Jeg tror også på at det med å kvitte seg med psv segmentet ikke er “tvang”, men at selskapet har blitt presset til å måtte foreta seg noe radikalt kan det ikke herske tvil om, ellers ville det ikke blitt gjort. Man kan pakke det inn som det passer best.
LPS har aldri lagt skjul på at selskapet er gjeldstynget og det vet vi alle at de er og at de må ta drastiske grep.
Selvsagt blir det ikke som for Dof, situasjonen er en helt annen og langt lysere balansemessig for Soff til tross for høy gjeld, men at det kan presse seg fram flere grep tror hvertfall jeg man kan regne med.
Nå ble det uten tvil gitt kvantumsrabatt til Tidewater for at de tok hele psv flåten, men fortsatt er jeg ganske sikker på at flere overdimensjoner verdien på flåten av Solstad.
Ser man på restflåten av Soff så er det sterkt varierende spesielt på CSV siden, forsåvidt også på AHTS flåten.
Normand Jarl ble solgt til bra pris, men det er en 2013 modell og et i denne sammenheng relativt høyt ranket fartøy. Foruten de 5-6 største og nyeste er resten av ymse karakter mht til både alder og størrelse.
Det bygges foreløpig ikke nytt, men med økt alder øker som regel også vedlikeholdskostnadene.
Solstad Offshore vil klare seg uten tvil som selskap og det har jeg hevdet og ment alltid, men det er ikke bare “walk in the park” til tross for høye rater og herlige utsikter, de må løse opp i gjelden i et marked med stadig stigende renter og en høyst variabel og uforutsigbar dollarkurs.