Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Sølv som investering 🥈

Man selger jo ikke etter at en råvare har gått ned 60-70%.

Da nærmer det seg kjøpsmulighet:)
Man selger etter at råvaren plutselig går opp flere hundre prosent uten at man helt vet hvorfor.

2 Likes

Å jo da hvis man tror den skal ned til 35 og man ennå sitter med 50% gevinst så kan man utmerket godt gjøre det :slightly_smiling_face:

Hvis du tror den skal til 35 burde du solgt på 120.

Man blir stadig mer negativ desto nærmere bunnen man kommer:)

Sølv er et utrolig tynt marked og herlig manipulert. Shitcoin. Da blir volatiliten deretter

1 Like

Var vel ingen som trodde den når den datt ned til 80+/÷, men når den stadig setter lavere bunner så begynner jeg jo å lure.
Å ja avsnitt 2 er riktig :slightly_smiling_face:

Jeg selger ikke på dette nivået, men jeg skal innrømme at dette har tatt en annen retning enn jeg så for meg. Jeg har likevel fortsatt stor tro på at det fundamentale vil vinne frem etterhvert, men tidshorisonten ser ut til å forlenges.
Også er det viktig å skille mellom det fysiske metallet og gruveselskapene. De aller fleste gruveselskaper vil fortsatt tjene gode penger, selv med dagens sølvpris.

1 Like

Sølv begynner innhentingen opp når gullet får vind i seilene igjen tipper jeg.

Hentet fra Thedailygold på youtube om folk trenger copium.

Historien tilsynelatende gjentar seg slik som i 73.
1972-1974 steg gull 240%, mens sølv gikk hele 315%. Og her var det også store korreksjoner før breakout som vi ser nå.

3 Likes

Spørsmålet er ikke 100 eller 120, det er over eller under 50

1 Like

Silver to oil ligger nå på 0,68:

For all practical purposes så var vi på bare litt over 1 i vinter.

Uansett, tar man på de skikkelig lange brillene så er vel bunnen et sted mellom 0,40 og 0,50?
Logikken er at etter alle topper så har prisen på sølv falt til ca halvparten av toppen, som ratio sølv/olje-
Two moving targets er ikke helt lett, men synes likevel en “educated gut feeling” er en god indikator på når man skal begynne å kjøpe fysisk sølv igjen.

Skrev litt om dette i desember:

Fysisk sølv er egentlig min favoritt long term investment, men jeg kvittet meg likevel med det fysiske sølvet jeg hadde i desember.

Nå er det selvsagt en spread på det man betaler i en butikk, og man kan vel klare 0,75 nå?

Men skulle det bli under 0,60 så bør man vel begynne å kjøpe igjen, og definitivt under 0,50.

Dessuten så er det kanskje ikke såå mye å tjene på å selge noe som bør være en langsiktig investering på 0,75?

Resultatsesongen for Q2 nærmer seg.
Prisen på spot var 86+ i kvartalet (på toppen),og lave bunner.

Blir spennende å se hvem som har oppnådd høyest snittpris. PAAS var ganske overlegne sist.
«De tre store» ble alle gjeldsfri i forrige kvartal.
Hva nå? AG holdt mye gull og sølv på bøkene sist. Vil de fortsette å holde egne assets nå som de ikke trenger cash?

Doktor Kobber er bare noen prosent under ATH. Mye grunnet problemer i Chile. Markedet har ikke tatt innover seg at sølv er biprodukt av disse gruvene.

Trailing PE vil se jævlig bra ut etter Q2 for de fleste.

6 Likes

Newmont med Q2 tall på fredag. Grusomt dårlig sølvpris. Mulig de har hatt lange kontrakter på noe av dette :man_shrugging:

3 Likes

Det må de ha hatt.
Gjsnitt sølvpris for kvartalet er vel langt over dette

Helt vanlig at de hedger. Men kjedelig når prisen går mye.

Sette en bull sølv nå før FED?
Fristende, men farlig

4 Likes

AG kom inn på 63.98 i snitt for Q2.
De forsetter og samle gull og sølv på egne bøker. Over 1 mill unser sølv nå :grin:
Dette er ikke med i revenue.
Men virker ikke som folk kan lese, så kursen er ned.
Sitter også på enorme mengder cash

Men uansett 10$ mer pr unse enn Newmont

6 Likes

Virker som en del av gruvene sitter på en del av sølvet sitt i påvente av høyere priser.
Da er det veldig rart at crimex vault øker.
Rart også med tanke på at man sier etterspørselen i år vil ligge på ca 350 mill ounzer over max produksjon.
Noe som ikke harmonerer her?
Men har også hørt av CEO i First M at det normalt er litt labert i etterspørsel om sommeren og at d normalt drar seg til ut over høsten.
Blir spennende da mot jul

6 Likes

En foreløpig tabell for Q2.
Fortsatt mange som ikke har rapportert.
Hecla rapporterte i går. Selskapet er nå gjeldsfritt og har nesten 500 mill $ på bok.

Blir spennende å se hvor mye El Nino vil ha å si for verdens totale produksjon denne høsten.

Tar nok litt tid før kjøpere/spekulanter kommer tilbake. Så det er perfekt at industrien drar lasset først pga mindre supply.

9 Likes

SSRM
Q2 2026: Gjennomsnittlig realisert sølvpris på $74,24 / oz (og $4 301 / oz for gull) med en total omsetning på $443 millioner .

Fornyet tilbakekjøpsprogram
I andrekvartalsrapporten for 2026 bekrefter SSR Mining at de har et aktivt tilbakekjøpsprogram (NCIB) med en totalramme på opptil [21 502 189](tel:21 502 189) aksjer , noe som utgjør cirka 10 % av selskapets utestående aksjer . [1]

Finansielt støttes dette av en fersk godkjennelse fra midten av juni 2026 om å tilføre ytterligere 500 millioner dollar til tilbakekjøp av egne aksjer.

7 Likes

SSRM tar foreløpig en solid 1 plass på listen

6 Likes

Så 70 pr unce er jo en genistrek

1 Like