Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

Her er noen stikkord fra min del av presentasjonen på Teamsmøtet i Soff gruppa (FB) 24.1

Flåte:

39 PSV
Av disse har 30 dekk over 900kvm

21 AHTS
10 har BollardPull på 250t eller høyere, dette er ofte oppgitt som minimum for å flytte store flytende vindturbiner
23.5 CSV (teller ikke med Maximus , Jarl er solgt og Installer er JV med SBM)

Konservativ flåteverdianslag avrundete tall:
40150mill=6 mrd
20
400mill= 8mrd
25*800 mill= 20 mrd
34 milliarder

PSV:
Ratene både i Nordsjøen, Afrika og Brasil er på over 200k/dag for lange kontrakter, det er også rappoortert fra flere analytikere at de nå ser øvre 200-tallet i Nordsjøen fremover

Eksempler:
STSU Defender200/dag 3-4mnd lavsesong

Equinor 6 psver 200/dag 3år

GEOS 220/dag 1 år i Karibien

Ryktes om rater på 250k/dag i både Malaysia og Brasil, har ikke sett disse konkret enda noe sted.

AHTS
5 i spoten i Nordsjøen nå men forventer at 2-3 av disse vil gå på prosjekter i løpet av de neste 2-4månedene slik at antallet i spoten ligger på 2-3 for det meste.
Mye verft/dokk aktivitet på ahtsene for å klargjøre de til sommeren.

CSV

Ca 50% 13-14 båter er på gamle kontrakter med mye lavere rater enn det som oppnås nå. 4 er ledige/snart ledige det er Australis, Installer, Baltic og Frontier (Installer mener jeg skal til Afrika på FPSO jobb dog, ikke meldt)

Eksempler rater nylig- husk snittet for CSVer i 2020 var ca 310k/dag…

Maximus 2500k/dag
Vision/Ocean/Pioneer 700k/dag
Baltic/Navigator 1000k/dag

Eksempler inntjening:

Inntektene i 2021 var ca 5.4 mrd
Psv 1.4
Ahts 1,2
Csv 2,7

PSV:
La oss anta at 20 har 200k/dag og 15 har 150k/dag (trekker da fra 4 for utilization)

Ahts:
18*300k/dag

Csv
25* 0,5 (teller da med Maximus og hel Installer)

Inntjening
Psv 2,2
Ahts 2,0
csv 4,5
Totalt 8,7 mrd

Dette tar litt tid selvsagt pga etterslep av skip på eldre kontrakter MEN NB at ratene mine her er konservative, særlig for psv og csv ser vi allerede nå at alle kontrakter som inngås med kjent kontraktsum inngås over de nivåene jeg har her, enkelte av de langt over.

7 Likes

Prosper rett i jobb fra verft omtrent, prelay fra onsdag 200k/dag
Normand Leader inn i spoten denne uken etter retur fra Australia og litt shining på verft.

2 Likes

Oslo Børs henter seg inn – rally i sjømat og shipping | Finansavisen

" Oslo Børs henter seg inn – doblingskandidat stiger tosifret

Solstad Offshore stiger tosifret etter doblingsspådom."

4 Likes

Hyggelig nå for alle som har vært med hele veien fra 4-5 kroner, og også fordi som først var med på veien ned før oppturene.

2 Likes
3 Likes

Omsatt for over 120 millioner idag….

1 Like

Ser ut til at Drott har fått jobben til Prosper.

Stemmer, og Prosper var ikke ledig før 3.2 egentlig

Er ikke i aksjen selv, men med så høyt kursmål, lukter det en stor emi for min del.
Samme som PGS, DnB har kursmål 3kr, andre hus har 14? DnB har kursmål relatert til det finansielle uten ny kapital, de andre har nok tanker på emi.

Min mening er at man har ikke tatt gevinst før mann tar gevinst. Nei, ikke for å snakke ned noen aksjekurs, det er vi for små til, kun realist.
Red bølgen første gang fra 5 tallet til 40kr, tørr ikke inn her på ett kursmål på 80kr.

