Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Sølv som investering 🥈

Denne har gjort det meget bra i portofølgen min.

Har vært inne i Sotakamo en stund, er selv ned nesten 50% siste 6 mnd. På svenske forum (Avansa.se) er de meget positive til oppsiden nå. Miners går ofte mye mer enn råvaren og Sotakamo har en god miljøprofil i Finland.

1 Like

Som man kunne se på portisen min så har jeg solgt meg ut av sotkamo, ble skremt av produksjonstallene der

2 Likes

Sjekk siste børsmelding, de har funnet mer sølv og forlenget gruvens levetid.

Jeg har nylig kjøpt en post i Sotkamo, den største risikoen er nok finansieringen slik jeg ser det - det er en del gjeld som forfaller fra nyttår og utover. Men aksjen er ekstremt nedtrykt og med stigende sølvpris kan den fort gå russiske prosenter.

1 Like

Jeg har og noen kroner i denne.
Dette er vel en av de store ?

1 Like

Jepp

Har mye her :smiley::soon::chart_with_upwards_trend:

Paas har mye uutviklet eiendom også. En av Rick Rule’s favoritter

1 Like

Den har jeg en del av og, ikke med den aller beste inngangen men.

Er litt søramerika risiko innbakt i den

Bare idioter som investerer i miner’s :sweat_smile:

4 Likes

Angående Fortuna Silver Mines som blant annet AuAg silver bullet holder 8 % ish

En av grunnen til at jeg solgte meg ut av fondet for en god stund siden var muligheten til å selge seg ut/rotere på produsenter på kort varsel. Går rundt 2-3 dager før salget er gjort f. Eks

Pluss jeg ser større oppside i en blanding av senior, og junior miners. Er dere investert i individuelle produsenter/exploration eller bare fond? Evt hvilken?

2 Likes

Har flere miners på sølv. Men heldigvis ikke Fortuna.
Hecla, Paas, First og Yamana som produsenter. Og Silver One som explorer.

Fallende oljepris bidrar også positivt på AIC.

Det går rykter om at en produsent av sølv (muligens en stor Gullproducer, med sølv som biprodukt) har solgt hele neste års produksjon. Og nå stenging av gruve. Supplysiden kan virkelig bli stram inn mot 2022.

1 Like

Hva har skjedd med Fortuna?

Les 2 poster opp…

1 Like

I tillegg til AuAg har jeg følgende eksponering mot sektoren.
image
Etter 15 måneder med mye tålmodighet ser det endelig ut til å løsne for sektoren igjen nå!

4 Likes

Sølvet durer på :muscle:

1 Like

Sølv later til å ha hastverk for tiden. Kan gå mye på kort tid antagelig de neste ukene og månedene.

1 Like

Tålmodighet skal belønnes :+1:

2 Likes

Kommer mange nybegynnerspørsmål fra meg om dagen, men er sølv å foretrekke foran gull? Og hvorfor?

Sølv pleier å stige mer i prosent når det går opp, men også falle mer når det går ned, så høyere risiko, men også evt større gevinst hvis det går rett vei. I tillegg så er det økende etterspørsel etter sølv iom det grønne skiftet: elektriske biler og solcellepaneler trenger sølv. Samtidig regnes gull mer som en sikker havn når det stormer, så personlig har jeg litt av begge.

Sølv / gull ratio svinger en del over tid som du kan se her: https://www.bullionbypost.eu/price-ratio/silver/gold/alltime/

3 Likes

Sølv er tekinvestortypisk tillegg til gull, svinger mye mer

Tenk Eth ift Bitcoin som en slags parallell