Da var 37,38 blåst og inn i 39 territorie .
Det er fredag , det er fredag …
Hold i hatten
Fortsatt lommerusk ift gull. Vekk meg når den er tresifret…
Ser bra ut . Kjøpte litt SCZ (Santa Cruz SM) før i år enkelt kjøp, steget kraftig. Finnes faktisk juniorer der ute med bra CF og lav prising.
Synd krona har styrket seg. Men gøy å se at USD prisen på sølv fyrer oppover.
Hmm lomme rusk. Ja gull er litt bak men med dagens oppgang og siste tiden har det vært utrolig gøy for oss sølv investorer.
All data fra Yahoo finance.
……………Sølv ……….gull
1mnd ….7.99% ……1.46%
6mnd…… 25.%…….24.42%
1 year ….24.%…….39.54%
5 year…… 105.%….87.40%
Så det er ikke helt avgjort… men 1 år leder gull som forventet, først går gull så for sølv 2x…
Konklusjon
• $41–42 er første store motstand ved et kraftig påslag – teknisk bekreftet signal.
• Derfra møter du $44–45 – region med markedsreaksjoner.
• $50 er det store milepælet; gjennombrudd her kan utløse betydelig momentum og muligens “squeeze”.
Jeg tror squeeze kan komme helt uforutsigbart her, sikkert uhorvelig mange som sitter typ 10x short uten at jeg klarer å forstå rasjonalet
Jeg tror squeeze kan komme helt uforutsigbart her, sikkert uhorvelig mange som sitter typ 10x short uten at jeg klarer å forstå rasjonalet
Joda, løsnet fint nå, men jeg kan ikke unngå å se at ratio fortsatt pr nå står på 3355 / 38,37 =87,438
Når mengden på kloden er 14:1 og utvinning 8:1 så er det der den bør ligge synes jeg.
Men det er vel tilbud og etterspørsel som rår; gull er leilighet i byen og sølv er hus på landet…?
Ser ut som flere år med fysisk underskudd er catching up.
Basically har ny produksjon (gruver) falt med litt over 1% årlig de siste 8 årene, mens industriell bruk har økt med litt over 4% årlig i samme periode. Over tid baller det på seg før eller senere vil den fysisk verden realitets-orientere “papir- og digital-verden”.
Fornybar industrien, hadde en voldsom økning fra 2022 til 2023, og bidro til at at fysisk investering falt voldsomt fra 2022 til 2023.
Tror nok du har rett. En squis kan aldri planlegges.
Blir spennende å se om det finnes nok sølv til leveranse
Sølvleveranser på Comex brøt akkurat ut.
Nesten 2 millioner unser per dag, tilsvarende den globale daglige produksjonen.
Industrier, investorer, og shortposisjoner konkurrerer nå om metall. Kommer det til å bli press på tilbudet?
LBMAs fysiske sølvreserver er kritisk lave.
TD Securities rapporterer at bare 155 millioner unser fritt flytende sølv gjenstår i London – det laveste nivået i historien.
EFP- og OTC-markedene er i ferd med å endre seg.
Rentene på sølvleasing stiger kraftig (6%+) , og premiene øker.
En perfekt storm er i ferd med å danne seg både i COMEX og London.
Spekulativ kapital strømmer inn.
Detaljhandels- og institusjonelle investorer legger endelig merke til sølvets oppsett. Knapp forsyning. Høy industriell etterspørsel, og ingen overskytende gruvekapasitet, og fortsatt latterlig billig sammenlignet med gull
Tariffer og geopolitikk setter bensin på bålet.
USA har nettopp innført en toll på 30 % på sølv fra Mexico og EU – som står for over 25 % av USAs import.
God sommer !
Spennende nivå her
Sølv justert for dollar, og inflasjon
Da har jeg akkurat betalt for mine første fysiske mynter, er egentlig tenkt som en investering, men til dere som har samlet litt fysisk, har dere noen gang solgt også?
Ser det er mange samlere som bare hamstrer og aldri selger, ser litt for meg att jeg bare blir sittende å gnukke på det også, så kanskje ikke en god investering slik sett?
Er helt uproblematisk å selge rent teknisk sett, alle mulige forhandlere har veldig bra opplegg for det, og du kan selge på finn.no for den del. Men i praksis blir du hektet på the shiny og sitter og gnukker.
Transaksjonskostnaden og premium er såpass høy at det blir ikke så utrolig mye frem og tilbake trading du gjør med fysisk
Sånn ser det ut for meg i tavex:
Så prosentøkningen etter kostnader er ikke strålende, men det fysiske er en deilig hedge i porteføljen hvis verden blir gal
Har solgt til både tavex og mynthandelen. Funker bra.
Unstoppable
Over 40$ i Shanghai sies det
Hva ville dere anbefalt å kjøpe på Nordnet for å få eksponering mot sølvprisen?