Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Sølv som investering 🥈

Ja da ser det ut som ting går etter planen vår.
Inflasjonene fortsetter som aldri før og til bakers på 70 tallet så var jo sølv og gull på ATH, mens nå er det bare trist.
Denne grafen er jo inflasjons justert og sier litt hvor dårlig sølv har gjort det.
Men med økte bruk områder på både solceller og el biler, er det vel ingen grunn for at ikke dette metallet og skal bli mye dyrer i frem tiden.

@SeaDweller (Det hadde ikke vært dårlig kjøp det, i dag i hvertfall)
image

2 Likes

Det ser bra ut. Og vi har 1 mnd, minst, å vokse på, med dette bakteppet.
PM har «slukt» økt tiåring på en måte jeg ikke har sett før. Lover godt.

Bank of America kan slite skikkelig med sin korte posisjon i Sølv nå.

2 Likes

Ja det hadde kommet som en stor bonus.
Utsiktene ser i hvertfall bra ut i dag. Normalt holder slike høye inflasjonstall og godt momentan , kanskje noen tekniske motstands punkter kan ryke og gi kjøps signal.

Jeg er jo sinnsykt langsiktig på disse, mye av sparingen i pensjon er satt i sølv/gull fond. Så vi snakker 20 år + eller 2 dobling.
(Det sikrer jo at jeg har verdiene mine i dag og stor mulighet frem over)

3 Likes

Sølvet tar gull i portisen i dag

3 Likes

I dag tar gull (gruver) gull i min portefølje og sølv (gruver) tar sølv :1st_place_medal: :2nd_place_medal: xact bear får bronse. :3rd_place_medal:

3 Likes

Hvordan endte sølvkula idag?

Har ikke fasit, men tipper rundt 6%

Tror risk/reward er helt utrolig bra i gull/sølv.

Vi ser siste 10-12 år er laveste 13-14 dollar. Oppsiden i forhold til andre comodeties burde tilsi at kursen skulle vært doblet minst i og med alt annet er langt over ATH.

Jeg har flyttet 2/3 av pensjonsfond i nordnett i gull/sølv fond. Har gått sidelengs men når fredag kommer antar jeg vi går i + i år.

1 Like

+5,8% i SEK

2 Likes

Skikkelig hvor volatil den er

image

3 Likes

Billigsalget er over for denne gang. Men fortsatt billig relativt sett.

Mulig vi får se en opptur hos produsentene etterhvert. First, PAAS og Hecla burde ha gode forutsetninger nå.

1 Like

Ser ut som det er en økende bevissthet på «sound Money» vs fiat i NordAmerika. Og en gryende mistro til banksystemet.
Det høres helt vilt ut, men vi kan være noen dager unna et Bank Run i US.

Folk har nå 0,5% av sparepengene i PM. Synkende, flat eller negativ utvikling på S&P vil gjøre pensjonsforpliktelsene umulig å innfri.

Kjøp sølv!

2 Likes

Er dere klare for en 10 års bull run for sølv… Det er jeg…
Jeg har prøvd og se det litt i sammenheng med 70 tallet. Jeg tror vi er verre fortattning nå en da så faktisk tror jeg det kan bli enda bedre for sølv. Og sølv sitt inntog i el biler og solceller vil jo gi enda flere bruksområder. Når bør en kjøpe sølv og hvor lenge:

Her er sølvprisene 1960 til 1980.
Helt frem til 67 så var sølv bundet mot gull og en del av penge systemet så da var det stabilt.
Men prisen var 1,29 dollar (ganger vi det med 18 får vi dagens pris Ca 23.2 dollar og det var i 1963 nesten 60 år og kun 18 ganger) (ser vi på olje pris var den 2,97 dollar i 1963 og i dag 96 dollar ca 32 ganger) (gull var 35,31 dollar ca 54 ganger) så her er det en del og gå på kan man si.
Faktisk traff den nesten samme bunn 1,3 i nov-dec1972. Klarte du og kjøpe da ville du hatt over 20 ganger innsatsen på 8 år da den toppet ut på ca 30 og S&P stod stille.

Så hva er det likheter mellom da og nå. Det er inflasjonen var på 8-12% opp 2 år og så litt kjølig men så videre opp igjen slik som viser hvor utrolig vanskelig det er og temme inflasjon.
jo mer jeg leser og ser jo mer tror jeg den vil vedvare pgr all gjelden i systemet.

Så hvor langt opp snakker vi de neste 2-3 år-- Hvertfall 2-3 dobling 50-75 dollar
og skulle de ikke klare og vi får enda en peak på 2-3 ganger på toppen av det så er det jo 150-200 dollar.
Er det sinsykt ? ikke hvis du ser i forhold til gull og olje. Hadde vi hatt 54 ganger på sølv slik som gull har gått til nå skulle den vært på 70 dollar nå og vi kunne doblett den 1-2 ganger pgr høy inflasjon og da er vi på 150-200 dollar på som Gull.

Så for min del er det jevnt og trutt akulmulere Sølv neste 2-3 år i hvertfall og kjøpe sølv fond som har gruver de går jo 2-3 gangen i forhold til sølv …

Og hva er nedsiden? vel skap vi tilbakers til snitt pris 1985- 2005 er det 6-7 dollar men da snakker vi fulstending krakk i markedet og laveste den var i 2008 var jo ca 10 dollar (som jeg mener er Maks nedside men lite realistisk pgr nye markeder)

3 Likes

Har vært klar i over 2 år allerede :+1:

3 Likes

Så sølv faller før den går opp ved krakk som i 2008? Så det er tryggest å sitte i cash og kjøpe sølv etter krakket? Eller kan man da heller kjøpe aksjer?

Mange sitter nok og venter på et «krakk».
Historien kan nok imitere seg til en hvis grad. Men man kan også sitte der med en haug Fiat, som blir mindre verdt for hver dag, i åresvis. Så å tro på en blåkopi kan bli jævlig dyrt.
Å kjøpe litt med jevne mellomrom blir sjelden feil.
Man vet heller aldri hva politikere kan finne på. Moms på sølv/gull f.eks.

2 Likes

Sølv kan eksplodere over natta pga kursen er såpass manipulert til et lavt nivå så det er ikke uten risiko å sitte helt utenfor. Ellers er det jo alltid greit å ha litt cash tilgjengelig om det skulle bli enda billigere…

Banksjefen hos en av de store som ligger short bestemmer seg en dag for å legge ned avdelingen som står bak sølvtradingen/manipulasjonen :bomb: :fire:

1 Like

Påfyll :2nd_place_medal:

4 Likes

Hahha hvor mange tavex poser har du nå? p.

3 Likes

Den setningen der går igjen i veldig mange tråder her hvor det som blir diskutert ikke utvikler seg i riktig retning :stuck_out_tongue:

2 Likes