Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Sølv som investering 🥈

Prøvde å røve til meg et kilo i går fra Finn. Ikke fått svar.
Men kjøpte PSLV og Hecla

2 Likes

Dere prater om short sølv og at det skal oppstå en squeeze. og dere er hovedsaklig opptatt av det fysiske markedet?

Har noen av dere tenkt over HVEM shorterne dere skal skvise er? Skal ikke se bort i fra at det er produsentene selv som låser prisen på produksjonen de har på lager eller i forutsigbar produksjon.

Så det er godt mulig “shorterne” dere skal TA, er de som faktisk produserer fysisk sølv, og så lenge det er sølv i bakken, skal dere slite litt med å skvise dem

1 Like

Hva i alle dager er det du rører om? Men les gjerne tråden og se noen videoer omkring emnet, om du ønsker innsikt.

3 Likes
1 Like
1 Like

Jeg skjønner at jeg er i silver og goldbug terreng her og at det er et sårt tema med litt alternative syn.

Bare bemerker at det er svært unøyansert bilde av forsøket på å manipulere prisen på et industrimetall. Selv om det er et metall det begynner å bli lite ren gruvedrift av. Så hører det med til “storyen” at mye av sølvet som produseres nå har konkurrert ut rene sølvgruver på pris, da du får sølvet med på lasset i annen utvinning.

Skal ikke si at dere tar feil, for det er en underinvestering i produksjon. Men de som produserer tjener godt på denne prisen. Så er spørsmålet om de tjener nok til å være villige til å ta risikoen med å øke produksjon. Ting tar tid, jeg sier bare at det første som skjer når noen prøver å koordinert presse sølv prisen opp, vil være produsentene ta profitt ved å selger ut lager og deretter shorter sin fremtidig produksjon. Det smarte her er å kjøpe sølv gruver.

3 Likes

Greit nok, men det hjelper ingen å late som om sølvprisen ikke er manipulert av storbankene.

1 Like

Hovedproblemet slik jeg ser det er at de kan trykke opp så mange sertifikater de vil, slik at alle som ønsker å kjøpe sølv får det. Det gjør at trykket mot selve sølvet blir avlastet. Dette gjør det også mye lettere for bankene å styre prisen om de ønsker det. Om 1 prosent av de som kjøper papir-sølv idag, kjøper ekte sølv i stedet så vil det påvirke prisen på sølvet ganske mye. For det er ikke nok ekte sølv til å gi til den ene prosenten.

1 Like

Nettopp! Det man opplever på den lokale myntsjappa nå er en midlertidig knapphet på myntpressekapasitet. Det betyr ikke at det er mangel på fysisk sølv i verden.

Les denne

Hva er poenget ditt @busk1? Mener du sølv er rettferdig priset i forhold til mengde, og etterspørsel?

Han er helt ute å kjøre, etter min mening. Kan kommentere mer litt senere.

Sier ikke noe om langsiktig prisnivå, men mener snakket om at det er tomt for sølv er feil. Det går fint an å argumentere for at etterspørselen skal øke mer enn tilbudet fremover og at prisen skal opp på sikt. Derimot mener jeg at det er feil å punge ut store premier for å få tak i fysiske mynter nå. Kjøp heller SLV eller gruveaksjer.

når papirsølv koster 27dollar, men fysisk koster 40 dollar. Så skjønner alle at her sprekker det før eller siden.

2 Likes

Nei… ikke $slv-etf, men $PSLV. Fordi…

Har selv fysisk sølv, gruvefond og pslv

1 Like

Bankene hadde 6,65 ganger flere short futures enn long futures i januar

2 Likes

En hel verden av rariteter når man dykker litt under overflaten.
F.eks har vi en organisasjon som kaller seg «Silvers Users Assosiation». En lobbyorganisasjon som kjemper for å holde prisen så lav som mulig.
David Morgan har tidligere beskrevet denne «halvhemmelige» org. Og det var «helhemmelig» fram til rett etter andre verdenskrig, men har i følge Morgan eksistert siden ca 1900. Tidlige bedrifter var å løsrive sølv fra dollar og gullratio 1/15.

De forsøkte også å stanse de første ETF som vi kan se her. Ellers går de under radaren som rene mafiaorg.
Store konsumenter i US vil da være Boing, GM, IBM, Lockhead Martin osv. Og nå Tesla selvsagt, sammen med solarindustrien.

4 Likes

Har litt å si dette også, spesielt for gull, men sølv følger ofte gull…

1 Like

Det er ikke først og fremst produsentene som sitter short/hedger, men store banker:

“The current short position in COMEX silver is mostly held by 8 major financial firms. We can only guess who they are because their identities are protected. According to the COT reports, the biggest 4 are short nearly 60 thousand contracts and the next 4 are short nearly 20 thousand contracts. That’s a total of 400 million silver ounces. Annual mining production of silver amounts to less than 800 million ounces. The short position in silver dwarfs any other commodity. Furthermore, it is concentrated in a few hands and thus open to manipulation. Over the years, this shorting strategy has proven to be lucrative as the big shorts would buy back their short positions on price drops. Recently, the Justice Department and the CFTC punished JPMorgan, Bank of America/Merrill Lynch, Deutsche Bank and Scotia Bank with a deferred criminal prosecution agreement for the practice of spoofing which meant they were often putting in fake sell orders to spark a price drop.

1 Like

Tavex har nå rett over 24% margin… De som påstår at det ikke foregår noe i sølvmarkedet… de er dumme :smiley:

4 Likes

1 Like