Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SpaceX IPO

Nordnet reklamerer nå om SpaceX noteringen. Flere som tenker å bli med om muligheten kommer?

1 Like

Haha, nei.

3 Likes

Ser ut til at det blir mange som vil tegne seg for aksjer.

fordi?

Dersom det blir enkelt tilgjengelig gjennom NN ser jeg ikke bort fra at jeg prøver en slant, kanskje 2-3% av portisen.

2 Likes

Altså, prospekt beror på at grok kjem til å vinne KI-kampen, og dei skal ha massive datasenter i verdensrommet. Det er to kjempestore veddemål. Eg tar pengane minne ut av amerikanske fond som kan vere eksponert mot IPOen.

3 Likes

Samme her, kommer ikke til å gå all inn akkurat, men kan jo prøve å holde fra IPO til indeksfond begynner å kjøpe for å så selge etterpå

SpaceX vil ved IPO ha lav freefloat av aksjer rundt 4 % av selskapet noe som vil hjelpe å holde kursen oppe. Floaten vil øke mye etter at Q2 resultater er publisert. Floaten vil gradvis øke fram til 180 dager etter IPO og vil da ligge på over 50%

1 Like

Vil eie kun for å være en del av hypen :smiley:

4 Likes

Trenger ikke å like Musk som person for å tilstå at ambisjonene er spennende ! Tror faktisk private initiativ må til skal vi noen gang komme oss videre ut i verdensrommet ! Begynner å bli lenge siden menneskene sist var på månen.

1 Like

Jeg vurderer å bli med dersom Nordnet åpner for deltakelse. Planen er i så fall å redusere Bitcoin beholdningen noe og investere rundt 500k i SpaceX. Verdsettelsen er høy og det er fullt mulig at aksjen blir volatil både under og etter noteringen. Det er en risiko man må være komfortabel med. Samtidig er dette et selskap som allerede har bygget sterke posisjoner innen oppskytninger og satellittkommunikasjon og som har flere mulige vekstområder fremover gjennom blant annet Starlink. For min del handler dette ikke om utviklingen de neste månedene, men om hvor selskapet kan være om 10 15 år. Derfor er jeg mer opptatt av de langsiktige mulighetene enn av hvordan kursen eventuelt beveger seg den første tiden etter børsnoteringen. Om jeg faktisk går inn avhenger også av vilkårene og hvilken tilgang norske investorer får gjennom Nordnet.

1 Like

Skjønner ikke hvorfor folk vil være med på denne når man garantert kommer til å få den billigere i fremtiden. Skjønner heller ikke hvorfor Nordnet driver å "pusher"dette til kunder. Jeg har aldri opplevd at de har pushet børsnoteringer på den måten. Hvorfor gjør de det med denne?

Når det gjelder SpaceX så er det spennende men det kommer til å bli en dårlig investering for alle som slenger seg på nå og ikke greier å selge før hypen har lagt seg. Det at de ønsker å plassere datasenter i bane rundt jorden forteller alt om hvor høytflyvende dette er. Det er dessverre noen fysiske problem man ikke kommer forbi som at vakuum nesten ikke leder varme og stråling fra sola degraderer materialene i chippene.

Det er en grunn til at USA ikke har drevet veldig mye med romfart etter 1969. Det er fryktelig dyrt og man har ikke greid å finne noen gode måter å kapitalisere på det.

Mange investorer kommer til å tape mye penger her og jeg tipper at 5 år frem i tid så kommer SpaceX noteringen til å være skrekkeksempelet på AI og teknologibobla som fikk vokse seg litt for stor.

7 Likes

De får vel betalt for å hente inn deltakere?

3 Likes

Litt usikker på om du har fulgt helt med i timen her, no offence.
80% av alt som er blitt skutt opp i verdensrommet i det siste er via SpaceX. Og Starlink tjener massivt med gryn og er det raskest voksende telecom selskapet noensinne og obviously internasjonalt reach.