Det skrives om emi på 2 milliarder, de tar ikke en så liten i starten er min mening, EMI er sykt dyrt å kjøre gjennom hus. Min kar i DnB er langt over 2 milliarder i emi…

Jeg tror man må se emi sammennmed salg av skip, de har 24 csver, salg av 2-3 av de litt under de beste der vil dra inn 2mrd+

Slik påstander mener jeg man skal holde for seg selv.

1 Like

ok, skal kun ytre positivt fremover;)

Folk må uttale seg som de vil, men at dra inn meninger og uttalelser fra meglerhus som ikke kan etterprøves er etter min oppfatning feil. Men det er min mening.

Sist han ba meg komme meg ut av soff gikk den fra 30kr-15 kr innen 14dg…
Ikke ta alle med samme kamb…

3 Likes

Jeg syns jo ikke 2mrd er et høyt tall i det hele tatt, jeg nevnte vel 2.5-3mrd her før jul men da inkl salg av 2 mellomstore csver.

Hvis vi tenker 1.5mrd for to båter rundt Jarl alder/størrelse og hiver på 500mill på 50kr kurs er det 10 mill ekstra aksjer er vel ca 78mill idag. Altså en liten uttynning, markert bedre gjeldssituasjon og bankene fordeler lånet utover så man slipper ballongbetalingen Q1-24.

Det er utrolig så mye lysere alt ser ut når vi ser hva endel psver samt Jarl og Topaz har gått for nå nylig.

1 Like

Vi har vel alle sett eksempler på haussing fra meglerhus på tynt grunnlag, for å pumpe kursen før en emisjon. Paretos analyse faller imidlertid ikke i den kategorien. Dette er en av det mest omfattende og solide analysene jeg har sett ila. 25 år i aksjemarkedet. Pareto har fulgt SOFF ganske tett over lang tid (jeg vet det, gjennom samtaler med dem). De har vært klare på at markedssituasjonen måtte forbedre seg før de skulle ta opp dekning. Nå er det en god del parametre som har endret seg det siste året, herunder båtverdier/salg, olje/offshore globalt, NM kontrakt, osv osv. Jeg oppfatter analysen som full av integritet, og ikke som en typisk hausseanalyse. Jeg oppfatter også Pareto til å ha et ønske om å være “one-stop-shop” og ledende i Norge på olje og offshore. Denne analysen er med på å befeste det bildet.

Pareto kan selvsagt ha et mål om å fasilitere i refin-prosessen, men neppe som långiver. Til det er de vel altfor små til å kunne låne ut 10-15 mrd. Tilrettelegger for en mindre emisjon kan de nok derimot godt tenke seg å være.

1 Like

Forøvrig, ansatte hos Pareto har kjøpt aksjer for flere millioner kroner (analysen oppgir at de sitter på over 160 000 aksjer). Mao. put your money where your mouth is.

2 Likes

Analysen er på 40 sider og ekstremt grundig- jeg kan jo id en forbindelse også minne om Paretokonferansen og intervjuet av Solstad da- det er ikke noe kortsiktig greie dette her.

1 Like

Mange bra tanker her. Viktig å få luftet både optimistiske og pessimistiske tanker.
Av erfaring er jeg livredd når aktører som Pareto kommer inn i bildet. De har i utgangspunktet en agenda, og det er å tjene mest mulig penger på kortest tid. Så er det jo det vi andre er også, ingen forskjell. Forskjellen ligger i den finansielle akrobatikken vi småaksjonærer er ekskludert fra og kan bli offer for.
Nå sier jeg ikke at det er tilfellet her og er enig med mange om en svært grundig analyse og mulig tospann med Solstad.
Spørsmålet for oss småaksjonærer er jo om vi skal være med på den leken eller komme oss ut før de setter igang prosessen. Jeg har ingen svar, men alle bør gjøre seg opp en mening og en plan for sin egen del.
Jeg tror jo en emisjon kan være veldig positiv for Solstad, da risken kommer betydelig ned.

2 Likes

Rystad Energy: Tror på 7 fete år for oljeserviceindustrien | Finansavisen
Rigg nevnes mest, men arbeid for rigg blir arbeid også for supply.

1 Like