Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

Jeg er litt irritert på meg selv for at jeg ikke har fanget dette opp- han sier det jo nesten rett ut i Pareto-intervjuet at PSVene ikke får samme trykket fremover. Og i Q4 presentasjonen var det også bemerkelsesverdig lite fokus på psver, noe jeg jo var inne på i referatet.

Jeg har litt regning til å gjøre, kommer muligens med det imorgen, men jeg liker egentlig bedre Soff Subsea enn gamle Soff- men så er jo da også jeg fra Karmøy og husker Solstad mer som et rederi for de store båtene enn for psver… Det fine med psver er jo at de “alltid” har arbeid selv om ratene kan være litt dårlige- men det er ikke smør på skiven vi skal ha offshore nå de neste årene, vi skal ha Skagen-smørbrød med reker stablet til taket. Og da må vi subsea.

12 Likes

Ikke for å deraile poenget ditt @Metallian , men hvor kommer Tidewater til å operere med alle disse PSV - hvor mange som blir igjen i norskefarvann

1 Like

Jeg tror faktisk fordelingen i stor grad blir som nå, dvs litt over halvparten i Nordsjøen, resten spredd på afrika/brasil/Australia- men litt på sikt kan fort Tidewater flytte noen av de litt rundt. …men Solstads PSVer er jo bra båpter, og Nordsjøen betaler jo jevnt over litt bedre-ihvertfall historisk- enn de fleste andre markeder (Brasil er spesielt pga krav til båtene/mannskap/bygging).

1 Like

4 Likes

Umulig å vite retningen? Markedet svarer på meldingen med å sende aksjen ned 30 % på enormt volum. Å skrive at det er fantastiske med økt volum er helt feil. Ja på oppgang er det bra med økt volum, men 300 % økning av gjennomsnittlig volum på nedgang er absolutt ikke det man ønsker å se.

3 Likes

Det lukter 30kr av denne bevegelsen vi er inne i. Håper ikke vi får en PHO her - med bratt kurve med påfølgende seigpining i dagene etter…

Er det noen grunn til det? 6 milliarder! Tenker det er litt risting i træra her. Vil skje meget mye nå i 2023 og utover

1 Like

Er det GPocket du tenker på da primært? Evt. støttebånd fra perioden før nedsalget til 14-16 rangen? Er med deg på teorien som et scenario, men det ville drastisk endre min overordnede vurdering rent teknisk.

noen som kan poste et litt lengre utdrag herifra?

Og: Det lukter også litt brannsalg av transaksjonen for å komme i mål med de sikkert kompliserte forhandlingene med bankene om refinansiering. Men uansett hvordan man ser på det bidrar nok salget til å gjøre de forhandlingene lettere.

Edit: Han sier egentlig ikke noe veldig nytt og/eller interessant ellers, selv om man skulle tro det med betalingsmur :slight_smile:

3 Likes

Litt rabatt på salgssummen må forventes på så store salg. Alt i alt tror eg dette styrker SOFF på lang sikt, å ikke minst det absolutt beste alternativet for å løsne situasjonen litt etter min mening.

Litt usikker hva eg vil tilskrive det voldsomme kursraset men mistenker folk mistolker hele trekket eventuelt hadde rett å slett ikke satt seg godt nok inni caset

Min personlig mening er ihvertfall at vi ser ett sunnere og sterke SOFF idag en for en uke siden.

4 Likes

Tenker mest på volumstøtten som ligger der. Spent på de neste dagene. Sitter rolig i båten enn så lenge.

Kuriositet: rabatten som markedet (og PAS) mener SOFF har gitt TDW her er ca 20kr - 1.500mill.kr / 77mill.aksjer = ca 19,5kr.

Kjøp mellom 30-35 fremstår som relativt god R/R…!

1 Like

Støtter dette.

Hva har de lagt til grunn vedr. verdi av resterende flåte?

Jeg tenker som sådan at vi er pre-season og ser rater opp mot millionen i AHTS, det blir ufattelig spennende å se hvilke rater vi får med varmegrader fremover inn mot høyses.

