Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

Da er ventetiden over.
Bra utbytte også denne gang.

2 Likes

Ja utbytteøkningen var mer enn jeg forventet.

Blir veldig spennende hva Soff gjør med utbytter i H2 nå- her får de altså (ved 0.075) ca 1.22kr/aksje bare fra utbyttet fra SOMA- de skal ikke legge seg mye over det på egen inntjeninmg før de kan betale ut 1,5/kvartal- det er 15,5% yield på dagens kurs og ikke urealistisk vil jeg mene.

SOMA er btw på ca 16% de også med 80øre/kvartalet og kurs 20kr…

Kan noen forklare hvorfor Solstad Maritime Holdning har fått en kurs på 20,5 uten at den er registrert på børs? Spør for en dumrian.

Det er vel sist omsatt evt omsatt ved gitt dato, den omsettes jo utenfor børs- hvor henter du 20,5 fra nå?

Fra min porteføljeside hos Sbanken (DNB).

OK- eg vil tro det e basert på sist omsatte ja, pareto har oversikt over det som omsettes der og det samsvarer med 20.5

Litt interessante nyheter:

Petrobras vil prøve å presse prisene på tjenester som følge av lav oljepris

Solstad(via OmegaSubsea) bestiller 8 nye ROVer for 2025, en kraftig innsats der altså

Interessant verdipunkt, JF selger 2 subseaskip under bygging til Allseas for anslått 90mill USD-hvert skip

https://bettingnorway.com/osv-nyheter-uke-19-5-11mai-2025/

Solstad Offshore ASA - Contract Update for Normand Turquesa

3 Likes

Solstad Offshore ASA (“Solstad”) is pleased to announce a 4-year contract award

with Petrobras, subject to board approval, for the Anchor Handling Tug Supply

(AHTS) Normand Turquesa. The new contract is set to commence in February 2026.

The current contract for Normand Turquesa has been extended by 9 months and runs

until start of new contract. The vessel will now be fully committed until

February 2030.

Nesten 5 år det i realiteten,herlig.

Bygget i 2007 så den vil være 23 år når kontrakten er ferdig og da ligger 20-års klassingen inni der også. Rate ikke oppgitt, men den var bygg inn på litt over 60kusd/dag så vi kan vel anta 60k/dag omtrent. og et VELDIg kjappt EBITDA-anslag blir da kanskje…8-9mill/usd året?

5 Likes

Funfact:
Soff-group sin BtB ratio er pr.6.5 på 0.7 sett mot hele fjoråret ( Revenues 8,8mrd 2024 for hele konsernet, ordreinngang til nå 2025 ca 6.2mrd etter mine estimat ikke medtatt Q1 for Solstad Offshore). Det er jo greit å ha med seg i urolige tider.

5 Likes

Åpenbart en viss optimisme før tall imorgen, både Soff og AMSC greit opp på litt mer volum enn vanlig.

2 Likes

Solstad Offshore ASA: First-quarter 2025 results

Sånn- noen korte tanker om Q1 inkludert KI-vurdering og kort referat fra webcasten med QA hvor det mest spennende var svarene om Sentinel/Navigator og markedet forøvrig:

https://bettingnorway.com/solstad-offshore-q1-2025-noen-betraktninger/

3 Likes

Vi har jobbet i Brasil i 30 år og har en sterk lokal organisasjon.

I øyeblikket har Solstad 13 av de totalt 39 skipene som inngår i flåten på kontrakter i Brasil, og ytterligere fire følger etter senere i år og neste år. Da er skip som eies av Solstad Maritime inkludert.

– Det er stor interesse for våre fartøyer. Vi fortsetter å se sterk etterspørsel og opplever at nye kontrakter tildeles som planlagt. Det er ingen signaler om prosjekter som vil bli utsatt.

2 Likes

Forstår ikke dagens reaksjon bortsett fra at jeg vet endel håpet på utbytte i q3 fra H1. Det eneste er ho at man åpenbart er svært avhengig av Brasil

1 Like

Fikk ikke fulgt med så mye i dag, så vet ikke hvor mye volum det var. Har jo vært lite volum siste månedene, så det er mindre som skal til for at det blir utslag.
Tror, som deg at noe av grunnen er skuffelsen over at utbytte ikke kommer tidligere. Samtidig så bygges verdiene opp og den som sitter lenge vil etter hvert få belønning.
Hva tenker dere om skipsverdiene?

Skipsverdiene er jo konservative når vi ser at Siem Day og Siem Spearfish selges for 1.1mrd

Oppdatert flåteoversikt:
https://bettingnorway.com/flateoversikt-solstad-offshore-og-solstad-maritime-csv-og-ahts/

2 Likes

Ja, jeg tenker det samme. Er jo det de med kursmål på 60 tallet også har tatt i beregning antar jeg.

USV challenger nærmer seg Deepocean basen for neste testfase (nederst på artikkelen) OSV nyheter uke 19 5-11mai 2025 | Offshore nyheter