Hei, er det sånn at Solstad Maritime Holding aksjer vil havne på samme konto som der de ligger fra før ved børsnotering, eller kan man velge hvor de skal havne, ASK for eksempel? Og er det noe spesielt hvis man eier AMSC aksjer i tillegg?
Jeg spurte Nordnet om det for en stund tilbake, og fikk beskjed om at det ikke var mulig å få flyttet aksjene til en annen konto under børsnoteringen.
Sigma og Prosper(med ROV) tar riggjobb hookup Deepsea Nordkapp , ikke sett rate
Edit: 675 prosper er nok endel lavere sigma
Interessant observasjon på XI et anstendig kjøp av DNB. Posisjonering før soma på børs fra noen?
- DNB BANK ASA
+221 557
Endring i %
↑ 0,2691%
Aksjebeholdning
1 525 929
Eierandel
1,85%
Det er spennende. Er jo ikke bortskjemt med mye volum her det siste året. Virker som noen har troen på en reaksjon opp. Er vel ingen store overraskelser vi kan vente her ved notering, så logisk sett burde ikke kursen i soff reagere mye. Lov å håpe.
Soff på 38 betyr at hvis soma blir verdt 25kr får man resten av soff gratis. Kan være noe der. Jeg liker den tanken, nå er soma på 23kr unotert.
Ved 23kr på SOMA er Soff sin andel da verdt 34,5kr/soffaksje (jeg gir da ikke “investeringsrabatt”)
Jeg har et regnskapsteknisk spørsmål for SOFFs del.
Må de skatte på utbyttene fra SOMA? Slik at vi blir dobbeltbeskattet?
Ser på VPN at utbytte på Amsc aksjene er satt til 27,5. Det tilsvarer vel en soma kurs på ca 21.6
Hmmm interessant spørsmål, det ble jo betalt utbytte i Q4 og Q1 klarer vi lese det fra rapportene?Er på vei ut for å slå noen plener så får ikke sett på det idag tror jeg med dette været
Chatgpt sier dette om skatt/utbytte fra SOMA til Soff-må tas med forbehold som alltid:
Utbytte
Solstad Maritime Holding AS har vedtatt kvartalsvise kontantutbytter. For eksempel ble det vedtatt et utbytte på NOK 0,50 per aksje for 4. kvartal 2024 (tilsvarende ~NOK 233 millioner totalt)
. Solstad Offshore ASAs andel av dette (27,3 utgjorde ca. NOK 64 millioner
. Tilsvarende var Solstad Offshores andel av utbyttet fra første kvartal 2025 om lag USD 9,5 mill
. I regnskapet føres Solstad Maritime som et tilknyttet selskap, og Solstad Offshores andel av SMH’s overskudd rapporteres under posten «Resultat fra tilknyttede selskaper». For regnskapsåret 2024 utgjorde dette MNOK 554
. Solstad Offshore anvender egenkapitalmetoden (IAS 28) for denne investeringen
. Det betyr at utbytte fra SMH ikke føres som vanlig inntekt, men reduserer den bokførte verdien av investeringen i SMH (gevinst/inntekt er i stedet selskapets resultatandel).
Skatt
Hverken Q1‐presentasjonen eller årsrapporten eksplisitt sier noe om skattemessig behandling av utbyttet fra Solstad Maritime. Generelt er norske selskaper omfattet av fritaksmetoden for dette, dvs. at mottatt aksjeutbytte i praksis er skattefritt (kun 3 % inngår i skattegrunnlaget). Årsregnskapets noter viser ingen egen skattekostnad knyttet til slike utbytter (skatteeffekten er oppført som null), noe som indikerer at utbyttet ikke er skattlagt i regnskapet. I praksis vil altså utbyttet omfattes av fritaksmetoden og ikke medføre betalbar skatt for Solstad Offshore ASA.
Kilder: Offisiell informasjon fra Solstad Offshore ASAs investorpresentasjoner og årsrapport
Riktig det. 3% av utbyttet mellom selskaper i Norge skal inntektsføres og så betales det normal selskapsskatt på dette beløpet.
Men dersom utbyttet kommer fra selskap i samme konsern så gjelder ikke denne regelen. Da er utbyttet fult fritatt.
Litt usikker på om SOMA og SOFF kan regnes som konsern. Trolig ikke
Sentinel har fått seg en korttidsjobb før klassing visst, på vei til brukne-feltet. Jf presentasjonen skal den klasses nå (Tar nok det meste av juni, ledig juli) og de diskuterer prosjekter med kunder
NAvigator oppgis ledig 12.5 (skal på 3-4mnd jobb fra juni) men den er ikke ferdig mes testing etc enda så blir ikke rare dødtiden der før den jobben starter.
Ikke noe nytt ang mermaid. fortsatt i dokk
SOMA med presentasjon i forbindelse med børsnoteringen neste uke
Har oppdatert flåteoversikten basert på kontraktsoversikten i presentasjonen til SOMA som kom igår. Ikke noe særlig spennende bortsett fra en ting- Normand Samson er oppgitt til Firm-Q3-26 med opsjon uti 2028 (med et par korte opsjonsperioder inni der også= men jeg klarer ikke finne noe info om dette. Samson har etter siste melding om den vært nær å bli ledige og jeg har fulgt den på MT men den jobber jo utenfor Sør-Amerika (Guyana) som før… Noen som har fått med seg noen melding eller annet her?
https://bettingnorway.com/flateoversikt-solstad-offshore-og-solstad-maritime-csv-og-ahts/
Solstad Maritime is a leading global subsea vessel provider. Despite the increased macro uncertainty, the subsea market appears to be holding up well still. We estimate EBITDA to improve 45% during 2025-26e which reflects current dayrate level and vessels rolling off lower legacy contracts. This trickles down to USSD850m of accumulated free cash flow during 2025-27e, supporting meaningful dividends ahead – we see annual DPS reaching USD0.40 (~NOK4.2) by 2027e. We estimate an equity value range of NOK28-36/share, implying an EV/EBITDA for 2026e of 4.2-5.1x or an FCF yield of 18-24%
SB1M
Ser i Investor Presentasjonen at “DNB Carnegie, a part of DNB Bank AS, is acting as global coordinator”
Kan det tenkes at DNB har fått oppdraget med å kjøpe inn en del aksjer før notering slik at de kan “stabilisere” kursen enten ved kjøp/salg de første dagene på børs?
Edit: Fått oppdraget av SOMA
Godt mulig ja, det er neppe tilfeldig at den kontoen øker nå om dagen
EDIT: Hmm-men dersom Aker (må jo være de) beer DNB handle på sine vegne-må ikke de melde? Det må jo telle som Akers aksjer om de ber DNB kjøpe for seg? Eller kan DNB som tilrettrelegger på eget initiativ kjøpe endel aksjer for å kunne selge ved behov? Hmm. Ikke inne på slik storfinans.
Kan ikke reglene her, men er nok i så fall SOMA og ikke Aker som er oppdragsgiver. Altså som en del av avtalen for selve børsnoteringen.
Blir for komplisert for meg dette, men det blir ihvertfall uhyre spennende fredasg-en ting er SOMA-den føler jeg kan gå hvor som helst mellom 18 og 30kr (tipper selv i området 24-26) men Soff vil jo også bli volatil opp mot svingninger i SOMA…