Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

Definitivt en faktor som kan bidra til at et antatt negativt sentimentet på børsen mandag snur til det positive.

Trolig kjøpsanledning i dag, det tekniske tyder på det. Roer seg litt over dammen også, brent ser fin ut. Økte ytterligere mot sluttauksjonen i dag, stopper ut ved brudd igjennom 39. Er mer sannsynlig med rekyl og da å ta ut 48->52.
Jeg ser for meg 60< innen juni, tvi tvi :blush:

4 Likes

Øverst på e24 nå

«Han trekker frem situasjonen for konstruksjonsskip (CSV) som «Normand Baltic», som nå opplever «svært sterk etterspørsel» fra både olje- og gassektoren og offshore vind.

– Fartøyet jobber nå i det asiatiske prosjektmarkedet til rater vi tidligere bare kunne drømme om, sier han.»

4 Likes

«Når og viss Solstad få refinansiering». I lys av kvartalsrapporten til SIOF og påfølgende presentasjon er det verdt å ligge merke til at selskapet suboptimaliserte drift regnskapet ved å ikke bruke alle fartøy - fordi SIOF regner med bedre rater på sikt.

1 Like

hva prøver du å si her? regner du med at det ordner seg for solstad ved at lånene blir fornyet eller mener du med at det blir total refinansiering?
eller som som jeg at det blir trykket flere aksjer og solgt i det åpne markedet… gjerne i flere omganger…

Les artikkelen jeg gav en tilsvar på.

den har jeg ikke tilgang til

Den er tilgjengelig den andre soff gruppen.

leste igjennom det, men blir ikke mer klokk på dette.
han viser til at man må slå sammen flere offshore rederi… og at det vil være løsningen

Det er ikke noe å bli klok på. Har man troen på olje/gass vel da er det mulig at soff overlever, selv om Solstad tatt gjeldsgraden i betraktning praktisk talt er konkurs. Mye kan skje både med fremtidsutsiktene og betjeningsevne innen et år. Har man ikke troen på gass/olje, vel da går Solstad konkurs - og ut av asken kommer nok soff 2.0 uten så mye gjeld (dette et mine tanker og betraktninger).

Det er interessant hva han journalisten Sundberg produserer, på hvilket tidspunkt og på bakgrunn av hvilke insentiv. Ikke umiddelbart positiv den siste. Selv om jeg er tror @Kjell_Makrell får rett i sine vurderinger på fredag så skal det motsatte utelukkes fullstendig.

ja vi får se. har troen på olje og gass så der er jeg i mål men hva solstad aksjonærene begynner å tenke høsten 2023…det er jeg ikke sikker på

Dette skjer hvert eneste kvartal, på tross av at både soff og markedet Forøvrig viser evne til forbedring, det oser av brutte forventninger, usikkerhet og tvil. Så etter noen uker omdannes inntrykket til det motsatte.

Tror man soff må kvitte seg med gjeld ved hjelp av aksjer, vel da er ikke lurt å være aksjonær. Det vil tilnærmet nulle ute dem som ikke er med på finansieringen. Her er risikoen skyhøy.

Jeg er superbull soff og har troen på en aksjonærvennlig løsning - slik jeg har vært siden jeg kjøpte aksjer først oktober 2020. Jeg har tro(en). Jeg er kristen og tror på Gud, den hellige ånd og Jesus også.

Kanskje litt dumt spørsmål, men hva er det egentlig som skiller SOFF fra DOF i forhold til gjeld og potensiell utvanning? Er det at gjelden til SOFF er mer overkommelig enn hva DOF hadde eller kan SOFFs gjeld i worst case bli et nytt “DOF tilfelle”?

Jeg tror ikke at solstad vil gå igjennom det samme.
Jeg tror at det kan bli noen emisjoner etter hvert. Men ikke en total rasering av våre verdier. Tror ikke Bankene er tjent med videre nedsalg av båter. Jeg tror at båt verdiene kommer til å styrke seg og at man må ha is i magen fra alle sider. Slik jeg ser det så må man ha over 70 milliardær for å skape en slik flåte som solstad har. Selv om den er gammel så blir det ikke bygget noe nytt uten at inntjening er langt over nedbetalings kravet på slike fartøy. ergo så må ratene opp og da kommer det sterk lønnsomhet i solstad

1 Like

ja det hjelper med tro på alle nivå. jeg er der jeg også

Tror som Lars Solstad sier. De skal slutte å selge seg billig. Det er stor etterspørsel etter båter. Det skal investeres enorme summer på norske felt. Oljeindustrien har ingen mulighet til det uten offshore skipene. Dem er heller tjent med å gi gode vilkår

5 Likes

Mon tro om de som drev med leking spesielt siste uke nå begynner å si seg fornøyd med stuntet. Ned nesten 20% fra toppen og ganske fin vending akkurat ved MA50. Fin reaksjon opp så langt så får vi se hvor lenge det holder. Var heldig og fikk selv fill på 40.25 idag.

Risiko til nedsiden ligger i området 30-35 kr (både glidende snitt og volumstøtte/motstand).

På oppsiden er det naturlig å se mot forrige topp og iaf MA20 der vi fikk den voldsomme reaksjonen ned…

4 Likes

Undershoot og sterk reaksjon opp på bra volumer første timen. Ble som bestilt dette, ref. kjøpsanledning fredag. Er enig med deg i resonnementene, i de korte chartene er det rent timingmessig nå sannsynlig at vi legger bak oss den kortsiktige fallende trenden vi har sett på hourly. Brudd opp igjennom 45.3 med followthrough gir nytt sterkt kjøpssignal. EW sannsynliggjør nå starten på Wave 5 inn mot sommeren som også sammenfaller med regresjonstrenden fra bunn i sep 22.

3 Likes
3 Likes