Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Sølv som investering 🥈

10 Likes

Det er aldri feil og høste litt.

Men hva skal til for at sølv faller/stiger videre. I hvertfall mine tanker. 2 faktorer. Av hver.

1. Største risikoen er jo at noe skjer i markedet. Når større korreksjoner har kommet har sølv virkelig falt . (Folk trenger cash og må selge)

2. nå som prisene har gått fra 20-30 til 100+ hvordan vil dette påvirke bedrifter. Flere solcelle prosjekter kan bli mindre lønnsomme, (bruk av andre metaller gjør at solcellen blir mindre effektive, men pris kan bli avgjørende.) så på ett tidspunkt vil pris bli avgjørende.

Fordeler.
1.Jeg hører mer og mer folk snakke om sølv så nå begynner folk og se det komme . Dette kan virkelig drive priser til ekstreme nivåer,

2.det tar enormt lang tid og få nytt sølv. Så selv om gruver startet i fjor og i år så vil det kun bli % vis økning og hive mer folk på eksisterende gruver. Og da forsvinner jo materialet.

Hva jeg gjør.
Jeg har som sagt solgt noe fysisk ;beholder en del og) men inn i gruve fond. Men jeg splitter 50/50 gull sølv. Husk har du 300% + avkastning så det og ta ut 50% i gull gruver som går mindre opp og ned er ikke dumt.

For en fest, men lag en plan om vi får tegn til krakk. Og ikke selg gull før trump sin periode er over…:partying_face:

4 Likes

Jeg har akkurat begynt å plassere litt i gruvefondet (aug bullet). Så blir spennende å se etter å ha kjøpt på ATH.

5 Likes

Uran. ETF’er i miners og kanskje noen utvalgte miners. Følg John Quakes på X, så åpner uran-verdenen seg.

1 Like

Noen her som har tegnet egen forsikring på sølvet? Min innbo dekte ikke så mye :man_shrugging:

Har ca 10kg i fysisk hjemme.

1 Like

Finn en bank som enda tilbyr bankbokser. Anbefales.

2 Likes

Mer bråk……
PM vil vel bare fortsette å stige :man_shrugging:

4 Likes

Han har dessverre rett da.

Jeg fatter ikke hvorfor vestlige nasjoner ønsker å invitere et militærdiktatur inn i varmen på denne måten.

2 Likes

Fordi man ønsker å være anti Trump.

Men jeg tror Alberta løsriver seg. Men det er annen diskusjon for annen tråd.

3 Likes

Oslo myntgalleri har noen rene sølvmynter til spot + under 5% hvis noen har lyst på

Der var det tomt😅

Tror faktisk jeg skal lage eget fond 5 stk gruver (fra salg av fysisk) og beholder.
Tenkte ag, paas, hecla, Barric og Newmont.

Noe jeg burde ha utenom ? Jeg har jo kun fulgt med på fond men litt gøy og flytte over for laaaangsiktig . Se om disse vil slå fond over tid.

Og vil vente med kjøp til en virkelig dårlig dag…

2 Likes

Er inne på det samme. Tenker Pan America og Hecla, men vil prøve med to juniorer. Santacruz og Avino. Risky, de to små har gått sinnsykt. Men har lyst å prøve. Frigjør og selger unna litt og klar for en dårlig dag…

1 Like

Hvilke konto kjøper man disse på?
Kan vel ikke kjøpe de på ASK konto?
De av dere som handler via Nordnet, handler man alle gruveselskapene via aksje/fondskonto?

Kan kjøpe de på en vanlig aksjekonto. De fleste er notert i USA.

Er det noen måte og reinvestere utbytte uten og betale skatt, eller blir utbytte flyttet til konto og så gjort om til nok ?

1 Like

Vanlig aksjekonto, mener du da ASK konto?
Hvis du må kjøpe de på det som Nordnet kaller aksje/fondskonto så må man betale skatt for hver transaksjoner som genererer gevinst.
Noen som vet om det finnes noe på Nordnet som viser hvilke konto alle typer aksjer kan kjøpes på. Hvis jeg er på ask konto og prøver kjøpe en aksje på OB så kan jeg plutselig få beskjed om at den ikke kan kjøpes på ask.
Derfor spør jeg

Jeg har mine miners og alle selskaper utenfor Europa på investeringskonto på Nordnet, da kan du kjøpe så og si alt, og du får utsatt skatt men ikke skjermingsfradrag, og du betaler skatt fra første kr(gevinstdelen) du tar ut fra en IKZ konto, motsetning til ASK hvor du kan ta ut innskutt beløp før du betaler skatt.
AuAg fondet kan du eie i ASK
Er bare og gjøre ett kjapt google søk så får du fordeler/bakdeler med de forskjellige kontoene mpt utbytte/kildeskatt osv

Nei jeg mener vanlig aksjekonto

ASK kan kun handle ting som er i EØS.

1 Like

Hva tror vi i morgen da? :rocket:…. YouTube har jo tatt av med folk som spår 200,400,700,599… alt unntatt 50

1 Like