Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Sølv som investering 🥈

Elektrifisering

Dessuten en rekke fantastiske egenskaper. Leder strøm best, leder varme best, korrosjonsmotstandig, dreper bakterier og virus osv osv.

Gull-SP ratio på all time low. Og gull/sølv ratio veldig høy.
Dette gjør sølv til verdens billigste råvare. Spesielt med tanke på hvor lite det er av det.

5 Likes

Ah, tusen takk for gode svar :relaxed:

Og manipuleringen av sølvpris kommer ikke til å funke i lengden nå som plutselig en hel generasjon silverbugs har kommet til og kjøper fysisk metall, for industrien kommer til å drite glatt i om de trenger å betale trippelt dagens pris, for det er uansett bare en ekstremt liten innsatsfaktor i deres totale regnskap.

60 gram sølv i en hel elbil eller 1 gram sølv i en mobiltelefon, det har absolutt ingenting å si for bilkjøperen om det sølvet koster 200 for en unse eller 1000, så industrien kommer til å betale det det koster uten å tenke over det en gang.

Så lykke til med papirsølvet så lenge det varer

4 Likes

Men følger ikke papirsølvet prisen til sølv? Eller hva er det jeg ikke forstår?

Sølvprisen følger papirsølvet. Ofte når sølvprisen stiger , dumpes det absurde penger papirsølv ute i markedet.

3 Likes

God helg :raised_hands:

1 Like

Haha jeg er blokkert av alle disse sølvtwittrerene.

De liker visst ikke å høre at utdanning og tilgang på helsevesen bør være en rettighet

Samme med bitcoingjengen. Tynn hud

3 Likes

Vet hva du mener. Har prøvd et par diskusjoner selv. Ender som regel i noe sånn som “fuck you europoor” :joy:

Have fun staying poor!

1 Like

Fra Powell til Brainard = 🦬🦬🦬

Denne er gull eeh sølv :sweat_smile::point_down:anbefales på det varmeste :brain:

1 Like

Når jeg så tråden «Søvn som investering» var jeg helt overbevist om at en eller annen Yoga og vegetariansk blodentusiast som skulle slå et slag for viktigheten av mental og fysisk helse sett fra et kapitalistisk perspektiv :sweat_smile:
Også var det bare dere😂

5 Likes

Hei, er ny på sølv (metaller).

Mitt spørsmål er: Hvis jeg vil inkludere dette, sølv, i porteføljen min. Hvilke måter kan jeg gjør det på og gjerne da med en kort risiko gradering :blush:.

Pr nå har jeg litt hos BLACKROCKs fond som står på gull/sølv edle metaller mm.

Enkelt aksjer fra gruveselskaper? Fond? Kjøpe sølv tavex, eller på …papiret ?:sweat_smile:

Jeg er blank! Så setter veldig pris på en liten veiledning evt henvise meg til en om noen her har skrevet noe ett sted :blush:

På forhånd, takk!

Helt blank? PSLV etf og AUGB fond

1 Like

Hei Okei!

Sølv og gull er på mange måter en slags portefølje forsikring hvis ting går veldig galt, samt et inflasjonshedge. Skal du tenke absolutt risiko og at finanssystemene kan bryte sammen etc, så er fysisk sølv og gull tingen. Skal du plassere deg for å ta del i forventet oppgang er forskjellige sølvinstrumenter handlet på børs ok. Du bør vite at endel ETF’er er tvilsomme hvis det på et eller annet tidspunkt knaker ved et stort fall, deriblant GLD, SLV og noen andre. Bedre å kjøpe Sprott sin PSLV og PHYS. Av fond kan AuAg Silverbullet handlet i Sverige være aktuell, i USA/Canada GDX og GDXJ for generell eksponering. Av selskaper må du gjøre din egen analyse. Hvis du kan lite om bransjen, syklusene og analyse generelt vil jeg anbefale deg å holde deg unna små exploration selskaper - for høy risiko. Av selskaper du finner i Europa er Lundin Gold og Fresnillo av de større selskapene som kan være aktuelle. I USA/Canada kan du se på selskapene som inngår i GDX og GDXJ for å få ideer til selskaper å vurdere.

3 Likes

im all for PSLV foran SLV, men enn så lenge er status

2 Likes

Mange som nå påpeker det rare fenomenet at Dollar Index og PM stiger samtidig. Det sier litt om hvor sammenpresset springfjæren er.
Det er helvetes mye «hot Potato Money» som må ta veien et sted. Alle vet at dollar ikke er plassen å være på litt sikt. Hvis nå Dollar Index skulle starte å falle vil Sølv gå rett i taket.
Også merkelig at ikke bilindustrien har vært mer aktiv på stockpiling av sølv. Det kan selvsagt endres.

Edit @Okei
Kjøp noen mynter hos Tavex også!
Fordelene med fysisk mynt er:
•Det er tøft :smiley:
•Det er momsfritt
•Det er skattefri gevinst ved salg
•Du er med på å trekke fysisk sølv ut av markedet
•Ingen forvaltningsgebyrer
•Du kan unndra formueskatt, hvis du har samvittighet til det
•Mynt kan faktisk «gå tomt». Mange Mint melder nå om shortage på blanks
•Det kan graves ned
•Det er perfekte jule og bursdagsgaver

7 Likes

Tror det handler om det jeg skrev over, til og med hvis sølvprisen går sky high så er det uansett så lite sølv som trengs per bil at de bare baserer seg på å kjøpe sølv for enhver markedspris heller enn å allokere kapital til å stockpile for å hedge mot en oppgang.

2 Likes

Mye mulig

Men flere supply issues er vel ikke ønskelig. Uten sølv stopper produksjonen.
Samsung har vel sikret seg med Marokkansk sølv. Flere vil nok følge på.

1 Like

Tusen takk for inputs! Setter veldig pris på at dere tok tiden.
Første bestilling av fysisk sølv lagt inn. Så skal jeg få gravd dette ned :sweat_smile:

Vil nok kjøre samme løp som med krypto. Kjøpe litt jevnt og trutt, la det stå :slight_smile:

4 Likes

Har en update for dere som holder/nysgjerrig på Fortuna Silver Mines (fra nyhetsbrev jeg abbonerer på)

3 Likes