Ratene ligger på 2-2.5/dag nå på AHTS på norsk side, vi får håpe det holder seg en stund
Sigma er første tilbake for Soff 5.4 så Prosper 8.4 (Prosper går på over 2 mill og kan gjerne forlenegs og for min del
Snakk om solå- Prosper forlenget til 11.4 nå
Toppers. Samme rate vil jeg tro.
1/2børsdag igjen om noen vil surfe over endel OSV nyheter fra uken med bla oppdateringer på Fredriksens økning i Dofg, tanker om AMSC/SMH-aksjeutbyttet og litt annet småtteri.
https://bettingnorway.com/osv-nyheter-uke-14-31-3-6-4-2025/
Hva tror vi AMSC vil ligge på etter utbytte / utdeling av SMH?
Kan ikke være mye over null vel🤨 akkurat nå får man smh for 19,7 via amsc cash utelatt
Gitt at man vil kjøpe SMH før noteringen / utbytte er det rimelig opplagt at er bet i AMSC er bedre enn SMH på OTC. Får man solgt AMSC til type 1kr så er jo det også penger å ta med seg. Hmm… ble litt for spennende dette play’et her. SMH fullstendig illikvid (vanskelig å kjøpe) mens AMSC kan man plutselig få til en god pris i dette børs klimaet.
Ja abslutt, vil man ha smh nå kjøper man amsc
Et forsøk på å vise hvordan jeg tenker og hvordan jeg har regnet. Gir det mening (uten å gi noen flere opplysninger om hvordan hjernen min fungerer)
Forutsetter at kjøp gjøres på salg-siden i ordreboka. Kurtasje medregnet.
Kan disse utregningene stemme?
Den der ble litt fancy for meg men slik jeg tolker det er det samme konklusjon som over her ja, SMH er billigere via AMSC
Det er litt endringer på topp 20 nå nylig:
Hei, restkursen på AMSC vil vel være det samme uansett hvilken kurs AMSC har 16.5
Selskapet skal vel avvikles og etter tildeling av SMH aksjer vil det bare være igjen kontanter som er det samme uavhenging av kurs. Mener det var igjen ca 1,- etter siste utbytte, samt at de har mottatt ca 0,6 i utbytte fra SMH . Hvis det F.eks blir et siste utbytte på Kr.1,-
Hvis man har 1000 aksjer ved AMSC kurs 30 hvil man da få 1272 aksjer i SMH samt 1,- i utbytte
Hvis man har 1000 aksjer ved AMSC kurs 20 hvil man da få 1272 aksjer i SMH samt 1,- i utbytte
Det som er intteresant er vel bare IPO kursen SMH 16.5. Vet ikke hvordan den blir bestemt
Poenget med restkurs AMSC var i tilfelle AMSC fortsatt kan handles etter utbytte og man er heldig og få mer enn kontant beholdning. Igjen - kun med et «play» i baktankene. Jeg tenker 0 - men om det skulle bli noen kroner ekstra så er det hyggelig. Men i det store og hele nesten en neglisjerbar faktor.
Sa er det vel børsnotering ca 2 uker etter det, som passer med at AMSC skrev at aksjene ville være handlbare når de ble utdelt ca 16.mai?
La oss da håpe at noe av uroen på børsen er over til da…
Prosper som opprinnelig skulle jobbet til 9.4 ser nå ut til å jobbe helt til imorgen-helt ok når det er ledige båter til kai og raten er over 2mill/dag- ble jaggu en fin jobb det der!
Snart ukeslutt, her er ukesoppdateringen så langt med bla Dofg kontrakt og økninger av JF, EIOFF kontrakt, DEME oppkjøp på 10mrd i norsk havvind, Brasil med nye leterunder (?), OSV-nybygg DFO, generalforsamling og børsnotering Solstad MAritime mm:
https://bettingnorway.com/osv-nyheter-uke-15-7-13-april-2025/
Ang skatt og SMH-pressemelding ikveld- veldig aksjonærvennlig
Formuesverdi på aksjer i Solstad Maritime Holding AS pr 31.12.2024
Formuesverdi av aksjer i Solstad Maritime Holding AS, heretter benevnt SMH, som var eid
31.12.2024 skal rapporteres i aksjonærens skattemelding for inntektsåret 2024. Merk at
formuesverdi på aksjer i SMH ikke fremkommer i personlige aksjonærers forhåndsutfylte
skattemelding. Formuesverdien fremgår heller ikke av mottatt aksjeoppgave for 2024, utsendt fra
skatteetaten liggende i skattyters / aksjonærs altinn-portal.
I aksjeoppgavens side 1 Del 1 fremkommer dette ved at det er inntatt følgende merknad til
posten «Formuesverdi ikke børsnoterte»:
- Post 140: Mangler formuesverdi for ett eller flere selskaper, se tabell 2a.
Årsaken til at formuesverdien ikke er forhåndsutfylt skyldes bestemmelsen i skatteloven § 4-13, som
fastsetter at formuesverdien på aksjene i SMH skal fastsettes basert på beregnet formuesverdi av
aksjer i SMH pr 1. januar 2025. Dette som følge av at det er gjennomført kapitalendringer i SMH i
- Siden denne verdien ikke var kjent for skattemyndighetene da «aksjeoppgaven for 2024» ble
utsendt, er formuesverdi av i SMH heller ikke kommet med i den forhåndsutfylte skattemeldingen.
Formuesverdien må følgelig legges til manuelt i skattemeldingen av den enkelte aksjonær.
Hvordan gjøres dette for personlige skattytere?
Den «nye» skattemeldingen for personlige skattytere er temabasert. Korrigeringen gjøres under
temaet «Aksjer»
Her må en åpne knappen «Åpne og endre» og deretter korrigere formuesverdien på aksjene i
Solstad Maritime Holding AS ved å åpne knappen «Åpne og endre» for denne aksjebeholdningen og
legge inn formuesverdi pr aksje i SMH, som inntatt nedenfor, multiplisert med antall aksjer man eide
i SMH pr 31.12.2024.
Formuesverdi pr aksjer i SMH pr 31.12.2024 var kroner 12,2710.
Formuesverdien som skal tas inn i den enkelte aksjonærs selvangivelse er da
nevnte formuesverdi på kr 12,2710 multiplisert med antall aksjer eid pr 31.12.202
Har du link til pressemeldingen? Fant den ikke på hverken Nordnet eller Pareto (SOFF eller SMH ticker) sine sider. Ei heller på SOFF sine egne sider. 🫣😅
Har forsåvidt ingen praktisk betydning at jeg satt formuesverdien for høyt men rett skal være rett.
EDIT: Fant i innboksen på vps.no!