Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Sølv som investering 🥈

Jeg har en pågående sak med tolletaten der de deklarer en mexicansk Libertad som «delvis» lovlig betalingsmiddel å med det skal ha mva for innførsel. Dette har nå pågått i 6mnd med brev frem og tilbake. Siste jeg fikk var at det skal opp juridisk, men det er 9 mnd behandlingstid.

Delvis lovlig, hva faen er det​:joy::joy:

Begrunnelsen er en i Tollvesenet som tydeligvis har ringt til Banco de Mexico i 2011 og blitt fortalt at man ikke kan handle i butikken med Libertad mynter, de må veksles inn. Har spurt dem tilbake om man kan handle på REMA med en norsk gullmynt :sweat_smile:

7 Likes

Jeg hadde samme problemet med en 1 kg bull bear mynt jeg kjøpte fra hong kong 4 år tilbake. Jeg endte opp i forbannelse med å betale 2200 kr i moms elns. Jeg vet at jeg kunne/skulle fått de tilbake men jeg orka ikke ta det videre der og da. Ikke gi deg !

5 Likes

Så deilig at vi tålmodige endelig begynner å få skikkelig uttelling her :money_mouth_face:

5 Likes

Liten pullback nå, så har vi cup&handle til månen

5 Likes

Ja ??? :raised_hand: :raised_hand_with_fingers_splayed:

4 Likes

Cup&handle i en Cup& handle? Target på denne?

Kan fort lukte rakett her om den får en grei pullback

4 Likes

@Biotec jeg er fornøyd på 150-200 men :point_down:

3 Likes

Noen tips til hvordan man skal investere i sølv? Vurderer AuAG Silver Bullet via Nordnet, men det er et fond som også har endel eksponering mot gruveselskaper osv.
Jeg ser først og fremst etter fond og aksjer som kan knyttes opp til en ASK-konto.

Hva gjør dere? Kjøper fysisk metall?

1 Like

4 Likes

Meget hyggelig. Vi har jo ventet ganske lenge da :wink:.
Men det er jo akkurat det som har blitt sagt, at når sølv går så går det fort …

2 Likes

Tror det er veldig vanskelig å henge seg på selve rallyet med millionbeløp, så jeg tenker at det er ok at jeg ofte må være tålmodig og bygge posisjoner over flere år.

Slow and steady win the race…. Haren mot skilpadden. Har lest den boken mange ganger ja.
Jeg sluttet jo med enkelt aksjer for 2-3 år siden og kun kjøpt fond. (De rette fondene hittil) og generelt så begynner ting og se meget pent ut.

Ingen gjeld heller . Jeg tror det kan bli tøffe tider fremover. (Det er i hvertfall det gull forteller oss)

5 Likes

Og hva er de rette fondene?

2 Likes

3 alternativer

1. Kjøp fysisk metall
  2. Kjøp fond som har fysisk produkt
  3. Kjøp fond som eier gruveselskap.

AuAG SilverBullet er et fint fond som eier gruveselskap. Men høy risk ifølge dem selv.

Så det viktigste, styr unna fond som kun eier papirsølv.

4 Likes

Dette her gjentar seg, ikke mulig å holde sølv tilbake.

4 Likes

Fant ikke et dønn nøyaktig tall selvsagt, men tror at det i en Tesla modell Y er gull og sølv for til sammen en liten tusing på dagens prising. Tror dere Elon bryr seg veldig om sølv koster 25, 50 eller 150 når han skal handle inn det?

3 Likes

Jeg heiv meg på Auag silver bullet B fondet 3 april i år og har hatt en syk avkastning.
Solgte alt av index og annet jeg hadde og gikk all in i bullet og Franklin gold.
Nå har jeg redusert Franklin litt og kjøpt meg ennå mer opp i Bullet.
Må bruke slike fond eller etf -etc fordi det er de aktive og passive pensjonsfondene mine. Kan ikke kjøpe ekeltaksjer der.
Sitter jo med en “hva faan er det jeg driver med” følelse i magen siden det er pensjonsfondene mine, men nå har jeg hatt en så eventyrlig avkastning at det skal tryne noe inne i hælvete før det blir skummelt.
Derfor tenker jeg å ri på bølgen her så lenge jeg kan. Nå snakker de mest optimistiske om sølvpriser opp mot $400.
Skulle det slå til ila 4-5 år så er det bare å le hele veien til banken

9 Likes

Det der er litt av en trade du har gjort altså. (Og gjør)

No notes, så lenge man husker at det er kun papirgevinst til man sikrer den, men hvor skal man sikre gevinst hvis fiat går til helsikes?

8 Likes

Jeg solgte faktisk en del fysisk gull og sølv på fredag.

Ikke fordi jeg tror dette er toppen, men fordi jeg skal kjøpe familiehytten og det å selge med skattefri gevinst fristet veldig:p

6 Likes

Det fysiske metallmarkedet er selvbalanserende sånn sett, etterhvert som prisene stiger så vil mer retail bullion bli tilgjengelig.

Papirmarkedet i Europa tilskriver jeg derimot lite troverdighet lenge enda

2 Likes