Kn smh andelen- prdd er smh andelen ca 31kr-soff aksje og resten prises til 7kr/sksje som betyr ca 600millioner. Helt tullete selvsagt.
Ukesoppdateringe OSV- avsluttes med litt “drøs” rundt FAs SMH/Soff artikkel og Trumps isbryter-kommentar
Ser i annet fora at Olympic group sin påst på 870k aksjer (over 1%) er solgt, har ikke fått bekreftet eller annet enda
Her kommer det sikkert et fryktelig dumt spørsmål, men når SMH kommer på børs er det mulig å få de aksjene på ASK konto? Eller kommer aksjene på samme kontotype som dem står på nå?(aksje og fondskonto)
De er jo på den kontoen de er på men børsnoterte aksjer kan jo handles på ASK det kan vel ikke unoterte om det var det du mente?
Ordla meg dårlig, Mente de unoterte jeg har nå. Når de aksjene jeg har unotert blir omgjort til noterte, vil dem fremdeles bli liggende på vanlig aksje konto? Eller åpner det seg en mulighet å få flyttet dem over til ask konto i hele børs notering prosessen
Hmmm… har tenkt på dette i Max 3 minutter - men gir det mening å kjøpe AMSC før dividend for deretter å få utdelt SMH ifm ny-noteringen og potensielt selge de til høyere enn noteringskurs? En gamble selvsagt - men kunne det være verdt et lite bet? Eller er jeg (som jeg tror) totalt ute på jordet og sykler på bærtur?
EDIT: litt av motivasjonen er at jeg ønsker å øke litt i SMH men ikke sugen på kurtasjen på OTC
Hmmm- usikker men jeg vil tro de blir plassert der de opprinnelige aksjene var, men jeg vet ikke helt hvordan det er med flytting mellom kontoer- tror du må høre med megler og post gjerne svaret her
Det er ikke bærtur- dette er vi mange som har regnet på lenge- det er en formel mellom AMSC/SMH selvsagt siden AMSC nå nesten er ene og alene 1,272 AMH pr. AMSC
LA oss ta dagens status- AMSC koster nå (slutt igår)27,55kr mens SMH sist ble omsatt for 21kr
1,272*21=26,7kr så prdd er det ikke rabatt på SMH via AMSC (det er en liten kontantpost i AMSC også men den ser jeg bort fra etter siste utbytte)
Men dette tallet må man jo vurdere selv- la oss si at man tenker at SMH handles til rabatt-det gjøres jo ofte unoterte aksjer-de er mindre likviode, fond etc handler de ofte ikke etc etc- og at man tenker at 25kr er en mer “korrekt” kurs 16.mai
Da verdsetter man AMSC til 31,8kr og da er det ca 10% rabatt på SMH via AMSC, men prdd kan man altså kjøpe SMH billigere direkte-forutsatt at man har en plattform og en selger da, Pareto er jo å anbefale i den forbindelse.
Glitrende - skal drodle og regne litt mer på ulike angrepsvinkler. Jeg er i den tro at vi vil se SMH høyere etter notering men dette er selvsagt subjektivt fra min side. Men selve inngangen - direkte i SMH nå eller via AMSC er egentlig beslutningen . Takk for raskt svar!
Koker godt med ratene nå i spotten. Ser at DOF sin Skandi Jupiter og fikk over 2m i rate rett etter at Normand Prosper fikk det samme.
Er det ikke igjen noe cash i selskapet, ser at de regnet kurs 31.3 til 25,8 mens kursen var vel 27,2. Differanse er ca1,4, men vet ikke hva det koster og avikle selskapet.
En annan fordel kan være å kjøpe AMSC på ask konto, og for SMH direkte på ask
Har både AMSC, SMH og soff
Det er et godt poeng, kjøper man AMSC på ASK må jo SMH komme der når de er på børs vil jeg tro.
Slik har det ikke sett ut hos PAreto før
EDIT:
Der fikset de- sist omsatte 21kr som da gir 26,71kr for AMSC uten å hensynta cash
Det er egentlig ikke voldsom free-float i SMH når de kommer på børs- enkelt sagt er det jo slik idag:
Aker 42%
SOFF 27%
AMSC 19%
Resten (da i hovedsak småaksjonærer mm fra Soff) 12%
TAllene er avrundet
AMSC deler ut sine- da får vi cirka dette:
Aker 51%
Soff 27%
Andre- 22%
Og i “Andre” er det også endel store industrielle aktører som nok sitter long. Når fond og andre skal kjøpe seg inn når de er på børs kan det bli en fin reise opp om markedet har troen.
Med så få frie aksjer blir det enten press på aksjen, eller så blir den “død” og minimal omsetning. Ved positive børsmeldinger vil det helst bli press oppover!
Pen rate på Viking.
DATE | VESSEL | TYPE | CHARTERER | SCOPE | PERIOD | RATE |
---|---|---|---|---|---|---|
02.04.25 | LOKE VIKING | AHTS | EQUINOR | ALL DUTIES - ASKELADDEN | 3 DAYS FIRM + D/D 11 | NOK 2600.000 |
02.04.25 | MAGNE VIKING | AHTS, Standby | EQUINOR | ALL DUTIES - ASKELADDEN | 3 FIRM DAYS + D/D 11 | NOK 2600.000 |
Edit: Var vel på tide med en tur for LOKE nå. Synes den ligger mye til havn mellom oppdragene.