Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

Traff godt på denne. Det er betryggende at ib og dnb ikke dumpet. Litt skuffende at ikke IB lastet opp i stort monn.

“Jeg ser det spekuleres i at det “må” være større aktører som dumper. Jeg tipper vi ikke ser spesielt radikale endringer i aksjonærlista i morgen kveld, som viser handelen tirsdag. Jeg har observert liknende dager med ekstremt handelsvolum i SOFF tidligere, og blitt overrasket over hvor lite endringer det likevel var på Topp-50. Tvertimot har nok meglerhusene storkoset seg og handlet over evne. I motsetning til deg og meg, kan jo de som kjent både selge aksjer de ikke har (udekket short) og kjøpe store poster for salg samme dag med nærmest “ubegrenset” likviditet. Fasit får vi i morgen kveld på denne tida.”

6 Likes

Ser ut til at Prosper og Sapphire skiller lag. Den ene har fått en dag mindre og den andre en dag mer.

3 Likes

Ja det dndret de idag, interessant. Er ikke mye ledig neste dagene, prosper kan kanskje få en jobb kjappt

Tenker vi har satt en bunn her i dag. Ser ut som 35,8 kan være target for dagen hvis makro bedrer seg

Vi trenger nok hakket mer kjøpstrykk før vi får en ordentlig korreksjon opp.

Ikke utenkelig at noen av sværingene sitter og vurderer å posisjonere seg.

Senere i dag får vi arbeidstall som pleier å ha en viss impact, til uken får vi inflasjonstall.
OSEBX og SP500 er begge på “kritiske” støttenivåer, det gjelder forsåvidt også oljen.

Kan fort få ordentlig trøkk opp her med tidevannet :slight_smile:

Edit: Må si at jeg syntes utviklingen her ser meget bra ut, er lagt en berlinermur over 34,2. Mønsteret har bullish bias.

4 Likes

Hærlig lesning. https://www.finansavisen.no/energi/2023/03/10/7992540/offshoreratene-i-nordsjoen-til-himmels-igjen

5 Likes

Fantastisk nytt. Minner om at snittraten på AHTS gjennom Q4 var i underkant av 200K, og SOFF fikk et rimelig bra net result uten særelig bærehjelp fra AHTS. Nå kvitter vi oss med en del gjeldskostnader og relativt sett mindre produktive båter og har høysesong fremfor oss. Vi bikker nå MNOK 1,5 som er betydelig opp fra det vi har sett tidligere på denne tiden av året. Skriver NOK 60 på en post-it lapp og klistrer den på skjermen.

4 Likes

Vanvittig bra. Biter likevel ikke helt på oppgangen nå og mulighetene for en reversal . Kursen har ikke reagert skikkelig opp enda etter all nedgangen, så om noen vil herje mer er det greit at en eventull oppgang viser styrke

1 Like

Offshoreratene i Nordsjøen til himmels igjen

Et ankerhåndteringsskip får nærmere 1,5 millioner kroner pr. dag i Nordsjøen. – At ratene kan nå 2 millioner snart, er ikke usannsynlig, sier en befraktningssjef.

Publisert 10. mars 2023 kl. 12.27

NY ÅRSREKORD: Ankerhåndteringsfartøyet “Brage Viking” får godt betalt for å flytte en borerigg i Nordsjøen.

Energi

Del

Frank Helge Njøsen

Journalist

For drøye to uker siden ble årets første millionrate i spotmarkedet for ankerhåndteringsfartøyer (AHTS) i Nordsjøen oppnådd. Nå er det satt enda en ny årsrekord.

Torsdag ble et skip sluttet til nesten 1,5 millioner kroner pr. dag

– Markedet er ribbet for båt, sier befraktningssjef og skipsmegler Wilhelm P.C. Blystad i Clarksons Offshore til Finansavisen.

  • UVANLIG STERKT UVANLIG TIDLIG: Wilhelm P. C. Blystad, befraktningssjef og skipsmeger i Clarksons Offshore.

– Nå har markedet solgt seg ut to ganger, og vi har allerede sett millionrater lenge før den normalt sterkeste perioden har startet, fortsetter han.

Ifølge befraktningssjefen er årsaken til de sterke ratene en svak tilbudsside, kombinert med generelt høyere aktivitet for disse fartøyene.


Norges nye supplykonge



Kan stige videre

Denne uken kom ratene opp etter at både Equinor og BP UK sikret seg skip tirsdag og torsdag.

Det var sistnevnte som måtte ut med nesten halvannen million kroner pr. dag for å leie «Brage Viking», som eies av Viking Supply Ships, til et riggflyttingsoppdrag. Skipet «Maersk Lifter» ble sluttet på samme oppdrag til en rate på rundt 1,3 millioner kroner.

– Det ser ut til å holde seg slik en god stund fremover. Vi ser ikke bort fra at ratene vil øke videre ettersom det er ventet ytterligere aktivitet mot slutten av denne uken og inn i neste, sier Blystad.

– Det ser ut til å holde seg slik en god stund fremover. Vi ser ikke bort fra at ratene vil øke videre ettersom det er ventet ytterligere aktivitet mot slutten av denne uken og inn i neste, sier Blystad.

– At markedet snart kan se 2 millioner kroner pr. dag er ikke usannsynlig. Forrige gang markedet passerte 2 millioner var på sommeren i fjor, noe som vanligvis er den sterkeste og mest aktive perioden for slike fartøyer gjennom året.


Selger 37 skip på «billigsalg»



– Ser lovende ut

AHTS-markedet har vært svært volatilt, og befraktningssjefen tror det også vil være det fremover.

Han mener imidlertid at det ser ut til at de svakere periodene blir kortere, de sterkere periodene blir lenger og dagratene blir høyere enn vi tidligere har sett.

– Det ser med andre ord meget lovende ut for AHTS-rederne i Nordsjøen fremover, sier han.

6 Likes

Er et decent trykk nå på oppgangen, det vil nødvendigvis være en lavere omsetning enn det vi så tirsdag og onsdag, og årsaken til det er trolig fordi det var mye de samme aksjene som gikk i omløp.

Jeg og mitt miljø har akkumulert en god del aksjer både i går og i dag, det aner meg at vi ikke er alene om det, og disse aksjene selges ikke med det første.

En close over 36 i dag ville være prima. Må huske at vi går motstrøms på en ellers tung børs og olje. :smiley:

3 Likes

Avventer selv til makrousikkerheten har blitt klarere, selv om jeg er enig i at det ser bedre ut for soff kurs messig akkuratt nå i dette øyeblikket.

Tenker det snur her. Litt usikkert kl 1430 når tall fra USA kommer. Tror det blir kortvarig dipp. Ganske sikker på olje skal opp også. Alt teknisk ser bra ut nå

2 Likes

Enig. Ser det er noen som dumper noe aksjer her også, men det vil seg altså ikke (ned). Normalt sett et godt tegn.

Tradere som blir kasta ut. De som dumper

1 Like

34 holdt er mitt bet. Egentlig ikke så rart mtp aksjonærlistene ble herjet med og at topp 20 er ok

ingen overraskelser på tall. Nå skal vi kjøre Soff litt

2 Likes

Kjempemessig dette - godt volum også

Dem som dumpa 100K aksjer på rappen der og fikk brøytebilen i fleisen henger muligens litt med jeipen nå ja.

1 Like

Hahaha

neste uke kan bli fin for markedet. Men så ligger det en liten joker her med tanke på bank/finans i USA

1 Like