Nå som gull har nådd ATH kan vi nok forvente det samme fra sølvet. Det er jo fortsatt et stykke opp dit
Er ikke sølvet avhengig av at industrien øker etterspørselen da?
Gull er nok primær investeringsråvaren, men sølv følger gjerne etter. Folk investerer i sølv også, men det er ikke en like skjelden råvare. At industrien bruker sølv er en bonus, for da blir den stresset også.
Hvis du leser litt lenger opp i tråden så kan du se at:
Supply av sølv er ned og kommer ikke lett opp igjen. Spesielt produksjon fra miner er ned.
Gold silver ratio er altfor høyt i forhold til historiske forhold.
I tillegg ble jeg kontaktet av min silver supplier her om dagen, han ønsket å kjøpe sølvmynter av meg til over spotpris. Det er første gang jeg har blitt kontaktet hvor noen ønsker å kjøpe sølvet mitt og er et godt tegn for sølvprisen fremover imo.
Edit: Hvis det var noen tvil, så tolker jeg etterspørselen etter sølvet mitt som at det er utfordrende å skaffe det gjennom de vanlige kanaler, som selvfølgelig er bra!
#bjellegriseffekten😉
Rimelig stiv pris på fysisk sølv, nesten 30% over spot!
Vil vel alltid måtte betale en form for premium på x% over spot for sølvmynter, men enig i at 30% er litt heftig. Noen som vet hva premiumen historisk sett har ligget på?
Sånn sett er gull mer hensiktsmessig, der kan du komme ned mot 5% over spot for de billigste 1 Oz myntene
Ikke lenge til 100 usd pr unse.
The bank’s customer service said it was for the safety and protection of customers due to heavy price fluctuations of these assets recently and “the need to control risks.”
LMAO
One of the largest pension funds in the world, the University of Texas Investment Management Co (which manages the endowment for the Texas teachers pension fund), has realised this and has put 5% of the pension fund into gold bullion (see news).
Billigste måte å skaffe gull og sølv på nå, er ved å kjøpe papir og kreve levering.
Snart vil industri som bruker sølv i produksjon øke lagerbeholdningene samtidig som store fond begynner å laste opp. Når papirmarkedet plutselig ikke kan levere hva de lover så smeller det.
The Shanghai Gold Exchange is also seeing high levels of gold and silver holdings. The exchange said this week that it would take risk-control measures to protect investors if warranted.
Det har potensiale for å bli en slags revers av Hunt Brothers dette, med en slags revers skvis. Det blir spennende å følge.
BofA mener sølv kan nå 50 USD innen kort tid.
Personlig anser jeg sjansene for en midlertidig pause omkring dagens nivåer for å være høy, og nye muligheter på lave 20 tallet til å være i emning. Men så kan 50 komme.
Det kan være fornuftig å hedge sølv og gull posisjoner for en mindre korreksjon omkring dagens nivåer. Kan seff fortsette oppover - men er ganske sannsynlig med en korreksjon her først.
Det er veldig vanskelig å time
Du kan jo prøve deg med en short😃