Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

Jeg tror ikke det for han argumenterer jo opp fra dagens verdsettelse av Aker, men det står jo ikke konkret. Slik er formuleringen:

«Han trekker blant annet frem at børsnoteringen av Solstad Maritime Holding i andre kvartal i år kan bidra positivt til verdien, og estimerer en mulig verdiøkning på rundt 80 prosent, basert på en EV/ebitda-multippel på fire ganger den guidede driftsresultatet før ned- og avskrivninger (ebitda) for 2025. S»

2 Likes

Mao god grunn til å bare sitte stille i båten (pun intended :sweat_smile:) så får bare tiden vise!

:joy: Ja det nærmer seg fort børsnotering nå så svaret får vi jo, jeg kommer uansett ikke til å redusere noe i Soff eller SMH før den tid.

Hva tenker folk mtp kursreaksjon om Soff imorgen:
Ikke varsler noe spesielt mtp inntekter/guiding men varsler Soff utbytter fra Q3 samtidig som SMH utbyttene fortsetter?

Da tenker jeg at Soff kursen får seg et moderat midlertidig fall. For langt frem til Q3 til at folk sitter og venter.

550/dag på både Sigma og prosper visst, innafor det.

4 Likes

Er det rundt kl 07 de slipper rapporten i morgen?
Husker ikke helt når de slapp Q3, men de er vel ferdig med å slippe denne kvelden før.

Følger vel Aker-oppsett ja, slipper tidlig morgen, presentasjon kl 09. Tar meg fri fra jobb denne gang for å få det med meg.

3 Likes

Fin oppgang idag før tall imorgen tidlig. Forventnknger til utbytte kanskje? Jeg tror/håper på mer info om Omega Subsea- Jarstein skal til Afrika nå på rt OS prosjekt- ser vi mer av det? Soff+OS har Dofg kapasiteter på subseaprosjekter opp til en viss størrelse….

Selg-nivået på SMH for SMH opp til 25kr idag, men ikke omsatt noe (sist omsatt 22.75 var flere dager siden hos Pareto)

2 Likes
2 Likes

Solstad Offshore ASA: Fourth-quarter and full-year 2024 results

Utbytter fra H2 ja…

Haha, Solstas Services hadde et mål for et år siden om inntekter på 1mrd i 2026 var det vel-endte på 1.3mrd i 2024 altså.

Og guider pen økning i EBITDA for 25 særlig for SMH- ved første øyekast ender SMH 100mill under guiding for 2024 (3.24 guidet 3.3-3.5) mens Soff er pent over med 1,37 (guidet 1-1,2)

5 Likes

Ikke dum ROE :money_mouth_face:

Legger spesielt merke til at de nevner å være lokalkjent i Brasil er et godt kort, noe man trygt kan si SOFF er. Her er det nok mye ekstra å hente for selskapet

Det er helt tullete hvor viktig Brasil er , spesielt for de største subseaskipene og kraftigste ahtsene- det er her man får de beste ratene og vde lengste kontraktene for de båtene.

Når det er sagt er det heller ikke dumt å jobbe prosjekt for de store entreprenærtene (Subc, Saipem,Technip) som jobber for Petrobras, som Maximus har gjort endel bla. Da slipper man ofte endel av den høyere capexen Brasiljobb gir.

Blir spennende å se reaksjonen i dag. Jeg håper dette er bekreftelsen mange ville ha og at vi kan starte ferden mot kursmålene som er satt.

1 Like

De guider altså ebitda på 16-19kr/aksje i 2025 (Soff)

Synes det er solid levert av SOFF/SMH og fin guiding for 2025.

“Significant backlog additions in 2024 equivalent to a book-to-bill of
~2.0x creating a robust visibility on earnings going forward

SOFF/SMH har fortsatt mye tilgjengelige skipsdøgn for 2025-2027, Soff noe mindre for 2025, som gir potensiale for enda bedre rater på nye kontrakter.

Fort og gale:

https://manneblogg.no/solstad-offshore-og-maritime-q4-2024-og-2024-noen-kommentarer-til-rapport-og-presentasjon/

5 Likes

Var vel ikke heldige med timingen idag da, børsen ned 1.2% nå¨og olja faller- jeg plukket litt til jeg :slight_smile:

Both SOFF and SMH appears cheap on guided EBITDA - Solstad Offshore trades at an EV/EBITDA of 3.5x on adj. EBITDA guidance for 2025. SMH trades at around 4.2x.

Clarkson (fra XI-forumet)

1 Like