Ja, men fysisk sølv skal ha 10dager kina nyttår nå.
Det jeg mener er at når for eksempel Samsung skal kjøpe sølv til produksjon av batterier, så vil snart den manipulerte prisen som Comex og kjeltringer som JP Morgan “steller i stand” bli irrelevant.
Om ikke på kort sikt, så vil det trolig på lengere sikt etableres en pris i det ekte markedet som regulerer seg selv utfra reell tilbud og etterspørsel. Jeg tror vi får se flere avtaler hvor det gjøres avtaler direkte mellom gruveselskaper og kjøpere og/eller at BigBusiness kjøper opp/investerer i egne gruver.
Som f.eks.
Apple just spent $500 million to source a material that’s critical for iPhones from the US | CNN Business
Jeg skjønner ikke helt at gruveselskapene stuper som de gjorde i går hvis de kan selge sølvet sitt i Shanghai. Ja sett at d koster 2 usd å sende en ounze dit, men allikevel er jo d god butikk all den tid spread er på 10 usd.
De selskapene som ikke har lange kontrakter kan vel selge til hvem de vil?
Hvis Comex er i ferd med å utspille sin rolle så er det jo bare drite i hele Comex, eller er d ikke så enkelt?
Pass deg så du ikke får besøk av Trumps krigsminister
Kjøpt hver dipp i Pan American Silver. Senest i går.
Tiden vil vise om det var lurt….
Edit
Ser virkelig ut som «trenden» har snudd til fordel miners vs spot.
I går gikk spot ned mye mer enn miners. I dag stiger miners mer enn spot,
Jeg har ikke funnet usirkulert til under 30%+ så langt i år, ligger som regel på 30-40% de som har. Dog registrerer jeg at nå er faktisk sølv å oppdrive hos flere av de kjente. Bortsett fra Tavex da😅
Festen over i AuAg fondet?
Fondet klarer seg egentlig ganske bra.
Fondet fulgte ikke helt med sølv fra 80-120 i desember/januar. Så når sølv falt tilbake nesten 30-40% var bevegelsen i fondet en del mildere.
Som nevnt noen ganger før tror jeg oppsidepotensialet i silver bullet allerede er ganske bra om sølv holder seg over 70$ i 2026. Da tror jeg fondet leverer minst 20-30% avkastning fra nåværende NAV.
Tror jeg absolutt ikke - fondet ender vel opp ca 5% basert på dagens handel. meget spennende kommende uke for mange minere rapporterer Q4. Ikke minst får vi vel da en guiding på kommende år som sikkert ikke legger noen demper på festen. Har dag handlet inn noen juniors blant annet Vizsla som hadde en alvorlig hendelse ved sitt prosjekt i Mexico. Kursen er ned 50% fra topp. Slike hendelser pleier å være ille for omdømme for et selskap men antakelig neppe for driften. Dette er jo en explorer og disse kan bli attraktive for de store når de renne over av cash og ikke vet hvor de skal benytte den (annet enn å betale ut til aksjonærer).
Tok litt sotkamo på slutten i dag. Har lagget litt i forhold til de andre.
Det er fortsatt over 58k kontrakter til levering i Mars.
Det er ca 3x av hva Comex har tilgjengelig for levering (tilgjengelig nå er under 100 mill unser for første gang).
Om ikke Comex feiler nå, så vil de vel feile senere i år. Dette burde medføre at flere tar levering NÅ, eller 
3 mnd gammelt intervju, her kommet et konkret tall fra ledelsen i first majestic.
“its costing us 17-18 dollars to make”
Hva skal man lese inn i det tallet? Timestamp 21:24. Slippes i konteksten av at first majestic har sin egen minting operation, der de selv selger bullion for spot + en kompetitiv premium
I skrivende stund betyr det at de har for salg på 85 USD
Vet ikke nøyaktig hvilken dato intervjuet ble gjort, klippet ble sluppet 30. oktober, da var comex på 47 USD
AG på NYSE 30 oktober var på 13 USD, nå 23 USD, så markedet har jo priset inn at selskapet skal tjene nesten dobbelt så mye, i realiteten tjener de vel litt mer enn dobbelt så mye, så prisen på aksjen lagger litt hvis man regner utrolig simplistisk på det
Men bunnlinjen har vel potensialet til å øke mye mer enn det ?
Jeg anslår lett en tripling, eller trolig mer, i løpet av 2026 og 2027, selv om sølvprisen skulle holde seg flatt på 70-80 dollar.
Mulig linket før, men denne er ganske interessant. Vedvarende tilbudsunderskudd på ca 200 millioner unser!
Steady steady ….
Jeg tror vi må planlegge for kaos og stabilisering. Men dette er papir marked, jeg hater og se opp 10% ned 0% opp 10 ned 10%
Men sølv og markedet har alltid vært slik. Det kan fort gå 3-6-12 mnd her og husk vi kom fra 25-30 til 120 VELDIG fort så ned til 60-70 er ikke ille egentlig. (Jeg håper ikke dette blir til krypto tendenser men ser ut som det)
Jeg har redusert enormt med gevinst flyttet til mer stabile middlet (bare forde pgr sølv er jeg nå 100% økonomisk uavhengig som de kaller det)
Men jobber fortsatt 120% og nye penger går inn i sølv
. Ironisk men jeg tror vi får litt turbulent , hver gang det har krasj kjøper jeg og da blir det ny inngang så da holder vi (auag , kan vær jeg går over på enkelt aksjer men hvorfor ta risikoen når auag gjør en så god jobb (husk transaksjons kostnader)
Har begynt å kjøpe litt gruver fordi de lagger sølvkursen.
Tatt et lite lodd i Coeur Mining.
Snart Q4 og hva de tenker fremover. Holder prisen seg her eller over de neste 3-5årene så kommer disse selskapene til å tjene latterlig mye penger og d må vel etter hvert prises inn. Kanskje d drypper litt utbytte også.
Det er ikke så mye å få gjort med kapasiteten med å få frem mere sølv, slik jeg har forstått det og å få en ny gruve opp og stå tok før i verden mellom 5 og 10 år.
Nå ser jeg dog at noen hevder myndighetene vil lempe på det regulstoriske så dermed snakkes det 3 til 5år.
Det er allikvel flere år med vanvittig inntjening så her er d bare å henge seg på.
Nå skal Comex og LBMA styre kursen en stund mens det er stengt i Shanghai. Kan gi kjøpsmuligheter.
Edit
- Reopening Date: Trading is scheduled to resume on Tuesday, February 24, 2026 .
Det jobbes iherdig med å presse sølvprisen ned nå mens Kineserne feirer nyttår.
Veldig spent på hva som skjer når aktørene skal begynne å kreve sølv for mars utlevert etter den 27 DM.
Får vi dette sølvskviset som flere snakker om?
Det ble mer Pan American og SSRM nede i dumpa. Sistnevnte rapporterer i kveld. Meget spent på guidingen der. De har jo den gruva som ble stengt under tragiske omstendigheter for et par år siden. Kursen var nesten 24 dollar i 2022. Kjempepotensiale i aksjen både med og uten den stengte gruva.
Konsensus for Q4 er 0.55 dollar. Annualsirt altså 2.1 dollar eller P/E= 12. Ikke akkurat svindyrt. En skulle anta realiserte priser i Q4 var 50 dollar ish? eller mindre hvis de har fastpriser med lengre løpetider? Kanskje dere som følger dette tettere vet hva slags priser minerne vanligvis realiserer? Kommenter gjerne. Jeg lærer noe nytt hver om denne sektoren som er særdeles spennende å følge.