Kult!
Kjenner selv litt fomo, “Burde hatt mer”.
Men strategien har vært å spre seg utover. og gull/sølv har kastet godt av seg.
AuAG har jo gått littiår 

Kult!
Kjenner selv litt fomo, “Burde hatt mer”.
Men strategien har vært å spre seg utover. og gull/sølv har kastet godt av seg.
AuAG har jo gått littiår 

Jeg hørte fra en annen dealer som sa at kjøp av fysisk salg er helt annerledes nå enn f.eks 2011. Da kunne du i vertfall bestille sølvet, men leveringstidene varierte mye. Nå er det flere plasser du ikke får bestilt sølv i det hele tatt… uansett tidsramme
noen som har snakket med tavex f.eks om leveringstid ?
Det tavex har på lager shippes ila 1-3dager.
Tror ikke tavex har drevet å solgt ting de ikke faktisk har på lager.
Silverinvest.no fikk inn noen flere mynter, tipper de ryker ut fort. 1kgs allerede gått
Tavex har vært skrapet lenge.
Grunnen til at siden er nede er nok at de ikke kan sikre prisen på forhåndssalg (pre order)
KA Rasmussen er også tomme
Ser ut som fysisk sølv blir vanskelig å få tak i fremover. Ligger noen tuber til salgs på Finn
For tre-fire år siden leste jeg en del om gull og sølv. Den gang var det mange som skrev at sølvprisen var undervurdert og at det var mye sølv short.
Tilgangen på sølv var ikke spesielt stor og flere utenlandske investorer påpekte at hvis d ble litt større etterspørsel etter sølv så kom shorterne til å svi.
I følge chatgpt er det fremdeles mye short i sølv. Dette sammen med historisk høye lease renter på rundt 30% og mangel på sølv rett og slett, har ført til kursene vi ser nå.
Det kan fort bli verre for shorterne hvis tilgangen på sølv uteblir.
Bare å holde seg fast her og være med på bølgen
Siste ukene har det stått forhåndsbestilling på alt av 1 oz mynter. Derfor jeg lurer. Sist jeg kjøpte gikk det cirka 3 uker før jeg fikk myntene på forhåndsbestilling, men det er et par mnd siden. De får vel myntene sine fra Perth i australia om jeg ikke husker feil, og siste ryktene sier at Perth ikke leverer ut så ?
Noen tanker:
Husker jeg for ganske mange år siden kjørte til Hamar en vinterdag for en tur hus KA Rasmussen for å kjøpe sølvmynter av typen 1 oz Maple Leaf. Hadde veldig tro på at sølv var billig.
Spotpris var ca 60 kroner, men for fysisk sølv var det veldig mye dyrere, husker ikke helt men over 80 kroner tror jeg.
Kjentes godt i fingrene fra de hvite strammebåndet som julegavepapir forsegla de gule boksene, der jeg bar de ut i 20 minus.
Noen år senere var prisen 180 kroner stykk, og jeg trengte å finansiere utgraving i kjelleren.
Dessverre var de heftig rabatt på salg som kjøp, og noe som burde vært 200% gevinst ble kun 80% eller der omkring, det var godt under 100% i alle fall.
Så til poenget; aksjer som f.eks. Pan American silver har gått mindre enn selve sølvprisen.
Kan det være fordi selv om markedet /folk forventer «silver to the moon», kan det være utforbakke på andre siden, slik at beste måten å tjene på sølv nå er å ride the tide?
Jeg tenker i alle fall at skulle jeg fortsatt hatt sølv for en halv million under senga så hadde perspektivet vært 20 år pluss, fra nå, og ting jeg kunne pelt frem som pensjonist hvis alt annet gikk åt skogen. Og for kortsiktige trades i alle fall, kanskje noe annet enn både fysisk sølv og aksjer?
Kjøpte meg et par bokser, 20 tuber a 25 stk i tuben. Dvs noe over 16 kg i hver hånd, når jeg gikk ut av butikken på Hamar den vinterdagen.
Jeg liker tankene, og innleggene dine @Snoeffelen. Hopp på sølvtoget, og del tankene dine i tiden fremover 🫡
Jeg tror mange sølvaksjer har gått forlite ja.
Derfor tok jeg en liten pott til i AuAG idag.
https://norskmynthandel.no/ Ser ut til å ha masse sølv enda.
Goldsource har også.
Gullhøna har noe men ser ut som lite investeringsølv.
Jeg ser det skrives at banker ikke vil qoute sølv, derfor store spreads nå. Det som er spennende er alle ETFene og andre fond som ikke eier faktisk sølv, men har papir eller I owe U papirer på sølv.
What is happening in the silver market?
Silver lease rates, the cost to borrow London silver overnight, have spiked above 100% annualized, hitting an all-time high.
This even surpasses the surge seen during the 1980s silver short squeeze, when prices reached $52.50/oz.
At the same time, the 1-month lease rate jumped to a 35% annualized rate, the highest in at least 5 years.
The squeeze has been driven by increased investor purchases, a sharply reduced supply of bars available to trade, and a sudden spike in demand from India.
Meanwhile, benchmark London silver prices have surged to a record ~$3 premium over New York futures as market liquidity has almost entirely dried up.
As a result, investors are booking cargo flights to ship ~15–30 million ounces of silver from New York to London to profit from record premiums.
The rush for silver is unprecedented.

https://x.com/KobeissiLetter/status/1977840767977849217/photo/1
Jeg posta den i går lengre oppe her 
Hvis det ikke er opp som en bjørn og ned som skinnfell, med sølvprisen, er det nok en god sjanse for dert ja.