Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Sølv som investering 🥈

Sweeeeet… Jeg har som sagt disse 3 på nordnet, og BGF på Sbank…
Vel målet var og ikke tape penger og nå kan dette bli meget spennde frem over. Tenk om vi får skikkelig short squees på toppen i dag. :pray:

image

1 Like

Kjedelig bakteppe selvsagt. Skulle gjerne sett sølv og gull stige av andre årsaker. Men når elendigheten først er på gang, er det et bra plaster på såret å være riktig investert.

Prisene har gått voldsomt på det fysiske også

First er opp over 7% i Tyskland

4 Likes

Noen som fortsatt følger med på Sotkamo ?har ingen aksjer der men ser det er litt aktivitet

Lundin Gold også opp en del

3 Likes

Sølvmyntene mine med brudd opp?

4 Likes

Er veldig spent på hva slags utslag dette vil ha å si mtp at kontraktene går ut i dag.
Eric Sprott har alltid sagt at prisene vil være manipulert INNTIL folk krever levering.

2 Likes

Krig er aldri bra og jeg er helt enig.
Men du som aktiv investor betyr at du tar ansvar for hvordan du investere.
Om du kjøper sølv eller ei betyr ikke at putin ikke hadde invadert men det betyr at du har fjernet kapital fra ett overpriset aksje marked til en lavere risiko som gull og sølv. Hovedsaken min er forde jeg ikke vil tape penger. Stiger gull / sølv 7/8% så går vi i 0 i forhold til inflasjon mens de med cash taper.

Investeringer er en del av spillet. Vi tar sider etter hvert som brikkene flyttes og målet er jo og la pengen jobbe for deg og ikke motsatt. Klarer du dette over lenger tid betyr det mer frihet til og velge for deg. Har du 0 gjeld og cash på hånd er det ingen som eier deg eller du har ingen forpliktelser. Det betyr at du kan jobbe med hva du vil. For oss som har investeringer som hobby betyr det og kunne investere hele dagen og følge markedet en fantastisk mulighet, og når du fjerne forpliktelsene dine så er du fri.

Krig = bra for GULL og SØLV
Inflsasjon = Bra for GULL og SØLV
Så tror vi er på rett plass noen år til… :slight_smile:

PERFEKT storm…

Godt eksempel på hvorfor man kjøper før og ikke etter. 80-90 % kommer til å kjøpe i siste bullfase som vanlig

3 Likes

Akkurat det jeg advarte mot lenger opp her.
Men betryggende å vite det sitter masse penger på sidelinjen fortsatt.
Som forhåpentligvis finner veien inn i PM etterhvert.

1 Like

hmmz, sa noen fysiske penge.r

2 Likes

Jeg forstår virkelig ikke markedet alltid, eller ganske ofte gjør det virkelig rasjonelle vendinger og ting jeg angrer på at jeg ikke slo til etterpå.
F.Eks i går da Gull / sølv stiger opp 3%. Det er jo veldig fornuftig, ettersom krig og Inflasjon vil drive råvare og metaller opp.

Men så plutselig så snur alt og det ender faktisk ned 1%… Jeg kan ikke se noe annet en at dette burde være en kjøps mulighet og at om 1-2 uker burde dette være en win/win.

Samme skjedde da Infjasjonstall komm forrige gang. Da ser en gull/sølv først faktisk går ned 0.5/0,8% for så og snu og gå opp 1%.

Men det er vel så mye penger i systemet at de store gutta driver spillet og shortet kraftig i går og da snudde den, eller folk grep muligheten og solgte ut lager/fremtidig produksjon og presset prisen tilbakers. Så kanskje dette er fornuftig.

Men det vi vet er at mest sansynligvis så ble store mengder omsatt og kommer inflasjons indikatorene inn på 7,8/8% som jeg tror så vil dette fortsette en vei… eller riktig vei…

Vel strategien er jo at om 7-10 år er sølv 200 dollar så strategien står enda ved…

1 Like

Du sitter i gull verdt 100, de stiger til 103. Aksjer går ned fra 100 til 97. Du selger gullet og kjøper aksjer. Bevegelsene reverseres og du sitter igjen med aksjer verdt 106. Man sitter med gull som en hedge.

1 Like

Det stemmer og det er hensikten. Du trenger ikke bli rik på gull, men hvis du klarer og lave være og bli fattig så vinner du alike vel.

2 Likes

bilde

Demand is riiiiiiising!

5 Likes

Russere som trenger litt solid cash. :see_no_evil:

Ikke bare russere ser det ut som.
Utsolgt for Østerikeren i Oslo nå.

Utsolgt for 3 av de mest populære gullmyntene også.

1 Like

Vi skulle hamstret mer… men men 500 unce tar jo litt plass.:joy:

Men prisene faller hehe korrupt ….

2 Likes

Her er litt av forklaringen på at prisene er ned. Det har blitt «produsert» helt latterlig med papirsølv, som er solgt i markedet.
Dette er nå så hinsides ute av proposjoner at ingen har sett maken. Fritt fra hukommelsen var forholdet litt over 100 for halvannet år siden.

3 Likes

Det er jo helt ekstremt. Vel det som er sikkert er at en reprising vil kunne komme og da vi det smelle skikkelig. Men fysisk gull/sølv vil og kunne ta en helt annen vei og bli priset annerledes i fremtiden.

Krig og Inflasjon burde være Ekstreme triggere for Gull og sølv, men på en eller annen måte så holdes det nede. Vi får bar holde på med det vi tror på så kommer det nok om 1mnd til 10 år… sølvet i safen går jo ikke akkurat ut på dato.

Nå er det jo utsolgt av Jod i alle butikker for… neste er jo hamstrng av sølv …håper vi :slight_smile:

Fikk kjøpt noe «skrot» inne hos en brukthandler/mynthandler. 24 mynter a 33.5g med 92.5% Sølvinnhold. Pris 5200kr.
Så med mindre jeg har blitt «bøffet» skikkelig, så skal prisen gjenspeile spot uten noen form for premium.

Finner samme mynter f.eks her til 265 pr stk

1 Like