3 Likes

Selskaper som SpaceX dukker ikke opp ofte ila. ens liv. Folk som kjøpte google og Nvidia i startgropen måtte nok vresle med samme typer dilemmaer som en må gjøre nå før man evt. går inn i SpaceX. Det er nytt og usikkert, men enormt fremtidsrettet potensiale “hvis” og “om”. Spørsmålet en må stille seg er om man har noen kroner man er villig å ta sjansen med.

Om man kjøper emisjonen eller kommer seg inn i begynnelsen er ikke sikkert har så stor betydning, men dette kan godt være vår tids mulighet til å kjøpe en aksje som kan ha gått 100 og 1000 gangen innen 5-10 år. Eller ikke. :cowboy_hat_face:

2 Likes

Privatisert og kommersiell romfart, som funker, whats not to like!

Space X redoviser vel ikke hvor mye Starlink tjener? Men anses vare den enda delen av Space X som går med vinst.
Ett av problemen med Space X er at de ikke har presentert noen troverdig plan før hvordan man skall tjene (store) penger i Fremtiden.
IPO-prisen er 400x dagens omsettning. Så de må finne på noen som genererer enormt med penger før at støtte upp kursen.
Massiv økning av rakettuppskjutninger er ikke en slik løsning. Det er allerede idag problemer med skrot i låg omloppsbana og at øke trafikken kraftigt er kun mulig en kortere tid før det helt enkelt blir før mycket junk. Nå plokker ju Space X ned bærerakettene igjen så det blir betydligt mindre skrot enn vid vanlige oppskjutninger.
Så er spørsmålet: Hvem skall betele før disse oppskjutningnen? Hvilke er potentielle kunder?

4 Likes

Priset på akjsen i førhold till mulig inntjening.
Men ultrahøye aksjepriser er ikke noe nytt. Men Space X tar dette til en ny nivå.

Sevl tror jeg aksjen kommer at stige kraftigt. Over tid, da fler aksjer kommer ut på markedet kommer den nok att gå ned igjen, da allt fler innser att nesten hee verdien av aksjen er just priset. Lite som en del kunst og atikviteter. Eller hvorfor ikke att par vite Nike Jogge sko i oåpnet orginalkartong fra 1983?

2 Likes

400x dagens omsetning er sterkt overdrevet.
Bare 100x :stuck_out_tongue:

Jeg er ikke under den tro at cashflowen til Starlink skal undervurderes. Og jeg tviler på at SpaceX bare skyter opp raketter for morro skyld. De klarer nå å skyte ubemannede raketter opp i verdensrommet og lande dem hele igjen på jorden.
Så kundene vil være f.eks selskaper som benytter seg av satelitter, romstasjoner, og når AI datasentrene (satelitter) blir en ting, så blir det også til en kundebase.

For å ikke snakke om i en nær scifi fremtid, når utvinning av mineraler i rommet, månen og mars blir en ting.

1 Like

Jeg har fått med meg starlink ja. Er aksjonær i Telenor som delvis er en konkurrent. Starlink kommer til fylle en del nisjemarkeder men hvorfor skal man betale mer eller det samme for satelittinternett når man kan få det mobilt eller gjennom kabel. Det har sine bruksområder jeg er med på det. Samtidig er det kostnader med dette som ikke SpaceX enda har måttet ta som at satelitter har en viss levetid og må fjernes for å unngå alt for mye skrot går i bane rundt jorda.

Jeg tror ikke at alle disse legacy telecom selskapene kommer til å bli utradert. En annen ting som er aktuelt i dagens politiske klima er at vi ikke kan tillate at amerikanske selskaper sitter på fullstendig kontroll over internetttrafikken globalt. Land kommer til å verne om sine egeninteresser, noe som gjør at Starlink vil få det vanskeligere med å selge sine produkter.

6 Likes