Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

Ha ha…dette er ikke en villet handling. Dette er en handling som er påført fra “DNB”. Dette er helt klart i mitt syn. Garantert har har LPS ønsket å beholde disse båtene…men slik situasjonen er med tanke på 2024 og reforhandling med DNB så kreves det ytterligere nedsalg. Valge på å selge ned Supply faller helt klart hvis man har kontrakter på disse båtene og at det faller innen for Tidewater segment som er mindre anker handlere og supply. For en tid siden…dvs rundt et år kjøpte de swire pasific…de er på kjøperen.
Når Tidewater har forhandlet frem denne avtalen så har DNB sittet på den andre siden med finansiering. Dette er jo helt klart. Egen kapital behovet for Tidewater har hvert marginalt. De er klar for mer. Hva det neste blir vet ikke jeg. Nå når solstad har dratt in 6 mrd. så er de i stand til å betale en del av lånet tilbake i cash. Jeg satser på at DNB er med videre og gir et nytt lån til Solstad. …men hvis ikke markedet tar seg opp og at man ser en god utvikling så vil nok det bli utvanning i solstad. Videre så tror jeg vi ikke kommer klar en emisjon i solstad. Spørsmålet vil jo være om vi små aksjonærer vil får tilbudet om å være med. Se på eidesvik… det kan hende vi får ikke være med og inngangen blir satt til 75% eller mindre. Dette tror jeg og spekulerer på. Det blir uansett spennende. ser ikke for meg en emisjon før på høsten uansett. Ha en fin dag.

1 Like

Jeg tror også på at det med å kvitte seg med psv segmentet ikke er “tvang”, men at selskapet har blitt presset til å måtte foreta seg noe radikalt kan det ikke herske tvil om, ellers ville det ikke blitt gjort. Man kan pakke det inn som det passer best.
LPS har aldri lagt skjul på at selskapet er gjeldstynget og det vet vi alle at de er og at de må ta drastiske grep.
Selvsagt blir det ikke som for Dof, situasjonen er en helt annen og langt lysere balansemessig for Soff til tross for høy gjeld, men at det kan presse seg fram flere grep tror hvertfall jeg man kan regne med.

Nå ble det uten tvil gitt kvantumsrabatt til Tidewater for at de tok hele psv flåten, men fortsatt er jeg ganske sikker på at flere overdimensjoner verdien på flåten av Solstad.
Ser man på restflåten av Soff så er det sterkt varierende spesielt på CSV siden, forsåvidt også på AHTS flåten.
Normand Jarl ble solgt til bra pris, men det er en 2013 modell og et i denne sammenheng relativt høyt ranket fartøy. Foruten de 5-6 største og nyeste er resten av ymse karakter mht til både alder og størrelse.
Det bygges foreløpig ikke nytt, men med økt alder øker som regel også vedlikeholdskostnadene.

Solstad Offshore vil klare seg uten tvil som selskap og det har jeg hevdet og ment alltid, men det er ikke bare “walk in the park” til tross for høye rater og herlige utsikter, de må løse opp i gjelden i et marked med stadig stigende renter og en høyst variabel og uforutsigbar dollarkurs.

2 Likes

Bruker dei alle pengene på å betale ned gjelden? Skjønner ikkje heilt. Det står at dei får 6 milliarder får båtene. Dette får dei kontant men samtidig redusere gjelden med 6 milliarder. Fekk dei 12 milliarder da eller åssen fungerer dette?
Sikkert litt fjernt av meg men eg skjønner ikkje reknskapet.

fohandling om gjeld foregår på mange nivå. videre har man salg av gjeld… john fredriksen har kjøpt opp mye gjeld i solstad til halv pris. gjeld i denne bransjen har hvert omsatt rundt omkring. greit å løse ut ulvene og sitte igjen med dnb som er en bank med statelig styring. men har fredriksen kjøp gjeld til 50% så kan kansje noen dvs dnb kjøpe den til 75% og bruke disse pengene som vi nå har fått inn… husk her er det et stort spill…videre så har vi noen hauker som john fredriksen…røkke…helge møgster med flere som kan ta del i dette på bak rommet. det er sånn store formuer blir skapt. de er en fantastisk tid for disse aktørene. slik jeg ser det :cowboy_hat_face:

Her noen tanker fra meg rundt PSV salget til Tidewater. Publiseres som bloggpost for å kunne ha bilder inni teksten.

