Å sette pensjonen i en råvare er strengt tatt galskap. I hvertfall hvis de gjør det etter råvaren er opp 400% siste året 
Det var noen her inne som påstod de gjorde det.
Jeg har ca. 1/3 av porteføljen i sølv. Det vil si, ikke fysisk/Etf, men i diverse gruveselskaper og AuAg Silver Bullet.
Har planer om å jobbe kanskje 30 år til, så det er ikke pensjonspengene (men kan jo fort bli det
)
Jeg har gjort det, men jeg har kjøpt meg opp fra april i fjor og har fremdeles 100% avkastning selv etter denne brutale nedgangen.
Jeg ser sølvprisen har støtte på rundt 40-50 dollar. Detter vi ned dit så er jeg tilbake på null i avkastning så jeg må bare passe på å selge før den tid. Skal ikke mye ned nå før jeg må vurdere å lette litt.
Men jeg har tro på at vi vil se et comeback i sølvprisen ila sommeren og når året er omme så vil vi være over 100 usd pr ounze.
Etterspørsel/behovet er større enn produksjon og det tar minimum mellom 3-5 år år å få en gruve opp og stå etter at myndigheter i de respektive land har lettet litt på alle deler i å få en gruve opp å stå.
I flg selskapene selv så er d heller ikke så veldig mye å gjøre med skalere opp produksjon så vi får se. Jeg ser i alle fall for meg de neste 3-5 årene som veldig spennende fordi verden ikke vil komme til å trenge mindre sølv. Det ser man godt på lagerbeholdning rundt om i verden. Den synker sakte men sikkert. På et eller annet tidspunkt ila året vil det bli en skvis. TROR JEG
At aksjekursene til gruveselskapene faller er naturlig all den tid dieselkostnadene utgjør den største utgiftsposten etter lønn.Men at metallprisen faller synes jeg er rart da høyere gass og drivstoffpriser er en gavepakke til elbil og solcelle produsentene.I tillegg vil økt global opprustning kreve store mengder sølv.
Tipper på en kraftig rekyl.Men når den kommer er vanskelig og si,kanskje skal vi videre ned før det skjer.
Om prisen på sølv er 60 eller 90 er i grunn ikke SÅ viktig, men det hadde vært fint med litt mindre volatilitet (dog, sølv er jo tradisjonelt meget volatilt, så det spørs
).
Jeg tror ikke folk flest har tatt innover seg hvor store overskudd gruveselskapene vil ha, selv med sølvpris på 60 dollar. Det er klart prisstigning på energi og andre innsatsfaktorer vil spise av fortjenesten, men likevel vil bransjen oppleve fantastisk lukrative tider.
Dette er to år gammelt, men fremdeles hørverdig:
Hovedpoeng for to år siden: Solcellepaneler og elektriske biler som i praksis bare har vært store brukere av sølv lenger enn 10-15 år bruker en svær andel av tilgjengelig sølv. Enormt shift i markedet bare der.
Åtte måneder siden:
Har ståltro på at dette vil føre til lavere og lavere lagerbeholdning av sølv i de neste 3-5 årene. Ja faktisk så lite at man kan gå tom rett og slett. Hva skjer da med prisene?
Man ser også at sluttbruker begynner å ta direkte kontakt med gruveselskapene for å sikre seg sølv for sin egen produksjon.
I tillegg har India som forvalter en formue på rundt 320 milliarder usd bestemt at de kan bruke rundt 30% til å kjøpe edle og kritiske metaller fra 1 april.
Det som har skjedd med sølvprisen de siste 14 dagene er bare et resultat av midtøstenkonflikten og galopperende oljepriser. Når d får roet seg og oljeprisen stabilisert seg på et lavere nivå vil gruveselskapene vasse i penger.
At oljeprisen stiger er jo todelt for sølvprisen. Produksjonsprisen øker, men etterspørselen øker også fordi verden vil ha mere solceller og el biler
Dette er jo en balanse. At en råvare går fra 30 til 60 er enormt på så kort tid. Og opp til 120 er ikke bære kraftig. Vi varslere som så 25-30 var altfor lavt. 60 er jo helt sinnsykt mye dyrere.
