Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

Hva skiller i så fall q4 2021 fra q4 2022? Skulle tro de ellers var sammenlignbare med tanke på behov for verftsaktivitet, og at dødtiden burde vært mye lavere i 2022 sammenlignet med 2021.

“The overall utilization for the operational fleet in 4Q 2022 was 88% (86% in 4Q
2021). The CSV fleet had a utilization of 91% (82%), AHTS fleet 79% (85%) and PSV fleet 89% (88%)”

Rart hva folk for med seg egentlig. Kan Forøvrig avsløre aktivitetsnivået for stortsett alt av oppstrøms er lavt vinter tid. Der har vi årsakssammenhengen.

At aktiviteten er lavere vinterstid er neppe noen stor avsløring, men Q4 2021 burde vel ellers være sammenlignbart med Q4 2022.

Da er Pareto ute etter årsrapporten med en highlight. Kursmål opprettholdes og alt i alt fremkommer det ingen oppsiktsvekkende nytenkende informasjon om valuta, gjeld eller gjeld.

Har heller ingenting som verifiserer påstandene til den frittenkende mediaredaksjonen investornytt. Så langt og i påvente av reliabel informasjon er investornytt sågar den kreative bakmannen kraftig diskreditert -

5 Likes

Brukte kvelden igår til å kikke litt nærmere på et evt PSv salg og hva det ville bety.

Pareto nevner som nevnt denne muligheten i sin grundige analyse, nå skal jeg ikke dele dette(den er ikke offentlig) men kort sagt sier de at det er rykter om at Tidwater er interessert i psvene til Solstad og at dette er ikke usannsynlig etterderes mening da Tidewater har mye høyere verdsettelse av sine psver. Altså sier de at et salg ville gitt Solstad høyere pris enn de har verdi på de mens de ville gitt Tidewater psver for en lavere pris enn de har på sine egne. Men de sier også at de ikke tror dette er aktuelt fordi de ikke tror Tidewater vil ta opp nødvendig gjeld da de antar Solstad vil ha betalt i cash. (Selsvagt, de vil jo evt betale ned gjeld, ikke sitte som eier i andre selskap-men når det gjelder betalingsform er alt et spm om pris og rabatt imho…)

Ser vi på PSVene til Solstad (de har altså 38 av de) i Q4 er det sånn:
Totale inntekter470 mill av 1636 mill (47.5% av båtene- 28,7% av inntektene)
Selvsagt helt naturlig, båtene er jo mye mindre.

Ser vi på “Total operating expences” side 32 i rapporten:
PSV 390mill av 1149 mill (33.9%)

Altså:
De 38 psvene (47.5% av antallet båter) står for 28,7% av inntektene- men står og for 33.9% av utgiftene!)

Hvis vi for enkelhetsskyld sier at disse 38 psvene ble solgt for 7,8mrd (snitt på 205mill/båt overhode ikke urealistisk) ville dette gitt oss disse tallene for Q4:

Inntekt: 1166 mill (ned fra 1636)
Utgifter (operating): 759 (ned fra 1149)
Long-term debt: 15 mrd (ned fra 22,8mrd)

Slik jeg regner på det da ville overskuddet på drift gått fra 487 millioner til 407 millioner. Mens gjelden gikk fra 22,8mrd til 15,0 mrd

Derosm vi da tar forholdstallet (som sikkert har et ord jeg vet bare ikke hva det er) mellom gjeld og overskudd for det kvartalet alene ser vi at gjelden er betydelig mindre i forhold til inntjeningen uten psver enn den er med.

15 Likes

Da er presentasjonen fra Solstad m/nestkommanderende ferdig, jeg satt og noterte underveis på egen blogg- her er referatet. Det er i litt stikkordsform men skal være fullt forståelig, tok også med fra Q&A

6 Likes

Presentation of the 4th quarter 2022

Takk for oppsummering Metallian :+1:
Skinner gjennom en ganske så positiv tro på tiden fremover.

NM kan bli en veldig viktig bidragsyter for Solstad fremover. Liker: “allerede forhandlinger på lengre kontrakter for MAximus fra slutten av 2023”

1 Like

Ser nesten ut som SIOFF sine svake resultatet drar ned hele sektoren idag

har jo ingenting med regnskapet til soff å gjøre,er vel heller at det ikke ble noen oppskrivninger som mange hadde ventet

https://www.finansavisen.no/energi/2023/02/24/7988901/offshore-sjef-vi-har-skjemt-bort-kundene.-den-tiden-er-na-over.

2 Likes

– Det er det beste kvartalet vi noensinne har hatt. Kontraktene har sunne marginer og solide motparter, sier Solstad.

4 Likes

Men nå nærmer det seg 41 som er mitt mål for å begynne å kjøpe. Hvor vi ender vet jeg ikke men har satt meg 41kr som mål får å starte å kjøpe. Jeg regner med at i løpet av året så vil vi se høyere kurs på solstad. Men man skal ha litt is for å handle når det har falt så mye

1 Like

Jeg venter til 39

1 Like

Jeg pleier å begynne å kjøpe på en kjrs og følger evt kursen nedover men ikke oppover. Trur du at vi går ned på 39?

Det er ikke godt å si. Tekniskstøtte deromkring 39. Selv om 40 også vil gi god støtte. Avventer litt til i allefall. Ikke fordi jeg har mistet troen på soff, men fordi makro er ikke «favorable”

1 Like

Ja vi fikk en kalddusj. Slik jeg leser tallene fra solstad så ble det dårligere enn jeg forventet. Og da blir det å selge litt og avventet. Men jeg solgte meg net i forkant en hel del. Men slik som deg så vil jeg kjøpe mer når kursen kryper ned til er akseptert nivå. Det å vite dette nivået er jo umuligt.

Det er i år de virkelig store penga vil løpe inn. Det som skjedde i dag var ikke tilfeldig. Mye oljerelatert som ble solgt ned. Det ble ristet litt i treene. Oppgang mandag igjen er mitt veddemål

1 Like

Var mye i rødt idag, særlig oljerelatert.

Olja spratt fint opp igjen. 85-86 indikeres

1 Like