Forøvrig så produserer Coeur mest gull. Gullprisen er nå tilbake på nivået fra 23. januar. Da sto Coeur i 26. Kan ikke skjønne annet enn at 20-ish var et bra kjøp?
Ser ut som Coeur blir en cash-maskin ja.
Litt mer gull-revenue prosentmessig enn Pan A.
Kjørte et kjapt regnestykke gjennom Grok på sølv 100 og gull 5000
Gjeld bør være en saga blott for Coeur nå. I hverfall etter Q1.
Skrevet den 13. oktober 2025, kanskje man kan lære noe om andre markeder nå som man har en fasit i hånda
Om rentene i USA går i null (eller negative renter), så forandrer ikke det på det faktum at gruveselskapene vil tjene penger som gress, både med dagens eller noe lavere sølv og gullpris.
Fyren på skanfil var sånn “jada jeg har masse bullion sølv jeg men det selger jeg ikke”
Hva er grunnen til fallet i natt/dag?
Burry
Mer spent på hva close i Shanghai ble.
Tipper Comex kommer til å jokke opp og ned rundt 70-90 en tid fremover, men som noen skriver; lagrene for sølv i Kina tømmes dag for dag og kan gå tomme ila februar.
Hva skjer da?
Tipper vi skal langt over 100 før sommerferien med mindre marginen heves igjen eller dollaren plutselig styrkes
Sølv er på denne lista slik jeg forstår det.
Gull er nesten ikke ned.
https://x.com/dariocpx/status/2019367003530969329?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw
Shanghai tar affære og stenger ute flere kontoer som aktivt prøvde å manipulere sølv i natt.
Manipulerte de kursen oppover eller? 
Nå er det gapet mellom sølv og miners tettet siden miners har falt mindre. Ellers verdt å merke seg at gull og sølv miners og sølv har hatt en ganske lik utvikling de siste 3 årene, men råvaren gull lagger etter
Siden alle er utsolgt så er vel stigningen tydelig pga etterspørsel
God stemning teknisk nå:sweat_smile:
Ned 12t i Shanghai
Håper ingen her kaster kortene nå. Dette er et skittent spill.
Barrick la frem Q4 i dag. Utbyttet stiger med 140% fra Q3.
Poenget
Mange av gruvefondene vil gi en bra rentesrente effekt kommende år.
Gjorde et tankeeksperiment rundt pensjonssparing. Aksjefond vs Bullions:
Man er selvsagt helt dønn avhengig av at sølv/gull får et 4x run senest når du skal pensjonere deg. Men for min del er det 30 år til.
Beløpene er kun til illustrasjon
og det tas ikke høyde for at per i dag er sølvmynter/samling skatte/momsfritt også:
Månedlig sparing: 1 000 kr
Periode: 20 år (240 måneder)
Startbeløp: 0 kr
Totalt innbetalt: 240 000 kr
⸻
Scenario 1 – 8 % årlig avkastning hele perioden
Sluttsum etter 20 år: ca. 589 000 kr
Avkastning: ca. 349 000 kr
⸻
Scenario 2 – 0 % i 19 år, +400 % siste år
Sluttsum etter 20 år: 1 200 000 kr
Avkastning: 960 000 kr
⸻
Forskjell:
Scenario 2 gir ca. 611 000 kr mer enn scenario 1.