Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Sølv som investering 🥈

Med mindre du kjøpte fondet siste 4 ukene eller noe sånt så er du massivt i pluss. Så litt tidlig å hudflette han vel​:sweat_smile: om fondet er ned 31.12.26 kan man med rette være misfornøyd :grin:

I så fall kan du kjøpe Silvercorp, skal visstnok åpne kobbergruve i Equador i andre halvår med en del gull og sølv i også, har den laveste break-even prisene på sølv i følge Google, .

1 Like

Det som er litt pussig med der han skriver er at han knapt nevner gull selv om de fleste av minerne han har plukket har en mix av gull og sølv. Nevner igjen min favoritt Coeur som etter kjøpet av New Gold har over 60% av inntektene fra gull.

1 Like

Kjøpte litt Coeur for første gang i går.
Spennende hvordan den vil utvikle seg utover i 2026, spesielt hvis d Clive Thompson snakker om slår til.
Håper de ikke har bundet opp for mye produksjon på lave priser.
I det hele tatt første gang jeg fysisk kjøper aksjer i et gruveselskap.
Synd d ikke går å kjøpe gruveselskaper på ASK

1 Like

Kinesisk nyttår er fra 17 februar til 3 mars.
Ser nå flere spekulerer i om shorten til Bian på 450t må dekkes inn de nærmeste dagene da SHFE (Shanghai) vil være stengt i perioden.

3 Likes

spent på hvordan det vil slå ut på sølvprisen,

Bekvemt for vestlig papirpris å slippe det daglige gnålet om hva faktisk metall koster?

2 Likes

Ville vært litt forsiktig med Silvercorp. Ser ut som de har solgt mye av produksjonen til Wheaton (for finansieringen). Sikkert på et tidlig tidspunkt, til dårlig pris.
Produksjon er utsatt til 2027. Nye 44mill $ i overskridelser.
Ingen insidekjøp på lenge, bare salg.
Eric Sprott har ingen aksjer her.

Så det nå, gjelder den nye kobbergruven, gammel avtale fra før Silvercorp kjøpte så går ut fra det er akseptabelt for dem. :man_shrugging:

• Gull: 50 % av produksjonen frem til 145 000 unser er levert, deretter 33 % for resten av gruvens levetid.
  • Sølv: 75 % av produksjonen frem til 4,6 millioner unser er levert, deretter 50 %.
  • Pris: Wheaton betaler Silvercorp kun 18 % av spotprisen for dette metallet frem til forskuddet er “nedbetalt”, og 22 % av spotprisen etter det.

Fant ikke noe om utsettelse av den El Domo gruven.

1 Like

Aner man et lite trendskifte i sølv vs miners?
Syntes miners holdt seg bra i går, dvs bedre enn sølvprisen.
Det tar vel litt tid med miners. Folk må se over tid at prisen ikke bare er et blaff. Tror vi er i det skjæringspunktet nå.

6 Likes

Tips;
De av dere som er e24 abonnenter så har det akkurat vært en live sending på drøyt en time og et kvarter som omhandler gull og sølv.
Det vil ifølge redaksjonen bli lagt ut en link litt senere i dag slik at man kan høre den i etterkant.
Der omtaler de bla skvisen i fysisk sølv levering som kan vare på trappene i mars med referanse til en del av tallene Clive Thomphson brukte i sin seneste youtube video ang dette.

5 Likes

Tavex har noen filharmonikere på lager, fra tidligere årganger. Under 900,- pr mynt!

6 Likes

Ble billigsalg på minerne, Fra +5% til -1.5% feks på Coeur. Det ble for fristende, ettersom sølvpris er opp 3.7% idag og gull +0,5%.

2 Likes

Ta AG ( first majestic)da, gått nesten 600% siden bunn i 2024. Hvor mye forventer dere de skal gå? 10 gangen av sølv, 20 gangen?

Coeur nevnt over her, nesten 1300% fra bunn i 2024 til forrige topp. Er de på billigsalg med 1.5% ned?

2 Likes

Vel, jeg forventer i alle fall at de tripler seg i verdi fra dagens nivå, med en tidshorisont på et par år.

1 Like

Håper det, spør bare fordi jeg har ingen erfaring fra tidligere, det har vel nesten ingen her inne? Noe vi kan sammenligne med var finanskrisen, da er det mer på lager :crossed_fingers:

2 Likes

Lageret har lagt på seg litt de siste to dagene.
Premium US vs China er nå på ish 5,5% og sølv handles til 89,5$ ish

Er det tegn til at situasjonen roer seg litt ned?

https://www.ceicdata.com/en/china/shanghai-futures-exchange-commodity-futures-stock/cn-warehouse-stock-shanghai-future-exchange-silver

2 Likes

Der kom retningen hvert fall nå i første omgang, får håpe ikke det tilkommer for mye volum her nå bare

Blir det ikke litt mot sin hensikt å presse ned prisen med margin calls. Viss det er det som foregår da?
For det vil vel tømme det lille de har igjen raskere?
(Og viss jeg har skrevet noe lignende før, så er det bare å beklage min elendige hukomelse):slightly_smiling_face:

Det er prisen på “paper silver” som presses ned. Prisen på fysisk sølv er i ferd med å løsrive seg fra Comex.

4 Likes