Nå virker det som en del henger med nebbet og begynner å kjøpe storyen om at SOFF “ble tvunget” til å selge, og at det nærmest er krise, med kreditorer som henger over LPS med trusler om konkurs. Den storyen ble fullstendig avvist av LPS, som fortalte at bankene ble informert på forhånd, men knapt løftet et øyebryn - tilsynelatende likeglade med det ene eller andre. For meg signaliserer det at bankene var happy med situasjonen, også FØR salget.
Fra Finansavisen :
– Har dere vært tvunget til å selge med tanke på refinansieringen?
– Det er ingen som har tvunget oss til å gjøre dette, men da vi presenterte det for bankene var det ingen som nektet, sier Solstad.
Videre, vi må gå ut i fra at selskapet ledelse handler til selskapets beste. Slik jeg ser det, er SOFF kraftig derisket, mot en liten reduksjon i blue sky scenariet. Pareto har vel tatt ned sine to blue sky target price på 248 kr (depr. current constr. cost) og 580 kr (current constr. cost) til hhv. 200 kr og 400 kr. Det reduserer oppsiden, men selskapet er fortsatt ekstremt giret, med enorm oppside.
Nedsiden er derimot kraftig redusert. Jeg avviser fullstendig en stor utvannende emisjon av typen DOF eller SDRL nå. Det gjør jeg basert på børsmeldingen og LPS kommentarer, som matcher fullstendig min egen oppfatning.
Om SOFF gjør som det “alle” antar, og løser ut gjeld for 6 mrd, og prioriterer å bli kvitt plagsomme non-bank lenders, så bør alt ligge til rette for at bankene rullerer lånene.
I tillegg til det åpenbare alternativet med å nedbetale gjeld for 6 mrd, så finnes det andre alternativer, der gjeld betales delvis eller ikke. SOFF kan med 6 mrd kjøpe opp SIOFF og EIOF, og med dagens prising vil det nye selskapet ha en kombinert mcap på 8 mrd. Det tilsvarer over 100 kr i aksjekurs. Det nye selskapet vil være langt mer solid, ved at det kommer inn svært lite gjeld, men store verdier i båter. Det styrker egenkapitalen og “panten”/sikkerheten til bankene, og kan muligens være nok til enkel rullering av lånene. Jeg nekter å tro at det kombinerte selskapet skal prises lavere enn summen av selskapene hver for seg i dag, når soliditeten øker så betraktelig som den vil gjøre her.
En joker er om obligasjonseierne er tøffere nøtter å knekke, og lager kvalme om de ikke kjøpes ut. Men skulle PAS få rett, og det gjøres en rettet emisjon e.l. på 2 mrd likevel, er ikke det noen krise.
Videre: SOFF har nå pyntet brura for konsolidering i bransjen. Det er ikke bare kreditorer som nå kan trekke et lettelsens sukk, men også mulige fusjonspartnere.
SOFF har fortsatt 1 år på å se an utviklingen i markedet og bestemme seg. Går alt bananas (og det ser det ut som det gjør), bør det være gode muligheter for å slippe unna en slik mindre emisjon.
Jeg ser det spekuleres i at det “må” være større aktører som dumper. Jeg tipper vi ikke ser spesielt radikale endringer i aksjonærlista i morgen kveld, som viser handelen tirsdag. Jeg har observert liknende dager med ekstremt handelsvolum i SOFF tidligere, og blitt overrasket over hvor lite endringer det likevel var på Topp-50. Tvertimot har nok meglerhusene storkoset seg og handlet over evne. I motsetning til deg og meg, kan jo de som kjent både selge aksjer de ikke har (udekket short) og kjøpe store poster for salg samme dag med nærmest “ubegrenset” likviditet. Fasit får vi i morgen kveld på denne tida.