Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SpaceX IPO

Problemet er at som det ser ut som er den kundbasen på tok før liten før att dra in de penger som trengs før att førsvare akjseprisen. Priset er helt enkelt orimiligt høyt.
(OBS! Jeg har ikke noe emot Space X som selskap i sig, de har gjort mye store og viktige fremsteg innen rakett-teknologi mm).

2 Likes

At du i det hele tatt kan få deg til å skrive at et selskap som er satt til å noteres med en børsverdi på 1,7 trillioner dollar kan gå 100-1000 gangeren i løpet av 5-10 år er jo rimelig luftig for å si det mildt :slightly_smiling_face:

7 Likes

Hvor noen ser problemer, ser andre løsninger.
SpaceX er jo helt klart det fremste selskapet som har muligheter til å løse rom-skrok problemet :wink:

Og hvis man skal dra verdens miljø-mafia inn i dette, så er jo det faktisk mulig å snu mynten og argumentere for at alle bærekraftsentusiaster er villig til å kaste uendelig med penger på Musk om han finner en måte å få rengjort stratosfæren.

SpaceX er et relativt luftig selskap. Pun intended.
(Les også: “Eller ikke” tett etterfulgt av siterte kommentar)

Så bussinessmodellen er at Musk skal ta seg godt betalt for et problem hans selskap selv har skapt. Høres ut som en genial idé - jeg skal ta av meg hatten og bøye meg i støvet om han faktisk klarer å få den til :slightly_smiling_face:

3 Likes

Romskrot problemet er over 60 år gammelt. :slight_smile:

1 Like
3 Likes

Selskaper går på børs noen ganger for at eksisterende eiere skal kunne komme seg ut før det smeller, på bekostning av alle andre idioter, samt indexfondene de sitter i.

Han her er ikke så positiv:

http://x.com/gnoble79/status/2062276296864874763

4 Likes

Det skal jo sies at noen selskaper klarer å holde prisen på ekstreme multipler av alle andre selskaper. Tesla er vel ett av dem. Er vel logisk å tenke at SpaceX også kan finne på å være det? :see_no_evil:

Sidenote: svigers klaget på at fiber på hytta til 750kr/mnd var dyrt. Nevnte Starlink. Koster halvparten. Crazy at det er dyrere å levere internett via fiber enn ved å skyte en satelitt ut i rommet…

4 Likes

Er vel ikke veldig crazy sett i lys av antall potensielle kunder per satellitt vs fiberkabler som må bekostes inn til hver enkelt kunde.

4 Likes

Da blir det mulig via Nordnet ser det ut til-kommer nok til å ta et lite bet av “risikodelen” av portisen, selger ikke Dof med 80% EBITDA dekning neste 2 år for det for å si det sånn men litt spenning må man jo ha-og her er det mye fond som skal inn etter lansering.

1 Like
2 Likes

Dette er jo ikke startgropen, men prises til ett av verdens mest verdifulle selskap.

1 Like

Er det mulig at det blir så populært ? Spacex blir nok en verdens aksje som blir priset i en annen liga. Kommer til og kjøpe noen få aksjer selv da det er spennende og være i et selskap som vil sende mennesker til Mars.

1 Like

Tegner på Nordnet og ser om jeg får tildelning. Dumpes første dagen viss jeg får.

3 Likes

Tapte 50 milliarder i 2025, og skal prises til 175 000 milliarder. Kapitalmarkedet har så vanvittig tro på Musk at det er crazy.

8 Likes

Jeg har aldri vært fan av hverken tesla eller musk, men dette er next level visjonært. Sett enkelt, taper heller 100k her enn på å velge rett leverandør av elbiler i aksjemarkedet.

Å være forståsegpåer når det gjelder dette selskapet er å lure seg selv. De har allerede lykkes med å få drit ut der og maskineriet tilbake, bare det er helt hinsides.

P.s ja, prisingen er like rå som selskapet

3 Likes

Tror jeg holder meg unna Space X. Det hadde kanskje fristet om selskapet skulle gå på børs med annen prising, feks til pris pr aksje på 10 dollar og 175 mrd dollar mcap. men nå til 1750 mrd dollar er helt uaktuelt.

Får vi en nedtur i tech og AI fremover som kan ha startet på fredag ser jeg ikke bort fra kurs space x om et års tid på 50-60 dollar eller lavere. Så å kjøpe nå på 135-160 $ gidder jeg ikke.

6 Likes

Tror det også blir store mengde aksjer som skal selges, de som har sittet inne fra før har mange tusen prosent avkastning når dette slippes løs på børs

1 Like

Har ikke disse en lockup-periode? Eller er det bare Redditløgner?