Vi vet jo at det koker i drilling og at det sannsynligvis skal fraktes mye med AHTS, er jo spådd solid vekst i riggflåten. Insentivet her øker dess bedre det går i det segmentet ville jeg anta.

I fjor hadde vel VSSAB rater opp mot 2,5 MNOK/dag på peak - spent på å se om vi får litt flere av denne typen kontrakter, og kanskje enda grovere mot toppen av høysesongen.

Nå som PSV flåten er gonzo og kostnaden tilknyttet denne, i tillegg til at cost of debt nå blir ca. 25% lavere grunnet lavere gjeld - tenker jeg det kan bli en del positive overraskelser fundamentalt fremover.

2 Likes

1.500mrd kom fra e24 artikkelen tror jeg. Jeg tenker høyere margin, redusert risiko og gode fundamentale utsikter skal gi høyere prising i seg selv - selv om markedet på et vis tolker salget som at man skjærer av en fungerende arm …! Iaf kortsiktig. Uroen får bare legge seg så vet vi mer om 1-2 uker.

Jeg er lettere sjokkert etter disse 2 dagene - ikke helt sånn jeg så for meg at uken skulle utarte seg :sweat_smile:

1 Like

Ser det er ein 6 timers cap på 23 kr. Men veit ikkje kor ofte sånne blir fylt. Dags cap er oftere. Men usikker på jo lengre ned dei går i timer at dei blir fylt.

Er jo nettopp det jeg skriver, høyt volum er fantastisk, men ikke på bratt nedgang!
Retningen kan ingen vite, mange mener aksjen er verdt mye mer, men er den det?

Markedet mente igår og idag at aksjen ikke er verdt nærmere 50 kroner.
De kvitter seg med et segment, det kan sikkert være fornuftig, men bare kanskje. Behovet for psv vil nok heller ikke bli mindre i årene som kommer.
De kvitter seg med ca 6mrd i gjeld, men de er nok langt i fra i mål med det de må gjennom. Eller, jeg tror hvertfall ikke de er ferdige.
Og man skal ikke se bort fra at det er en faktor som spiller inn på nedgangen, den forsterkes av usikkerheten av om det kommer mer og hva det måtte være.

4 Likes

Som alltid @Rodjer, kunnskapsrike vurderinger og betraktninger.

Hva som er rett pris og markedets gjenspeiling av denne kommer. Det var ikke en beskjeden børsmelding som kom i går. Den er særdeles signifikant i alle henseender -uten sammenligning all den tid jeg har vært med.

Selskapet selger et helt segment, hvilket utgjorde omtrent 1/5 av inntjening ved årsslutt. Solstad har marginalisert sin egen posisjon globalt og naturligvis her hjemme - «bare for å redusere gjeld?» og det øvrige som fremkommer av meldingen? Noe mangelfull informasjon, opphav til flere spørsmål enn svar, med økt usikkerhet som konsekvens for min del.

Med så store forandringer av organisasjon, strategi og målsetninger bør det foreligge bedre svar. Disse kommer nok, men håper jeg slipper å vente til q1.

Edit: har fortsatt trua på soff og er aksjonær. Men bedre med fingeren enn hode i jorden.

6 Likes

Nå virker det som en del henger med nebbet og begynner å kjøpe storyen om at SOFF “ble tvunget” til å selge, og at det nærmest er krise, med kreditorer som henger over LPS med trusler om konkurs. Den storyen ble fullstendig avvist av LPS, som fortalte at bankene ble informert på forhånd, men knapt løftet et øyebryn - tilsynelatende likeglade med det ene eller andre. For meg signaliserer det at bankene var happy med situasjonen, også FØR salget.

Fra Finansavisen :
– Har dere vært tvunget til å selge med tanke på refinansieringen?

– Det er ingen som har tvunget oss til å gjøre dette, men da vi presenterte det for bankene var det ingen som nektet, sier Solstad.

