Selskapet skal utdele et utbytte stort NOK
0,50 per aksje, totalt NOK
232 679 277,50, basert på Selskapets
reviderte mellombalanse med
balansedato 30. november 2024, til
aksjonærer per 11. mars 2025, slik disse
fremgår av VPS-utskrift den 13. mars
2025. Aksjene i Selskapet handles uten
retten til å motta utbytte fra og med 12.
mars 2025. Utbyttet belastes Selskapets
overkursfond, og vil bli utbetalt rundt 18.
mars 2025.
SMH er for tiden på 21kr hos Pareto så det er 9.5% utbytte/år med 0.5kr i kvartalet
Når SOff begynner md egne utbytter Q3 (antar Q3, de sier H2) klarer de egentlig lett 1.5kr/kvartalet med SMH utbytte og litt fra eget overskudd som da gir oss 6kr/34kr (dagens kurs) et årlig utbytte på ca 17.5%
75øre/aksje for Soff er ca 62mill/kvartalet og da ca 250mill/året- dersom de velger trykke til med ubytter er det fullt oppnåelig tenker jeg med et par av båtene som skal være på ny kontrakt til Q3.
Litt mer konservativt kan vi se på 1kr/kvartalet som da er “kun” ca 30øre/soff aksje om vi legger oppå dagens SMH utbyttenivå og ikke øker den som da er ca 20mill/kvartalet fra Soff selv/80millåret og da er vi godt innafor det som er realstiske mener jeg, og da er vi på 4/34 som gir 11.8% årlig utbytte- men det er under Dofg og det tror jeg ikke LPS vil ha noe av
Sigma på jobb for Eqnr torsdag da er alle i spoten inhouse eller opptatt en periode (Drott ser ut til å være minst 3 uker for Technip men tipper 4+), Sapphire blir borte med VårEnergi i ukesvis fra helgen av og Prosper er inhouse noen dager til
Fra XI-forumet, min kommentar under. Drar man verdien på de aktuelle skipene hos særlig Dofg/SMH blir det heftige tall
Tolker det som at fusjon nærmer seg, vil være bra for spoten i NS imho
Hagland_Shipbrokers_Subsea_Market_Report_Spring_2025_1741980594.pdf (4,4 MB)
Fin lesning for de i tung subsea spesielt😎
Ser Solstad har endret “Availability” på Mermaid fra 01.04 til 25.5
Virker som den skal en tur innom Dokk, samtidig som den fortsatt er på kontrakt??
Det endret de nettopp for sjekket i morges- ryktene (må tas med stor klype salt) sier at den skal ha nokså mye arbeid gjort- det ble også nevnt klassing men det får jeg ikke helt til å stemme men ikke alltid de følger årene slavisk.
Jeg har jo også antydet at jeg tror Mermaid skal få nye kystdesign-rover og det er en jobb som fort tar noen uker som vi så på Jarstein fra start til slutt.
Litt bevegelser:
Tonjer har forlatt Husøybasen og er gått til Stavanger
Prosper i dokk/verft noen dager til for klassing
Mermaid ligger på verft (Halsnøy) og skal ha endel arbeid gjort
Samson er kommet til Las Palmas fra Guyana- den er ledig i Q2-ish ifølge kontraktsmeldinger men ikke meldt noen ny-heller ikke satt som ledig…
Navigator nå til kai i Kristiansand, den har kontrakt til Q2-25 (kildene varierer litt) men ikke noe meldt der heller og ikke satt ledig, en kilde har den ut 25. Navigator er bygd 2015 og det kan være den er en av csvene det ble nevnt at skal inn og ta 10-års klassing nå i Q2 på presentasjonen
Sagaris ligger til verft i Brasil men det kan være tilfeldig (trenger ikke være inhouse)
Jarstein ligger fortsatt på Husøy men skal nå nærme seg avreise etterhvert
Kontraktsoversikt:
https://manneblogg.no/solstad-offshore-og-maritime-oversikt-flate-ahts-og-csv/
Subsea7 sikrer seg kapasitet, ntb at oppstart er etter at dagens kontrakt går ut altså oppstart jan.2026
Hva tenker vi om DOFG kontrakten.
Dofg har planlagt (Allokert) med egne subsea skip, men vil dette påvirke etterspørsel/rater positivt for flåten generelt etter sommeren? Er jo snakk 450 skipsdøgn.
“Offshore execution is planned in second
half of 2025 and is expected to involve six DOF vessels and more than 450 vessel
days. The area of execution is Africa.”
Det der er btw “samme” jobben som Soff hadde forrige vinter med OceanInstaller-bare at Dofg tar hele jobben selv- det står 6 fartøy og ca 450 fartøydøgn, en stor andel av de døgnene er nok ahtser som skal få fpsoen på plass til slutt og er vi heldig blir det senvinter 25/26 og drar ahts ut av vintermarkedet-men her skal det selvsagt store csvdøgn i bruk også.
Jeg liker best når Soff får store kontrakter men nest best er høy aktivitet som gir konkurrentene (som jeg også sitter i…) arbeid som gir høyere utnyttelse av flåten totalt-som gir bedre rater for alle…
Får håpe Sigma snart legger fra kai.
Har vi noe info vedr. Prosper? Synes det er litt rart denne ikke er tilbake på listen til Solstad. Det er ikke mange dagene før den er ferdig med klassing.
Date | Charterer | Scope of Work | Commencement |
---|---|---|---|
NEW | ConocoPhillips Norway | R/M Linus (1x AHTS), D/D 14 | 22/03/25 |
NEW | Equinor Energy AS | R/M Deepsea Atlantic, D/D 14 | 21/03/25 - 22/03/25 |
17/03/25 | Shell UK | R/M Stena Don , D/D 14 | 20/03/25 - 21/03/25 |
Har ikke noe info der men det ser jo ut (jf sapphire eller var det sigma) nå nylig at det ser ut som de venter med å legge de ledig fra inhouse til de er ledige og ikke i forkant.
TO Norge skal også flyttes melder UNO