Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Sølv som investering 🥈

Mandag blir usannsynlig spennende. Hele twitteren min eksploderer i sølv tweets fra kontoer jeg aldri har sett før. Et par nye navn her på tråden også. Retail har kommet !

Gjentar historien seg og retail / “latercomer’s” blir straffet nok en gang i løpet av de neste ukene ?

Skjermbilde 2025-12-27 152523

Btw det er over 10 % av verdien av hele fondet

5 Likes

USA produserer/miner 4% av verdens sølv.
Argentina 3%

Mon tro om ikke fokus vil komme på explorers og Juniors i disse landene når eksportrestriksjoner fra Kina trer i kraft.

3 Likes

Mexico står for 25% av verdens produksjon.

Verdens reserver.

2 Likes

Ja. Men mye av det vil paradoksalt også bli rammet av Kinas forbud, da mye av Mexicos sølv blir raffinert i Kina.

2 Likes

90 dollar i shanghai

5 Likes

Er shanghai åpen idag?

Nei. Prisen for fysisk sølv i shanghai, men lover bra for økning på mandag

2 Likes

Sølv finnes der kontinental-plater møtes, fordi der fører varmt vann over millioner av år til avsetninger i sølvårer. Det er ikke tilfeldig at sølvgruver finnes i områder der kontinentalplater møtes:

Kontinental-plater:

Sølvgruver:

Land som er kjempestore, som Russland, Kina og Australia har også ganske store reserver, fordi de er store land.

Reserver ifølge USGS

Det er derfor ganske gøy, og interessant at Polen har så mye sølv-reserver, for de “passer ikke inn i dette bildet”.

I tillegg er det jo Europas “akilleshel” at de har relativt lite ressurser og mineral, som olje, gass, gull, uran etc.

Faktisk har Poland verdens 3. og 4. største sølvgruve:

Som “fun fact” er verdens største sølvmine faktisk ikke i langs Andesfjellene, Rocky Mountains eller Alaska, men faktisk i…, Tyrkia!

Følgende er kanskje “off topic” i denne tråden, men tror noen likevel vil finne det interessant, og det er jo at Tyrkia og Polen er de landene i NATO, utenfor USA, som har skikkelig orden på de millitære styrkene sine, så når sølv øker i pris har det flere effekter enn bare at sølv-samlere blir får avkastning.

Om prisene holder seg så er det bra for tyrkere, den tyrkiske Liraen og Erdogan, og polakker, den polske Zlotyen og Nawrocki, de får begge mer handlingsrom, og mer selvtillit.

2 Likes

Veldig bra pris vurderinger på X

https://x.com/abcampbell/status/2005124506130477500?s=46

1 Like

Jeg er veldig spent på hvordan AuAg fondet reagerer mandag ettermiddag.
Ser vi opp mot 10% oppgang eller må vi klare oss med 3-5%?
Fondet er basert på gruver/produsenter av sølv og de ligger som kjent litt etter selve sølvprisen. Så d var en som skrev at disse selskapene er priset som om at sølvprisen er 40 USD.
Kan fondet utvikle seg bedre enn sølvprisen den dagen kvartalstallene dukker opp ut over i 26 og det svart på hvitt dokumenteres at inntjeningen går i været.
Spennende tider må jeg si

1 Like

På mandag vil fondet gå opp med 0, ett eller annet.
Canadisk børs var stengt på fredag.
Kun Hecla og et par til som fondet har i U.S. Og Hecla gikk dårlig vs sølvpris

1 Like

Fondet følger miners og miners har beveget seg svært lite. Fredag var nesten alt stengt også.

Jeg tenkte å selge en mindre del av det jeg har i sølvfond, bør jeg vente til tirsdag med å legge inn ordre for at jeg skal få med stigningen i sølv-minerne på mandag? Er nordnet

Sølvfond er jo i praksis aksjer, og aktiviteten i markedet er ganske lav nå. Jeg kjøper heller enn å selge på disse nivåene. Personlig ville jeg ventet med å selge til over nyttår.

Jeg tror ikke gruveselskapene fullt ut har tatt inn over seg de siste markedsreaksjonene ennå, og det føles nesten litt for godt til å være sant. Regner med at rekylen kommer, men litt lenger frem i tid.

Se her. Aksjer / gruver bør ha 2x metallet

4 Likes

Snittet av gruveselskap har ikke tatt inn over seg en varig sølvpris over 50 USD.

7 Likes

Helt enig så i år var metallet sitt år kanskje neste år blir gruve aksjer sitt år. Selv og gull/sølv Ikke stiger like mye. (Bare 50-80 % :joy:)

Ser hvor jeg putter mine penger og hvorfor.

2 Likes

Nei, du får den prisen på mandag som tilsvarer det de underliggende verdiene er vert ved børsslutt for de forskjellige selskapene.

Det du får ut blir justert når NAV settes etter USA stenger.

Du må bare sjekke med når tidsfristen går ut på mandag for å ikke måtte sitte en dag til

Hørte igjennom 3.kvartalsrapport fra Hecla Mining og Pan American Silver som er i silverbullet fondet. Virker som de ser lyst på ting. De tjener cash nå.
Om sølvprisen øker videre så er det helt villt, men om den holder seg stabil på det nivået sølv og gull er på nå , så tjener desse gruveselskapene en god del mere penger enn de har budsjettert.
Hvordan vil 4. Kvartalsrapport fra desse selskapene se ut i februar om prisene holder seg , eller øker. Og hvordan utvikler fondet seg. Ser for meg å kanskje handle mere i dette fondet kjapt:-)

2 Likes

Paas gikk minimalt i US 26 des. Mye å gå på :chart_with_upwards_trend:
Burde gått 20%

84usd i shanghai ( for en time siden).

3 Likes