Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

So fare so good i rapporten

Financial report for the 4th quarter 2022

20% opp inntekt for året ebitda opp 30%. Cant argue with numbers.

2 Likes
5 Likes
2 Likes

Kan bli moro imorgen etter LPS har hatt presentasjon.Det var ett sterkt resultat.

1 Like

Fra DN. Kraftig forbedring for Solstad Offshore
Solstad Offshore fikk en justert ebitda på 454 millioner kroner i fjerde kvartal 2022, mot 291 millioner kroner samme periode året før.

Det fremgår av selskapets kvartalsrapport torsdag.

Omsetningen var 1.637 millioner i kvartalet (1.303), mens resultat før skatt ble 525 millioner kroner (-396).

Solstad Offshores ordrebok var på 9.200 millioner kroner ved utgangen av fjerde kvartal. Inkludert opsjoner var ordrereserven 17.700 millioner kroner.

2 Likes

De skriver ikke opp. Da tenker jeg de ikke kommer med refinansieringsløsning flr åpning imorgen?

2 Likes

EIOF skrev heller ikke opp, sikkert tatt mye gjennom 2022 de fleste rederiene

Markedsatferd - Finanstilsynet.no om det ikke kommer en børsmelding som bekrefter påstanden til aksjenytt så rapporterer jeg Aksjenytt og Teigland til FT. Det er nye snaks i linken som gir juridisk hjemmel til påklage. Teigland kan selvsagt søke beskyttelse under ytringfrihet, men så lett er det ikke. Sammen med en klage vil jeg oppfordre folk og også legge til alle avisene som har roset “ivestoreen” opp i skyene som kopiadressat.

4 Likes

Sjekk regnskapsprinsippene i fotnotene i rapporten. Det framgår at de benytter value-in-use for beregning av oppskriving. Av den grunn ble NM skrevet ned i Q3, men skrevet opp nå i Q4 med 105 MNOK. Mao. fartøyene blir ikke skrevet opp før de har påbegynt nye kontrakter på gunstigere betingelser. NM hadde vel bare en liten short term kontrakt i Q4. Nå har de fått en kontrakt med kjempebetingelser på 2,5 millioner/dag, som iverksettes i Q1. Da antar jeg den skrives opp med langt mer! Og det er bare ett av skipene.

5 Likes

Virker som LPS er ganske bull på fremtiden

"When I meet clients all over the world, many of them are concerned about vessel availability,
and they are right to ask such questions.

Technology, construction cost, financing and yard capacity are some of the reasons why it will take years to bring a meaningful number of newbuild vessels to the market. It is likely that we will see longer contracts at higher rates and a project market where vessels are being mobilized to all corners of the world for shorter work-scopes.

Clients have been spoiled over the last 7-8 years, with all types of vessels being always available at a low price.
This could quickly change.
"

3 Likes

De dkriver ikke opp NM, det er AMSC sitt skip

Fra appendiks om Impairment Testing of Right-of-use Assets: “Based on value-in-use-calculations the Company has recognized net impairment of Right-of-use assets with MNOK 33. Further reference is made to Note 5 Fixed Assets.”

1 Like

1,549 milliarder i økt gjeld til 22,811 ved utgangen av 2022. Siden årsskiftet har kronen svekket seg med drøyt 6%, og rentene økt betraktelig. Valutaeffekten alene gir da en økning av gjeld med ca 1,4 milliarder siden årsskiftet ift. i dag. Korriger meg om jeg tar feil.

Litt overrasket over at flåteutnyttelsen ikke var høyere siden inntrykket er at mange beskriver et stramt marked. Blir ikke overrasket om vi ser salg av en del skip basert på dagens høye priser og en tilsynelatende uoverkommelig gjeldsbyrde på kort sikt.

1 Like

Masse verftsktivitet i q4 og endel dødtid i spot.

Ja dkipssalg er en sannsynlig del av løsningen imho

1 Like

Er dette uvanlig for sesongen eller tilrettelegges for vedlikehold pga aktivitets nivået på sokkelen?

Det er god planlegging😄 lavsedong er beste tiden, vi så det tydelig des-jan ifjor og.

Så da mener du det ikke burde komme som en overraskelse at aktivitets nivået er noe lavere enn andre sesonger formoder jeg.

Det er alltid sånn i vintermånedene i Nordsjøen pga vær, og soff har ca 50% av båtene der.

Endel av båtene går gortsatt på @we work you work» kontrakter og men de er det snart slutt på