Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Sølv som investering 🥈

Var det ikke snakk om høy pengebruk og inflasjon med Trump? Bør jo være bra for edelmetaller?
Men olje også ned så ser ut som folk selger for å kjøpe dollar og mag7 igjen…?

Hmm… kjøpe mer i dag :upside_down_face:

1 Like

Er nok denne som har mye skylden

1 Like

Da var treet ferdigristet for denne gang? :rofl:

Kjøpte i dag og .
Da er det tomt for kjøp.

Glad jeg spredte over 4 kjøp og ikke alt med en gang :+1:t2:

1 Like

Sølv har brutale bull markeder når de først kommer

1 Like

Jeg tror ikke det er vesentlig endring i sølv prisene uansett hvem som er president. Behov for sølv er større en produksjon.
Kanskje trump kan redusere litt på solceller i usa men jeg tror verden trenger enormt med sølv til alt.
Vi får se. Jeg har fortsatt troen.

Tror USA vil forsette og slite økonomisk frem over. At dollar skal bli mer verd med trump skjønner jeg ikke helt.

Toll murer gjør alt dyrere i usa forde de klarer ikke og produsere ting så billig som India/kina
Inflasjon stiger / levestandard synker
Renter stiger og mer penger må trykkes.
Eller ett krakk…

Hmmmm vanskelig.

2 Likes

Tesla steg vel voldsomt når trump vant, EV trenger også sølv

1 Like

Tok tilbake 32 :relaxed:

1 Like

Ja Godt med en liten revansj….

Heisann

Jeg har tidligere investert i PSLV hos Nordnet, men ser at jeg nå ikke får lov til å kjøpe denne på grunn av det nye regelverket. Finnes det noe europeisk alternativ som har fysisk backing?

Mange takk!

2 Likes

Ikke gode tider i sølv bransjen…

Men fundamentene står ved:

Og selv om store fall i investeringer i vesten så stiger behov og underskuddet fortsetter.

Får klore oss fast….

This means that demand across the total silver industry is expected to increase by 1% year on year to 1.21 billion ounces in 2024. This is expected despite an anticipated fall in demand for silver across the photography, jewellery, silverware, net physical investment, and net hedging demand industries.

Meanwhile, global supply of silver is expected to increase by 2% year on year. The Silver Institute said the global silver market is on course to a physical deficit in 2024 for the fourth consecutive year, at around 182 Moz.

“This year’s deficit is little changed from 2023, and still elevated by historical standards,” the institute said. “More importantly, Metals Focus forecast this deficit will persist for the foreseeable future.”

1 Like

Med pris over 30 dollar er det vel litt feil å klage på sølvprisen.På dette nivået har gruveselskapene solide pluss marginer og solide overskudd.Og med lav kronekurs har jo sølvprisen målt i nkr satt solide toppnoteringer i det siste.Men det er vel slik at alle vi som er investert i metallet forventer mer.Tror vi tester en bunn nå og at vi endelig kan akselrere kursfarten oppover mot 50 dollar .Håper sølvbusken er ferdigrista nå!

1 Like

Ja det er sant. Vi vet jo at sølv er volatilt og ett litt spesielt metall. (Jeg kjøpte i dag og. Måtte hente litt fra cash buffer :upside_down_face: her er det all inn….
(Vi kan jo ikke ta med oss noe der vi skal og sølv varer nokk lenger enn meg) :joy:

Vi må jo huske at sølv er langt fra ATH mens alt annet er gått ekstremt.

Pengetrykking og gjeld er ekstremt. Så en skulle jo tro at ett metall som er:
unikt
Begrenset antall
Mye blir brukt opp i produksjon(bomber etc)
Hardt og utvinne/øke produksjon (som regel bi produkt)
Fremtiden tilsier økt behov

Skulle kunne få en ATH snart…:joy:

Men det blir nokk ikke i dag.

Men ok recovery…

2 Likes

Med 4år på rad høyere etterspørsel enn utvinning så må det gå tomt i hvelvet en vakker dag, og da dobler vel prisen seg over natta…

4 Likes

Denne tok litt tid og komme gjennom. Men det skal ikke mye til for sølv skal opp noen kroner neste årene…

According to a research paper by scientists at the University of New South Wales, solar manufacturers will likely require over 20 percent of the current annual silver supply by 2027. By 2050, solar panel production will use approximately 85-98 percent of the current global silver reserves.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/pip.3661

1 Like

Surt med pullbacks men jeg har fortsatt trua

1 Like

Greit med litt med vind i dag.
Har jo kjøpt med begge hendene denne gangen…… :dollar::champagne::rocket::musical_score::notes::airplane::crossed_fingers:t3::crazy_face:

Egentlig så kom denne dippen utrolig uventet når du ser på behovet øker og USA underskudd stiger hver dag.
Litt som vi diskuterte over med FOMO . Denne dippen måtte bare utnyttes til det maksimale.

Så får vi se i om den kan bli hentet inn når trump tullet er over….

Så får vi se om vi klarer og hente inn litt

Og ett kraftig fall på få dager på auag…

2 Likes

Hovedfokus er å ikke selge for tidlig :cowboy_hat_face:

3 Likes

Snittpris for sølv i q3 ca 27dollar, så det burde bli bra q4 rapporter. Surfer vi inn med snitt f eks på 32$ blir det en økning i inntektene med 18-19% (alt annet like) og gjerne mer (i prosent) på bunnlinjen

2 Likes