Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Sølv som investering 🥈

Mest bull target jeg har lest om er en som sammenlignet DOW/Silver ratio i 1980 på 16, vs dagens.
Dow Jones 46480 / 51,8 =897,297

Hvis 16 skulle være forholdstallet idag så ville kursen vært 46480 / 16 = $2905 / OZ

Noen høyere?

3 Likes

53 spot boys

5 Likes

Jeg gikk igjennom alle aksjene i auAg silver bullet.

Ble litt overrasket over PE.

image

7 Likes

Spørs om dette er oppdatert med dagens sølvpris

2 Likes

Nei tallene er jo tatt fra Nordnet så det er jo sansynligvis fjorårets regnskap.

Så jeg er jo veldig spent på hvordan dagens sølvpris slår inn.

2 Likes

8 Likes

Da kan man snakke om vakuum :money_mouth_face:

3 Likes

Jeg er spent på hvordan ting ser ut etter man er ferdig med å fly sølv fra NY til London.

3 Likes

@Evilfreud Piloten 🫡

3 Likes

US to Classify Silver as a Critical Mineral

https://www.ipmi.org/news/us-classify-silver-critical-mineral-signals-strategic-shift-investors

Finner ikke link som bekrefter dette, men jeg så et eller annet sted på Youtube at dette eventuelt skal annonseres denne uken, 19.oktober.

3 Likes

Hva betyr det i praksis?

betyr i praksis at myndighetene anser sølv som strategisk viktig for landets økonomi, teknologi og sikkerhet, og at forsyningen er sårbare. Mer politisk støtte til mining. Investeringer i egen produksjon

Sølv er allerede foreslått på listen

Så det er mer eller mindre en formalitet(allerede priset inn?). Aldri før har foreslåtte kritiske metaller blitt avslått fra listen når de var anbefalt lagt til

2 Likes

er det litt det samme hvilke mynt jeg kjøper om det i hovedsak er for sølvprisen sin skyld ? Ser at påslaget varier noe.

Ja du vil kjøpe med lavest mulig pris over spot. Får ikke 1 krone mer om det er philharmoniker eller britannia f.eks når en selger tilbake til forhandler

3 Likes

Takk

1 Like

Det du vil ha er det som kalles “investeringsmynt” som koster så nærme sølvpris som mulig.
Alt av sammlermynt kan man styre unna da det er sølvprisen du vil ha eksponering mot.

Tavex og mynthandelen er gode plasser.

Styr unna facebook ( mye fake der) og mye sammlerhus juggel.

Det er forsåvidt det samme hvilke mynter, men personlig bygger jeg opp en myntsamling, og ikke de samme myntene på dusinet. Det er samling som kan være gunstig skattemessig, ikke x antall monster box med akkurat samme mynten. Så kan man sikkert innvende at ingen bryr seg (frem til “noen” plutselig bryr seg likevel). Det er ikke vanskelig å bygge opp en samling til helt greie priser, spesielt hvis du sjekker ut litt eldre mynter hos mynthandlerne med fysisk butikk.

3 Likes

Den må du nesten forklare.

1 Like

Eventuell gevinst ved salg av mynter i en myntsamling er skattefri og forøvrig gunstig i forhold til formuesskatt, slik det er for kunstverk, malerier. Det regnes som innbo. Men kjøper man 500 stk Maple leaf og Skatteetaten har noen inngående spørsmål rundt myntsamlingen og transaksjoner (salg), så blir det vanskelig å argumentere for at disse 500 myntene av akkurat samme årgang og type er en myntsamling og ikke en ren investering. Vet folk har litt ulike meninger om dette, men jeg tar ingen sjanser. Det er greit å ha i bakhodet, så kan en hver ta stilling til om det er er viktig eller ikke.

3 Likes

Solgte en boks med «samlermynter» i går. «Norges sølvskatt». 925 kvalitet.
24 mynter. Tok for stor plass i forhold til 999 mynter. Det lå i en en treboks osv.
Fikk 9k cash

Dårlig pris i forhold til 999 som tavex betaler 520kr for nå.

4 Likes