-rapport som vel kom idag.
Australis- ligger på verft i Singapore og klasses kanskje? (2009 bygd så 15 år)- ledig fra slutt november
Baltic- skal veha en liten pause nå før den begynner på en ca 6mnd kontrakt i Q1-25, mulig den også tar et verftsbesøk før den jobben? Er 2010 bygd så kan vel ta 15års klassingen nå i vinter om det er fornuftig.
Cutter- kontrakt til juli 25, det er ikke lenger til enn at det kan komme noe
Frontier- jobbet prosjekt utenfor Italia hele 24 nesten uten melding om kontrakt, nå jobber den på Sakaraya-feltet i svartehavet på nytt prosjekt. Her snakker vi nokså heftig rate vil jeg tro.
Installer- jobber for JV-eierpartner SBM og vil nok gjøre det lenge, SBM har enorm ordreinngang på egne prosjekter
JArstein- er ifølge mine notater ledig fra 31.12.2024-det er interessant, Jarstein er en forholdvis ny båte (2014-tar kanskje klassing nå?) med 250t kran og plass til 100+ personer. Meget kapabel til det meste. Jobber nå for Deepocean som bla har fått en STOR IMR-kontrakt med Equinor i 2024 og nok trenger kapasitet. Deepocean inngår også i “remote” samarbeidet med Solstad så her er det tette bånd. Haugesund/Karmøy-klyngen begge. Jeg forventer egentlig at Deepocean tar Jarstein videre men det blir ikke billig.
Navigator- delte kilder her- jeg har den ut 2024 mens en annen kilde har den på kontrakt deler av 2025 også. Kan uansett komme noe her- dette er et beist, 350t krane, plass til 130personer og 1800kvm dekk- er bare Vision og MAximus i flåten som er større. HAr også 2 av Solstads egne ROVer ombord. Her snakker vi 1,5mill/dag potensielt kanskje enda mer på litt kortere kontrakt.
Pioneer- august 25, så også her kan det komme noe.
Samson- skal være ledig fra Q3-Q4-24 men ingenting tyder på at den er ferdig, jobber på et felt utenfor Guyana. Kan komme noe her anyday altså. En litt spesiell CSV med “ahts egenskaper” i tillegg. Heftig BP-topp 3 i verden.
https://manneblogg.no/solstad-offshore-csv-kontraktsoversikt/