Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

hvorfor skal de sette emi her nå? Kunne jo like godt gjort det på 50. Emi det får vi se om trengs etter Q

Vi er ned 25-26% fra toppen i går på høyt volum, var salget så jævlig eller er det andre faktorer som driver fallet?

både og som jeg skrev litt lengre opp

Denne typen reaksjoner, det være seg på oppsiden eller nedsiden, har svært sjeldent forankring i fornuftige regnestykker. Det er mye psykologi involvert her. Tvilen kommer snikende hos stadig fler, de som i går mente det var bunn sitter nå med ytterligere 10% tap og begynner å tvile på egne vurderinger. Frykt og grådighet.

Neppe retail investorer som generer disse volumene, det er nok større aktører som bruker kalkis når de tar besluttninger.

På oppfordring på PM- her er CSVene som enten er på utgått eller nærmer seg utgått kontrakt:

Installer (meen her vet vi de skal til sør-am, det er bare ikke meldt. Denne eies 50% med SBM så de er ikke like hissige på meldinger her virker det som)
Australis- denne er i bevegelse i sørøstasia men ingenting meldt
Baltic kan nærme seg noe men her er dt opsjoner som nok er innløst-de har ikke oppgitt varighet men tviler på de er veldig lange
Fortress- også noe uavklart lengde men skal være ferdig i Q1-23
Frontier- samme som fortress omtrent
Tonjer- Q3 23 men jeg antar denne fortsetter for MAgseis

Så har vi MAximus som jo har jobb omtrent ut 23 men hvor de allerede har varslet at de er i forhandlinger på jobb etter det.

4 Likes

Algoritmene utnytter retail, det er ikke noe å lure på. Edit: Dvs. De store aktørene (de med kalkis) bryr seg ikke om kursen er 30 eller 40 i dag hvis de tror kursen skal til 80 eller 100.
Men de bruker avanserte algoer for å sitte med best mulig entry og å utnytte moves som denne. Stoppvolumene som har gått de siste dagene er vanvittig, det er sannsynligvis ikke sånn at proffene sitter og dumper 300M verdt av aksjer også sitter retail og tar i mot hele lasten - da hadde trolig kursen vært en god del lavere.

Ok, takk for infoen, da er det nok det.

Det finnes nok andre her som har hands-on og praktisk erfaring fra hvordan “proffene” gjør det men er det noe som definitivt er nødvendig er likviditet og omsetning dersom man ønsker å handle store volum aksjer over børs - uansett om det er kjøp eller salg.

Nå tenker jeg spørsmålet mer er om noen forsøker å komme i kjøpsposision (dvs. bruker noe tid og ressurser på å lage seg et godt utgangspunkt for akkumulering) eller om dette er noen som skal ut.

EDIT: Vi ender mest sannsynlig på samme omsatt volum som igår - dvs. ca. 4-4,5M aksjer - dvs. godt over 10% av alle aksjer omsatt på 2 handelsdager .

EDIT 2: Jeg er nå 99% sikker på at vi straks setter ny LOD og endre opp minimum rundet 35kr ved close. It’s got that written all over it :slight_smile:

Ja, det er førstehåndserfaring.

Tenker du er inne på noe med sistnevnte, gjenstår å se.

Edit: Tenker også du er inne på noe med E2, vi er nok ikke helt ferdig ristet ut men det jobbes godt med å etablere støtte her.

Edit2: Om du snur chartet på hodet og drar veldig korte tidsperspektiv, kan det hjelpe med å gi et bilde av hva man rent objektivt kan forvente seg, rent teknisk. Finnes ingen garantier :man_shrugging:

1 Like

Makan!

Retail er hard på pedalen for man si!

1 Like

Misforstå meg rett; jeg tror ikke det er retail som står for 150M omsetning i dag. Men tror definitivt algoene forsterker reaksjonen som følge av retail. Kan være jeg tar feil.

Foreløpig fin reaksjon fra 34-34,50 området

EDIT: Close over 35 idag og så et bunnstick ned til 30-32 ish imorgen, kanskje? Blir ingen direkte washout idag ser det ut til.

2 Likes

Vil jo si det har vært en wash out når kursen har gått fra 49 til 34 på 2 dager. Ganske latterlig

2 Likes

Mulig. Hvis ikke 34-34,5 holder så har vi alltids Golden Pocket på 30’ish. Hovedregelen er jo at siste støtet settes D3.

Edit: De fleste indikatorene sier meg at vi er rimelig gruset på kort sikt, skal det videre ned ville det vært naturlig om vi fikk en liten DCB først. Enten til 38,5 eller 40,3.

1 Like

Du må nok se til usa også. Skal opp her snart. Siste dag med samme svada fra Powell…

Aksjonærlistene vil nok gi en pekepinn på hva som skjer her. Basert på volumet over de siste dager er listen over potensielle selgere ikke listen lang. Med dette sagt er det på ingen måte gitt at noen av disse på listen selger.

image
(Figur et utdrag).

Interactiv kanskje?

Kanskje, eller kanskje det kommer en flaggemeldig? Ved kryssing av 5% var det en sjanse for at børsmeldingen kom forsinket.