Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SpaceX IPO

Samma her. Teleselskapene er svindyr på hytta, så fattern gikk over til starlink for et år eller 2 siden.

Side-side note: uten Starlink hadde Ukraina vært fucked.

Musk er kanskje den beste noensinne til å skape verdier.
Folk oppover i tråden hevder bobler og høy PE og det som måtte være. Akkurat det samme som folk så til folk som ville kjøpe Tesla når den slapp på børs. Lurer på hvem som vant :fire:

5 Likes

1 Like

Hele greia er helt sykt priset, helt latterlig. Så isolert sett bare å styre laaaaangt unna.

På den andre siden er det er jo bra markedsført og helt sykt etterspørsel også.

De har veldig fokus på retail som blir allokert så mye som 30%. Hadde vært genialt om de ga retail 1 aksje hver så folk ikke gidder å selge den.

Basert på dette tipper den kommer til å stige etter IPO og kommer til å tegne meg og håpe at jeg får mer enn 1 aksje :crazy_face:

4 Likes

Det er vel et svakhetstegn at retail får så mye som 30 %. Investmentbankere pleier å ta mesteparten til seg selv og sine beste kunder.
Retail skal jo få sist

1 Like

Da er du vel egentlig ikke uenig med dem som tegner seg bare i begrunnelsen deres.
Hvis man mener selskapet er voldsomt overpriset, men samtidig forventer at aksjen skal stige etter ipo på grunn av etterspørsel så er caset egentlig at markedet er villig til å betale mer enn man selv mener det er verdt. Det er et helt legitimt bet, men det er noe annet enn å si at man bør styre langt unna. Godagmanøkseskaft!!

2 Likes

Det stemmer :ok_hand:

At noe er hinsides overpriset er ikke et hinder for at det blir enda mer overpriset :+1:

1 Like

Da er vi i hvert fall enige om at «garantert billigere senere» blir vanskelig å slå fast hvis man samtidig forventer at den skal stige etter notering.

Jeg tror ikke det. Bevisst strategi med indeksfond som må kjøpe opp når det blir fast-tracket inn på alle indeksene

2 Likes

Nja, ikke helt. På lengre sikt tror jeg det skal prises lavere :ok_hand: Så jeg har planer om å dumpe det jeg evt får innen relativt kort tid :+1:

Det er fair. Da er vi egentlig bare på hver vår side av tidshorisonten. Du prøver å fange etterspørselen rundt noteringen, mens jeg vurderer den ut fra hva selskapet kan utvikle seg til over mange år. En av oss får sannsynligvis mer rett enn den andre, men det finner vi vel ikke ut av med det første :handshake:

4 Likes

Tesla ble mer eller mindre gjeldfritt etter de emitterte ved opptak til sp500…

Kan vel ikke helt huske at det var en greie?

Tesla’s IPO market cap (June 2010) was approximately $1.7 billion .

De hadde på den tiden et helt unikt produkt og en ledelse på resten av verdens bilprodusenter som var helt sykt og de hadde bare en ørliten del av et gigantisk marked.

1 Like

Var kanskje litt tvetydig lagt frem.

Det var mye bra med Tesla aksjen når den gikk public. Akkurat slik som SpaceX.
Det jeg mente var at det var nytt, og fossile biler var noe veldig mange sverget til, og da Tesla kom var det mange skeptikere som mente den skulle det bli en “fad” som aldri kunne overta de gode, gamle fossilt drevne bilene. Så ser man i dag med et hyper-aktivt el-bil market, hvor Tesla Y er den mest solgte bilen på verdensbasis.

2 Likes

Har vært mange ganger hvor Tesla kunne gått konkurs. For eksempel i 2013 hvor de hadde 2 uker med cash igjen.

Elon stengte til og med Fremont fabrikken og at Google skulle kjøpe Tesla for 6 milliarder dollar.

1 Like

Helt ufattelig

Råeste IPOen i historien dette. Raketter som ikke skal skytes på folk :partying_face:

3 Likes

Float ved forskjellige milepeler i SpaceX
Prosentangivelse er prosent av frigivelse av insiderholding minus Musk sine 42%

Milepæl Ca. dato Kum. % av pulje Effektiv kum. % (m/ betinget) Float (mill)
IPO 12.06.2026 0,0% 0,0% 556
Q2-resultat ~aug 2026 20,0% 30,0% 2 670
Dag 70 ~aug 2026 27,0% 37,0% 3 164
Dag 90 ~sep 2026 34,0% 44,0% 3 657
Dag 105 ~sep 2026 41,0% 51,0% 4 151
Dag 120 ~okt 2026 48,0% 58,0% 4 644
Dag 135 ~okt 2026 55,0% 65,0% 5 137
Q3-resultat ~nov 2026 83,0% 93,0% 7 111
Dag 180 ~des 2026 100,0% 100,0% 7 604
4 Likes

Hva betyr dette? Hehe

Få aksjer i starten, mange etter hvert :slight_smile:

Høyre kolonne viser hvor mange aksjer det er tilgjengelig, går fra 500 mil til 7 milliarder på et halvt år (forutsatt at Musk sitter på sine)