8 Likes

Decent forsvar av 34,5 foreløpig. Mon tro om ikke vi har sett kortsiktig bunn - eller får siste blaff ned mot 30.

Lukter push nedover her nå…

De sier vel ofte på Aksjesladder at det ofte er på 3.dagen man skal kjøpe- treffer vi bunnen her mon tro?

Jeg antar det ikke har kommet noe alarmerende fra aksjonærlistene fra mandagen. Men vi må vel vente til i morgen for å få en endelig kostatering.

Ja. Dag 3 pleier å være en dag hvor en får en eller annen reaksjon opp. Så er spørsmålet om den skal sprette herfra (34-35) eller lenger ned. Tipper aktørene som har brakt oss hit prøver på et stunt til. Synes det er altfor rolig og gemyttlig her nå i ordreboka.

1 Like


Mulig det er ønsketenkning, men er noen historiske mønstre som sammenfaller med tidsperioden vi er inne i som kan tale for at vi har sett bunn for denne gang. Vi får se.

1 Like

Bølge 4 skal vel ikkje gå under toppen på 1 vis det er Elliott wave du refererer til ? :thinking:

Korrekt. Toppen fra W1 er 34.2, vi har så vidt tappet borti men reagert opp hver gang.

Derfor anser jeg 34.2 som kritisk for mitt overordnede tekniske bilde. Så ser jeg for øvrig at det er mengder med støtte og sammenfall mellom 32-34,2, men det er primært EWI jeg har lagt meg på for bullscenarioet.

De store volumene ser ut til å ha tørket ut også, ideelt sett så får vi litt stillingskrig, en positiv impuls og FOMO for å misse bunn med rekyl til 38-40 ila kort tid.

3 Likes

Sveaas vet hva han har troen på- 76% i Viking, 33% i Siem, 5% i Solstad og nå archer:

1 Like

Dere som bruker TA- hvordan vil dere tolke høy omsetning i dag om det ender rundt null eller svakt grønt?

Får vi grønn close på 180M omsetning i dag blir jeg:
A) Overrasket
B) Hakket mer overbevist om at bunnen er satt

Ser for øvrig ut som at volumene har avta noe, i beste fall algo-jokking opp og ned. Sentimentmålerene tilsier at K/S-balansen har endret seg i favør av kjøpere.

MACD har krysset positivt i hourly. Ville forundret meg om vi ikke får noe fotfeste her og en form for korrigering opp. Så får vi se om det holder eller om vi skal ned å teste 200EMA og aVWAP på ca. 32.

Får det ikke til å stemme at SOFF ville kjørt emi nå på disse nivåer, tenker det er mer nærliggende at vi får en emi nærmere peak season og har hentet oss noe inn kursmessig samt fått en bedre avklaring på veien videre og hvorvidt det er nødvendig.

Tikker in AHTS rater på inntil 1.25M hittil, i mars - med snitt temp på 4,4C i Nordsjøen, ingen hemmelighet at det pleier å være laber interesse for å frakte rigger når det er kaldt. I april går startskuddet for sesong, hvor vi får 5 mnd med stadig varmere vær og høyere aktivitet på AHTS.
P.t har vi rater på nivå med gjennomsnittet av høyden i peak-season i fjor.

EDIT: “Alle” vet hva som kommer mot sommeren, er bare å se på utviklingen i våre drillkamerater. Tidsspørsmål før dette blir fokus fremfor skadeskytinga vi har vært igjennom de siste par dagene.

5 Likes

Nå surner hele børsen og Equinor drar ned så da tror jeg vi må vente til imorgen evt med grønne tall :slight_smile:

Blir nok ikke helt kumbaya med det første. Men salgstrykket har definitivt avtatt.

Har lagt seg en grei mur fra 34,2 og opp, får håpe amerikanerne er med på den etterhvert som de våkner til live :slight_smile:

Han må da pushe 10% hvis han øker mer…

Har vel 700K aksjer å gå på ish