Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Sølv som investering 🥈

Auag fond… og fysisk sølv.

1 Like

Takk. Fysisk sølv er uaktuelt, men skal se på fond.

1 Like

Obligatorisk når en skal investere i sølv å ha noe fysisk. Sorry, men regler er regler

1 Like

Kan knabbe noe av sølvet til samboeren :grinning_face_with_smiling_eyes:

Hehe. Det står i Norges lover liksom?

Mine ishares silver trust (slv) steg forresten 6.06 prosent idag.

1 Like

Breakout?

5 Likes

Nå er muligheten folkens til og få gode kjøp på finn.
Ikke alle følger dette slik som oss :dollar: så jeg fikk akkurat 21stk 50kr 1978 ca 25g rent sølv til 5500kr (sølv verdi 33.7x10.91x(25/31,1)=295,552
Pris jeg betalte 5500/21 =261,905

Helt innafor….

7 Likes

Når realiserer folk litt? 50$?

Realiserte litt på 30.

Blir nok realisering av sølvtøy som har ligget på loftet om ikke så lenge.

1 Like

30 :smiley:

Dette skal høyt

BRICS møtet vil være bensin på bålet

Sitter på ca 90kg (inkl sprott) pluss gruver selv.tanken var å cashe inn litt på 50, for å betale gjeld i NOK.

3 Likes

Har en plan om å selge fysisk sølv rundt 150 $ innen 2028 ish tipper jeg. Har ikke dårlig tid ! Klovn tenker sikkert flere. Vi får se da :kissing:

3 Likes

Jeg har i teorien ikken realiserings verdi.
Husk pr i dag så er forbruk av sølv LANGT over produksjon.

Det er absolutt ingen fornuft i pris på sølv verken når det kommer til hva som kan komme opp fra bakken (husk sølv vs gull er 1-7) så for hver unge gull kommer det 7 unge sølv.

Gull vs sølv er 85 ish mot snitt 50. (Best case 15)

Sølv er det materiale vi trenger mest av i fremtiden til bomber og granater, AI og energi (batterier og solceller)

Så salg for disse parameteren nås er uaktuelt om det er 50-75-200 så må en se på fakta.

Nå har noe eller noen holdt dette i sjakk lenge men for eller siden vil etterspørsel og pris komme til fornuftig nivåer .

Kanskje det er 50 dollar men det avhenger av etterspørsel og tilgjengelig sølv.

Etter og ha lest alt om sølv siste 5 år tror jeg 100$ burde være min med tanke på material behov men 50 er absolutt min hva sølv burde ha vært i dag.

Jeg tror sølv neste 5 år kommer til og gjøre det ekstremt bra mot alt.

6 Likes

3 Likes

Og bare sånn “forresten” angåande oppgangen på fredag

Silver prices soared by over 6% yesterday breaking through the crucial $33.6 per ounce mark and sending shockwaves through global markets. The surge has put five major U.S. banks at risk of massive losses, potentially in the billions, due to their heavy short positions in the precious metal.

According to data from the Commodities Futures Trading Commission (CFTC), the open interest in silver futures contracts has reached a staggering 141,580 contracts, each representing 5,000 ounces of silver. This translates to a total of 707,900,000 ounces – nearly equivalent to a year’s worth of global silver production.

With silver prices surging by $1.84 per ounce, these short positions are now underwater by an estimated $1.3 billion. Sources close to the matter report that gold futures are experiencing a similar trend, with paper shorts down over $1.5 billion.

The scale of this short position is particularly alarming given that it is reportedly concentrated among just five U.S. banks. Industry analysts are questioning how such a small group of institutions could take on a short position representing an entire year’s worth of global silver mining output.

9 Likes

Man må ikke glemme opp dette at mye av shorten til swap dealers er en hedge mot miners og andre som benytter sjansen til å selge med futures for å låse prisen.

2 Likes

Personlig ser jeg på dette som de 5 store bull casene til sølv:

1. Mexico stenger gruver

Hvis Mexico, som er en av verdens største sølvprodusenter, skulle velge å stenge ned gruver for å holde sølv nasjonalt, kan det redusere den globale forsyningen betydelig. Mindre tilgjengelig sølv kan føre til høyere priser internasjonalt.

1. Økt kinesisk produksjon

Økt industriell produksjon i Kina kan øke etterspørselen etter sølv, gitt sølvets rolle i elektronikk, solenergi og flere andre sektorer. En slik etterspørselsvekst kan påvirke balansen mellom tilbud og etterspørsel.

1. Quantitative Easing (QE) i USA

Nye runder med QE fra den amerikanske sentralbanken kan øke inflasjonsforventningene. Dette kan føre til en større etterspørsel etter edle metaller som sølv, som historisk sett har blitt ansett som en inflasjonssikring.

1. Geopolitisk ustabilitet

Økte spenninger eller utvikling mot krig kan skape økonomisk usikkerhet. I slike situasjoner kan sølv, likt som gull, bli ansett som en trygg havn for investorer som søker å beskytte kapitalen.

1. Likviditetsproblemer for amerikanske banker

Likviditetsproblemer i store banker i USA kan skape usikkerhet i markedet. Investorer kan da søke seg til sølv som en sikring mot potensielle bankproblemer og økonomiske ustabiliteter.

1 Like

Helt ening og du må heller ikke glemme India sin ekstreme import av sølv. De vokser enormt og bygger solcelle parker så det holder.

Og Mexico er helt riktig. Her ser du graf.
Så forbruk stiger og produksjon går ned.

Og det og starte nye sølv gruver kan ta mellom 5-8 år og sølv er hovedsakelig bi produkt av andre gruver. Her er det mye og ta tak i.

I morgen blir ekstremt spennende , klarer bankene og presse ned pris eller er det skipet seilt :crossed_fingers:t3:

Da kostet det plutselig 417kr for en kenguru

Når starter Ola Nordmann å rømme fra den norske krona? Man må jo klype seg i armen over hvor jævlig valutaen har svekket seg. Nesten så man ikke tror det, og dermed ikke foretar seg noe.
Men det kan komme et rush inn i dollar, PM og Bitcoin.
Ingen norske store kapitaleiere, bortsett fra Røkke, har flagget en «utflagging» fra NOK. Men det er vel et spørsmål om tid.

7 Likes

Stigende dollarpris på sølv og fallende krone.

Føles godt å være lasta.

6 Likes

Spennende uke.
BRICS-møte denne uka, som ingen norske aviser nevner med et ord.
De skal muligens annonsere en ny valuta, som et substitutt til USD.
Kan komme enorme utslag i valuta og PM.

Stol-leken i papir vs fysisk er nå på 408. Hva pokker vil skje når folk vil ha levering?

Som flere også har fått med seg har Russland nå listet opp sølv som en asset sentralbanken skal sitte på (som første land :man_shrugging:). Russland var en stor eksportør av sølv. Klarer ikke se akkurat hvor mange unser. Men i 2022 eksporterte de for 915 mill $. Deler man på 22 blir det 40 mill unser som ikke kommer ut på markedet. Ikke ubetydelig.

4 Likes