Dette vil presse solseller bransjen til og se på utnyttelse vs kost , resirkulering øker enormt, andre produkter blir mindre lønnsomme (bestikk etc) så kommer 90 dollar 200%
Vi vet det vil ta tid og sølv og krakk er og har alltid vært katastrofe. På sikt vil ikke sølv gi mer en gull området er for sikre verdier og da er det ikke investering. Så se på sølv som high risk 200$ da går mye gale og solseller er ikke lønnsomt og alle andre industrier vil gjøre alt for og redusere sølv, selv om solcellene produsere 10% mindre vil kost ha alt og si.
For lange investeringer gå for fond og sølv blir litt high risk, gull er høyt og vil ikke gi avkastning men sikrer penger
I snitt vet vi det er sølv for mellom 1000 og 2000 i en el bil.
Tror ikke bilprodusentene vil slutte å produsere biler eller sette det på “hold” selv om de må betale 8-10000 for sølvet i en bil. Det er det forbrukerne som må betale.
Jeg har ingen tro på at resirkulering vil øke enormt. Ja, det vil øke, men her er det også en kost nytte sak.
Hvem vil vel bruke 10 min å få ut sølv av feks en tlf hvis det er sølv for kr 50 i den.
Ja at solcelle industrien vil jobbe for å få ned sølvbruken d tror jeg på, men det er begrenset hvor mye det vil lette bruken.
Solcelle industrien står for ca 30% av alt sølvforbruk.
I fjor ble det forbrukt ca 1200 millioner ounzer sølv og i år er det estimert ca 1400 millioner ounzer forbruk. Når vi vet at kapasiteten i dagens sølvgruver er på mellom 830 og 880 millioner ounzer i året og det pr i dag er ca mellom 300 og 500 millioner ounzer tilgjengelig totalt på alle lagre rundt om i verden, ja da skjønner man for hvor dette bærer av sted.
Det finnes mere sølv, mellom 800 og 1300 millioner ounzer på lager, men dette er sølv som er eiet av noen og ikke tilgjengelig sølv for kunder. Klart noen kan begynne å selge dette, men når vi vet at Kinamann soper markedet så godt han kan og har restriksjoner på eksport samt at India vil fra 1 april starte å kjøpe edelmetaller, fortrinnsvis sølv og gull, for 240 milliarder dollar, da ser jeg ikke spesielt lyst på at sølvprisen skal holde seg der den er nå.
Det er nettopp dette Auag fondet har sett og derfor laget en portefølje fortrinnsvis av gruveselskaper, fordi de ser en markant økning i sølvprisen de neste 3-5 årene.
Litt tendenser til en fallende kile på konsolideringen 
Krigen som styrer dette nå.
Donald sier det snart blir enighet om en avtale. Sølv og gull stiger men olja synker.
Iran sier det ikke er noen samtaler. Avviser alt. Olja stiger og sølv, gull synker.
Sånn er det blitt
Ser Tyrkia ble tvunget til å selge over 50tonn gull for å beskytte lira. Kortsiktig støy dette fallet imo. God kjøpsmulighet som jeg akter å benytte meg av.
Ja og så vet man jo ikke hvor mye gull feks Russland har for det er ikke offentlig registrert noen steder etter hva jeg har forstått.
Kan jo hende de blir tvunget til å selge litt gull etter hvert for finansiere galskapen
Kan se ut for at nivået 68-72 er et sted hvor sølvprisen skal ha et bunnivå nå. Men man vet aldri. Så fort Donald åpner kjeften så går det ene eller andre veien, men nå ser det ut for at man drar seg tilbake til +/÷ 70.
Bunner vi ut her så skal vi vel oppover utover sommeren.
Kan være, men tror faktisk han teknisk analyse duden på YT får rett i at sølv teknisk ser ut til å falle til sterk støtte $50-54 før den tar av mot $200-500 innen 2030. Når US går i land med tropper i Iran eller noe tilsvarende dramatisk skjer, kommer sikkert en likviditetsnød og alt selges. Men det vil da bli det siste “tilbudet” på metallene for dette tiåret.
Det som skjer når en råvare blir vesentlig dyrere er at man ser seg om etter alternativer. Du kan gjøre ganske mye R&D for 7-9000kr/bil produsert 
F.eks. Kobolt var mye brukt i tidligere elbil-batterier. I Tesla sine LFP-batterier, så er det nå helt borte.