Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

Jeg tenker man kan være med men at søksmålet ikke går som gruppesøksmål?

"Torsdag kveld kommer det en skriftlig uttalelse fra Bengt A. Rem, sjef i Kistefos:

«Tingrettens avgjørelse vil ikke bli anket. Saken fortsetter uavhengig av dette og Kistefos vil invitere andre aksjonærer til å delta», og han viser til at Kistefos vil holde «medaksjonærer og publikum» orienterte på nettsiden Solstadskandalen.no."

1 Like

Har lest kjennelsen nå og ser at Kistefos har lagt opp til forskuddsbetaling for gruppesøksmålet, det fikk jeg ikke med meg eller var det ukjent?

"Saksøkerne ønsker at retten setter som vilkår for registrering som gruppemedlem at
gruppemedlemmet er ansvarlig for å forskuddsbetale et maksimalt kostnadsansvar fastsatt
som et nærmere angitt beløp pr aksje i Solstad Offshore i den aktuelle perioden. Kistefos
påtar seg, som grupperepresentant, å bære ansvaret for de overskytende kostnadene ved
gruppesøksmålet. "

Det er slik jeg tolker det ingen hindring for å delta heller selv om det ikke blir i form av et gruppesøksmål.

Ok, ja det kommer jo tydelig frem. Jeg er totalt ukjent med rettssaker. Er det slik at man må være en av saksøkerne for å a del i en evt erstatning, eller vil det automatisk skape en likebehandling av alle aksjonærer uavhengig om man blir med Kistefos?

https://x.com/selaco/status/1857415417997762898?s=46&t=7p_CnDAeF3lIOU6qKTfRiA

image

3 Likes

Jeg satte jo aldri en TP men er ikke så mange innlegg over her ser man mitt innlegg med flere av de samme faktorene.

Vet ikke med ere men jeg er helt OK med en kurs på opp mot TP her om et års tid :slight_smile:

3 Likes

Snakkes altså om Soff (og litt rigg) i ukens episode

Ferking i spoten for første gang på mange år-blir frem til c 1.1 da den går inhouse og etter det er det Brasil vel.

Går rett på jobb for Equinor med Sapphire men regne ikke med det er de store ratene

Westshore har faktisk 500/650k på de, innafor om det stemmer selv om det jo er en kort jobb.

I dagens marked er det absolutt innafor.

Litt om ambisjonene til Petrobras.

5 Likes

4 av 5 i spotten i arbeid nå, 2 til 22.11 og 2 til 27.11 prdd, ikke så verst igrunn. Været i helgen har nok utsatt endel ting med noen dager i NS.

1 Like
1 Like

Yepp. Synes Soff navigerer dagens marked (spot) ganske så bra. Litt overrasket over at Sapphire/Ferking fikk 650/500k på siste tildeling, men tyder vel på at Soff har litt mer enn kun stål å tilby. De er i alle fall ikke den aktøren som kaster ut båtene på laveste rate.

Spent på når vi får neste kontraktsmelding. Begynner vel å nærme seg noe nå på skip som går ut av kontrakt Q4/Q1?

1 Like

JA det er flere bla Australis som jo er ledig i Singapore til helgen. SKal se om jeg ikke får kikket på oversikten og laget en oppdatering snarlig.

1 Like

Skal vi se- her er oversikten min over Soff/SMH skip som enten er av kontrakt eller som snart er ferdig med kontrakt. Soff kommenterte på Q&A at de forventet flere kontrakter snart og jeg ser Pareto har kommentert det samme på SMH i sin siste (meget interessante btw) OSV-rapport som vel kom idag.

Australis- ligger på verft i Singapore og klasses kanskje? (2009 bygd så 15 år)- ledig fra slutt november
Baltic- skal veha en liten pause nå før den begynner på en ca 6mnd kontrakt i Q1-25, mulig den også tar et verftsbesøk før den jobben? Er 2010 bygd så kan vel ta 15års klassingen nå i vinter om det er fornuftig.

Cutter- kontrakt til juli 25, det er ikke lenger til enn at det kan komme noe

Frontier- jobbet prosjekt utenfor Italia hele 24 nesten uten melding om kontrakt, nå jobber den på Sakaraya-feltet i svartehavet på nytt prosjekt. Her snakker vi nokså heftig rate vil jeg tro.

Installer- jobber for JV-eierpartner SBM og vil nok gjøre det lenge, SBM har enorm ordreinngang på egne prosjekter

JArstein- er ifølge mine notater ledig fra 31.12.2024-det er interessant, Jarstein er en forholdvis ny båte (2014-tar kanskje klassing nå?) med 250t kran og plass til 100+ personer. Meget kapabel til det meste. Jobber nå for Deepocean som bla har fått en STOR IMR-kontrakt med Equinor i 2024 og nok trenger kapasitet. Deepocean inngår også i “remote” samarbeidet med Solstad så her er det tette bånd. Haugesund/Karmøy-klyngen begge. Jeg forventer egentlig at Deepocean tar Jarstein videre men det blir ikke billig.

Navigator- delte kilder her- jeg har den ut 2024 mens en annen kilde har den på kontrakt deler av 2025 også. Kan uansett komme noe her- dette er et beist, 350t krane, plass til 130personer og 1800kvm dekk- er bare Vision og MAximus i flåten som er større. HAr også 2 av Solstads egne ROVer ombord. Her snakker vi 1,5mill/dag potensielt kanskje enda mer på litt kortere kontrakt.

Pioneer- august 25, så også her kan det komme noe.

Samson- skal være ledig fra Q3-Q4-24 men ingenting tyder på at den er ferdig, jobber på et felt utenfor Guyana. Kan komme noe her anyday altså. En litt spesiell CSV med “ahts egenskaper” i tillegg. Heftig BP-topp 3 i verden.

https://manneblogg.no/solstad-offshore-csv-kontraktsoversikt/

4 Likes

Takk god oppdatering.
Tenker Soff/SMH kan bli svært potent de neste kvartalene når de inngår nye kontrakter på gode markedsbetingelser. Soff/SMH er vel fortsatt den aktøren som har størst kapasitet til å rullere nye kontrakter til bedre betingelser (priser).

Ja som jeg vel har kommentert både her og andre steder, særlig SMH har betraktelig lavere dekning fra sent 25 og 26 enn “konkurrentene”, dette vises faktisk veldig godt i siste OSV oppdateringen til Pareto.

Dekning for 2025/2026:

Dofg- 70/45%
Sea1- 62/53%
EIOF- 86/45%
Soff- 85/11%
SMH- 44/27%

Nokså markant forskjell her- så spørs det jo hva man tror på- mht kontraktsrater frremover og da må man jo se på båttype også. Soff og Dofg er null/nesten null påvirket av psv (SOff har ikke psv og for Dofg er de en liten del og går i hovedsak på meget gode kontrakter) mens for Sea1 og enda mer for Eiof er de noe man må ta med i regnstykket, for TDW er psv helt avgjørende.

2 Likes

Fin oversikt. Man kan jo bruke den ift hvor langsiktig man er. Dofg har vel ganske gode kontrakter fra før, så de blir kanskje ikke like påvirket av nye"gode" kontrakter.

Ref min kommentar her om dagen om bla Normand Jarstein

1 Like