Videre, vi må gå ut i fra at selskapet ledelse handler til selskapets beste. Slik jeg ser det, er SOFF kraftig derisket, mot en liten reduksjon i blue sky scenariet. Pareto har vel tatt ned sine to blue sky target price på 248 kr (depr. current constr. cost) og 580 kr (current constr. cost) til hhv. 200 kr og 400 kr. Det reduserer oppsiden, men selskapet er fortsatt ekstremt giret, med enorm oppside.

Nedsiden er derimot kraftig redusert. Jeg avviser fullstendig en stor utvannende emisjon av typen DOF eller SDRL nå. Det gjør jeg basert på børsmeldingen og LPS kommentarer, som matcher fullstendig min egen oppfatning.

Om SOFF gjør som det “alle” antar, og løser ut gjeld for 6 mrd, og prioriterer å bli kvitt plagsomme non-bank lenders, så bør alt ligge til rette for at bankene rullerer lånene.

I tillegg til det åpenbare alternativet med å nedbetale gjeld for 6 mrd, så finnes det andre alternativer, der gjeld betales delvis eller ikke. SOFF kan med 6 mrd kjøpe opp SIOFF og EIOF, og med dagens prising vil det nye selskapet ha en kombinert mcap på 8 mrd. Det tilsvarer over 100 kr i aksjekurs. Det nye selskapet vil være langt mer solid, ved at det kommer inn svært lite gjeld, men store verdier i båter. Det styrker egenkapitalen og “panten”/sikkerheten til bankene, og kan muligens være nok til enkel rullering av lånene. Jeg nekter å tro at det kombinerte selskapet skal prises lavere enn summen av selskapene hver for seg i dag, når soliditeten øker så betraktelig som den vil gjøre her.

En joker er om obligasjonseierne er tøffere nøtter å knekke, og lager kvalme om de ikke kjøpes ut. Men skulle PAS få rett, og det gjøres en rettet emisjon e.l. på 2 mrd likevel, er ikke det noen krise.

Videre: SOFF har nå pyntet brura for konsolidering i bransjen. Det er ikke bare kreditorer som nå kan trekke et lettelsens sukk, men også mulige fusjonspartnere.

SOFF har fortsatt 1 år på å se an utviklingen i markedet og bestemme seg. Går alt bananas (og det ser det ut som det gjør), bør det være gode muligheter for å slippe unna en slik mindre emisjon.

Jeg ser det spekuleres i at det “må” være større aktører som dumper. Jeg tipper vi ikke ser spesielt radikale endringer i aksjonærlista i morgen kveld, som viser handelen tirsdag. Jeg har observert liknende dager med ekstremt handelsvolum i SOFF tidligere, og blitt overrasket over hvor lite endringer det likevel var på Topp-50. Tvertimot har nok meglerhusene storkoset seg og handlet over evne. I motsetning til deg og meg, kan jo de som kjent både selge aksjer de ikke har (udekket short) og kjøpe store poster for salg samme dag med nærmest “ubegrenset” likviditet. Fasit får vi i morgen kveld på denne tida.

9 Likes

Bra gjennomgang, @locksley! Tror du har helt rett i at nebb rundt forbi henger litt :sweat_smile: For egen del - nå som jeg er litt «fanget» i min egen trade - svitsjer jeg fokus til fundamentals. LPS er stødig og troverdig og så langt har det ikke vært noen eksempler der hans etterrettelighet kan angripes / bestrides - snarer tvert imot. Så som du sier - når LPS sier at bankene «trakk på skuldrene» er det all grunn til å stole på det han sier. Det at de ble tvunget er i beste fall en overdrivelse. Kan være «tvang» her er pga at de faktisk har bedre ting å bruke disse pengene på enn nedbetaling av gjeld og at det tidsmessig var et god mulighet mtp å stå fleksibelt til å handle når muligheten byr seg. Hvem vet…?

1 Like

Har jeg belegg? Her er svar på spørsmål fra Finansavisen:

– Har dere vært tvunget til å selge med tanke på refinansieringen?

– Det er ingen som har tvunget oss til å gjøre dette, men da vi presenterte det for bankene var det ingen som nektet, sier Solstad.

Kilde: https://www.finansavisen.no/energi/2023/03/07/7991552/selger-37-skip-pa-billigsalg

5 Likes